Achterban: verschil tussen versies

(het laten tekenen door ambtenaren en politici)
(link naar prominenten)

<H2>Bekend</H2>

Bij een nationale petitie is het moeilijk om heel veel bekende mensen onder je ondertekenaars te hebben. Je komt al snel uit bij de 'Bekende Nederlanders', terwijl in een kleine gemeente de bakker en de slager al lokale bekendheden zijn. Deze mensen kunnen door de petitionaris als [[prominenten]] aangevinkt worden zodat ze onder die naam terug te vinden zijn onder de petitie.

Van de mensen die 'bekend' zijn is hun 'autoriteit' ten opzichte van het onderwerp erg belangrijk. Zo kan een ziekenhuisdirecteur bij een petitie over een moeilijke medische kwestie zwaarder wegen dan een TV-quizshow-presentator. Binnen het vakgebied is die dan ook 'bekender' dan die tv-persoonlijkheid.

Ambtenaren en politici moeten niet (in functie) ondertekenen. Ambtenaren behoren neutraal te blijven en kunnen/horen hun baan verliezen als ze partij kiezen. Natuurlijk kan een ambtenaar wel tekenen over iets wat niets met diens positie te maken heeft. Politici zijn de doelgroep, die moeten hun ambtenaren op termijn de opdracht geven om iets te veranderen, als ze de petitie opvolgen. Het kan goed zijn om alvast wat politici als ondertekenaar te hebben, maar het kan ook tot gevolg hebben dat dat ondertekenaars afstoot om te ondertekenen omdat ze de partij van die politicus niet willen steunen, maar het issue wel.

Veel petities worden juist door politici gestart en/of ondertekend om campagne te voeren voor zichzelf of een politiek onderwerp.

<H2>Houding</H2>

Versie van 3 feb 2010 om 16:03

Belangrijk voor het slagen van een petitie is de achterban ervoor. Met andere woorden, de mensen die de petitie ondertekenen. Als dat goed zit zal de ontvanger van de petitie in beweging komen, uit respect voor die ondertekenaars.

Kenmerken van de achterban

In het algemeen gesteld kunnen ze drie kenmerken hebben: aantal, bekend en houding. In volgorde van wenselijkheid moet je dan hier aan denken:

• Veel, bekend en actief
  • Veel, onbekend en actief
  • Weinig, bekend en actief
  • Veel, bekend en passief
  • Weinig, onbekend en actief
  • Weinig, onbekend en passief

Aantal

Het aantal is natuurlijk altijd relatief. Voor een nationale petitie kan dat in de duizenden lopen, maar in een kleine gemeente is een groep van een paar honderd al veel.

Bekend

Bij een nationale petitie is het moeilijk om heel veel bekende mensen onder je ondertekenaars te hebben. Je komt al snel uit bij de 'Bekende Nederlanders', terwijl in een kleine gemeente de bakker en de slager al lokale bekendheden zijn. Deze mensen kunnen door de petitionaris als prominenten aangevinkt worden zodat ze onder die naam terug te vinden zijn onder de petitie.

Ambtenaren en politici

Houding

Een actieve houding is het belangrijkst. Als mensen alleen tekenen en verder niets doen moet je er wel heel veel van hebben. Ze moeten minstens andere mensen uitnodigen om ook te tekenen. De beste manier om ze actief te maken en te laten zijn is om ze met elkaar in contact te brengen. Dat kan via een website, nieuwsbrief of door evenementen organiseren. Demonstraties, voorlichtingbijeenkomsten, optochten, het kan allerlei vormen aannemen.

Webforum

Vanaf elke petitie kan een link gemaakt worden naar een eigen website. Dat kan een blog zijn met nieuws over de petitie, maar het kan ook een webforum zijn. Een nadeel van een webforum is dat het veel tijd kan gaan kosten omdat je het niet allemaal in de hand kan houden wat een heleboel mensen daar onderling doen. Bedenk dat er in een gemeenschap altijd een promilage mensen is die heel veel aandacht vragen terwijl hun bijdrages doorgaans de goede zaak niet vooruit helpen. Als je een webforum in het leven roept is het het handigst om die op afstand van de petitie te houden. Je kan een bestaand forum (liefst meerdere) aanwijzen als de plek waar iedereen zich kan verzamelen of iemand meldt zich met het aanbod om een forum te hosten op zijn/haar server. Bedenk wel dat het forum niet de enige plek moet zijn voor aankondigingen en nieuws, het is een aanvulling. Je moet er niet afhankelijk van worden want dan kan het hele initiatief lijden onder een slechte situatie op het forum. Een eigen website en/of de e-mail nieuwsbrief die we aanbieden blijft dan altijd functioneren als het 'officiële' kanaal met nieuws over de petitie.