2.1: verschil tussen versies

(Campagne hulp)

=Campagne hulp=

Het campagne voeren voor een petitie is niet makkelijk voor een petitionaris. De website moet dit heel makkelijk en behapbaar maken door gefaseerd te vragen om extra zetten. Ook zijn er allerlei tools nodig na het starten van de petitie om de achterban met elkaar in contact te brengen en te activeren.

=Performance=

Tijdens het burgerinitiatief Meer plezier met minder vuurwerk blijkt de site slecht geoptimaliseerd voor afhandelen van heel veel bezoekers. De website moet aangepast worden om zoveel mogelijk gebruikers gelijktijdig af te handelen.

Versie van 22 jan 2009 om 18:59

Na de release van petities.nl 2.0 op 16 juni 2008 zijn er allerlei tekortkomingen en mogelijke verbeteringen duidelijk geworden. Op deze pagina worden deze in algemene termen beschreven. De gedetailleerde uitwerking staat op de WebsiteWishlist.

Vooral de grote belangstelling voor petities.nl doordat het burgerinitiatief over vuurwerk op petities.nl ondertekenbaar was heeft veel mogelijke verbeteringen aangetoond.

Daarnaast zijn er ook nog oude wensen die ten tijde van de release van 2.0 al enigzins geformuleerd waren maar nog niet genoeg prioriteit hadden.

Burgerinitiatief

Het burgerinitiatief stelt allerlei extra eisen aan het systeem, met name op het gebied van de betrouwbaarheid van de ondertekening. Interface, database en code kunnen op allerlei puntjes iets verbeterd worden daarvoor.

Ondertekeningen tonen

Zeker sinds het burgerinitiatief is het relevant om statistieken te laten zien en tagclouds te maken over de achterban van een petitie. De prominenten worden onzichtbaar in de grote aantallen en moeten apart aandacht krijgen. Visuele informatie is belangrijk voor zowel ondertekenaars als voor petitionarissen. Het is behulpzaam bij het goed campagne voeren. Maar ook ontvangers kunnen daardoor veel meer te weten komen over de achterban.

Web 2.0

Integreren met andere websites middels widgets, RSS-feeds, iframes, kaarten en dergelijke. Maar ook andersom, links naar social bookmarkingsites, slideshows, filmpjes, RSS-feeds en zo verder moeten door petitionaris in nieuwsberichten te zetten zijn.

E-mails versturen

Pas bij het versturen van veel e-mails werd duidelijk dat dit een eigen benadering vraagt. Het is een belangrijke kracht van de website.

Privacy

Gegevens verzamelen gaat nu automatisch, maar het weggooien is nog niet geautomatiseerd. Dat is wel de beste garantie om de privacy van mensen te beschermen; niet bewaren wat niet nodig is.

Usability

De WebsiteWishlist staat vol met allerlei kleine puntjes waarop de interactie voor de eindgebruiker verbeterd kan worden.

Petitieproces voor loketten

Er zijn nog allerlei kleine verbeteringen mogelijk in het traject van een petitie, vooral in de interactie tussen loket en petitionaris. Dit nog verder afstemmen.

Internationalisering

Ook mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn hebben legitieme redenen om wel een petitie te starten. De interface moet om die reden meertalig worden.

Campagne hulp

Performance