Aan Tweede Kamer in 2015

Op de pagina https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/ werd tot de zomer van 2016 elke week gepubliceerd welke petities er aangeboden worden. Een gevolg van het petitierecht zoals dat in de Grondwet staat. Onregelmatig wordt dat lijstje petities per week door ons gekopieerd en aangevuld met een dump uit het parlementaire informatiesysteem.

Aangeboden petities in 2015 via Petities.nl:

Alle aangeboden petities in 2015:

Week 1

Kerstreces

Week 2

13-01-2015

• 2014A05107 13.30 - 13.45 Petitieaanbieding door Platformmakers 'Mensen die maken wil je niet breken - de V&J auteurswet moet beter' aan de commissie voor Veiligheid & Justitie.

Het Platform Makers komt naar de Tweede Kamer met een petitie voor een betere auteurswet. Die moet bescherming bieden aan makers, zoals vertalers, componisten, fotografen, journalisten, regisseurs en musici. Professionals in deze beroepsgroepen moeten volgens de indieners van de petitie steeds vaker zonder redelijke vergoeding hun rechten aan opdrachtgevers en exploitanten afstaan.

Kamer behandelt wetsvoorstel in week 4

Van een betere auteurswet verwachten de indieners een wettelijke bescherming tegen wurgcontracten en een betere marktpositie van makers. De petitie wordt aangeboden aan de leden van de commissie voor Veiligheid en Justitie. Deze zal het wetsvoorstel over auteursrechtencontracten in week 4 (20 t/m 22 januari 2015) behandelen.

Week 3

27-01-2015

“Eén pil te veel maakt geen crimineel”. Met die slogan kwam de redactie van het televisieprogramma Spuiten en Slikken op 27 januari 2015 naar de Kamer. De redactie en de ondertekenaars willen met hun burgerinitiatief aandacht vragen voor de straf die je krijgt als je gepakt wordt met een kleine hoeveelheid drugs op zak, ook als die alleen voor eigen gebruik bedoeld is. Een strafblad is bijvoorbeeld de straf die je hoogstwaarschijnlijk krijgt als je op een festival gepakt wordt met een pil op zak. Dit betekent dat je verklaring omtrent gedrag (vog) in gevaar komt. En zo’n verklaring is onmisbaar als je bijvoorbeeld in het onderwijs of bij de overheid wilt werken. Op woensdag 29 juni 2016 debatteert de Tweede Kamer over het burgerinitiatief van Spuiten en Slikken, dat inmiddels door ruim 41.000 mensen is ondertekend.

UPDATE donderdag 26 maart 2015: burgerinitiatief op plenaire agenda

Op donderdag 26 maart 2015 is het verslag van de commissie voor de Verzoekschriften en Burgerinitiatieven als hamerstuk behandeld in de plenaire vergadering. De conclusie van de commissie is dat het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer kan worden geplaatst. Lees het verslag over de behandeling van dit burgerinitiatief.

• 2014A04551 13.30 - 13.45 De werkgroep "Stop het Zwanendriften" biedt een petitie aan tegen de praktijk van het zwanendriften aan de commissie Economische Zaken

De werkgroep “Stop het Zwanendriften” had op dinsdag 27 januari 2015 een petitie voor de commissie voor Economische Zaken. De werkgroep wil dat er een eind komt aan de techniek van het ‘leewieken’. Hierbij wordt de zwanenvleugel dusdanig bewerkt dat de zwaan zijn vliegvermogen verliest.

Week 4

03-02-2015

• 2015A00352 13.30 - 13.45 LTO biedt aan een petitie inzake muizenschade in Friesland aan de commissie Economische Zaken

Land- en tuinbouworganisatie LTO heeft een petitie voor de commissie voor Economische Zaken. LTO wil hiermee aandacht vragen de schade die Friese boeren ondervinden van de vele muizen op hun akkers. De muizenschade op grasland in met name Zuidwest-Friesland loopt volgens de LTO in de miljoenen euro's. De muizenplaag treft ongeveer honderd melkveehouders.

• 2015A00393 Gedichtenbundel "Dag taart op de tafel" van mensen met een verstandelijke handicap aan de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Stichting Special Arts Nederland heeft een petitie voor de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De stichting biedt een bundel aan met 156 gedichten die door verstandelijk gehandicapte dichters zijn geschreven. De gedichten gaan over het plezier dat je kunt beleven tijdens feesten, tijdens de vakantie, met je familie, met dieren en met muziek. De gedichten zijn een selectie uit inzendingen voor Het Andere Gedicht, de landelijke poëziewedstrijd voor iedereen met een verstandelijke handicap vanaf 12 jaar.

Week 5

10-02-2015

• 2015A00470 13.15 - 13.30 Stop Wapenhandel aan de commissie Defensie

Verzoek Stop Wapenhandel tot aanbieding petitie m.b.t. wapenbeurs IDEX 2015 en wapenexport naar Midden-Oosten d.d. 10 februari 2015

Wapenhandel heeft een petitie voor de commissie voor Defensie. Ze protesteren tegen het voornemen van minister Hennis van Defensie om naar een wapenbeurs in Abu Dhabi te gaan. Ook wil de organisatie dat Nederland stopt met wapenexport naar het Midden-Oosten.

• 2015A00332 13.30 - 13.45 Aanbieden Memorandum over het onderwijs aan het jonge kind aan de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Verzoek om namens de Algemene Onderwijsbond (AOb), de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), CNV-Onderwijs, de Vereniging Jonge Kind (VJK) en de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) , tot overhandiging van memorandum over het onderwijs aan het jonge kind

Stichting Histos komt naar de Kamer met een petitie voor de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De stichting overhandigt een memorandum over onderwijs aan het jonge kind, mede namens de Algemene Onderwijsbond (AOb), de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), CNV-Onderwijs, de Vereniging Jonge Kind (VJK) en de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK).

• 2015A00220 13.30 - 13.45 situatie Victoire Ingabire aan de commissie voor Buitenlandse Zaken

Aanbieding steunbetuiging m.b.t. Rwandese oppositieleidster Victoire Ingabire

De Foundation For Freedom and Democracy in Rwanda vraagt aandacht voor de situatie van Victoire Ingabire, een Rwandees politica en voorzitter van de Verenigde Democratische Krachten (UDF), een coalitie van Rwandese oppositiepartijen. Ze woonde zestien jaar in Nederland als politiek vluchteling. Om aandacht te vragen voor haar situatie heeft de organisatie een petitie voor de commissie voor Buitenlandse Zaken.

• 2015A00086 13.30 - 13.45 Stichting Het Indisch Platform aanbieding boek 'Indisch verdriet' aan de commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Aanbieding door de Stichting Het Indisch Platform van het boek 'Indisch verdriet' geschreven door de heer H. Bussemaker.

Stichting Het Indisch Platform biedt het boek 'Indisch verdriet' van dr. ir. Herman Th. Bussemaker aan. Het boek wordt aangeboden aan de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

• 2015A00436 13.45 - 14.15 Uitloop: Stichting Het Indisch Platform aanbieding boek 'Indisch verdriet'
  • 2015A00511 13.45 - 14.00 Aanbieding petitie door het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) aangaande de Rekentoets aan de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft een petitie voor de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarin legt LAKS uit wat haar standpunt over de rekentoets is.

Week 6

Week 7