Algemene

Hieronder een extra waarschuwing voor petitionarissen met een algemene petitie.

Bedenk dat een algemene petitie tegen de regering of een oproep tot vervroegde verkiezingen regelmatig wordt gestart, maar meestal niet massaal wordt ondertekend, tot nu toe ook niet overhandigd wordt en nog niet in het nieuws is geweest.

Bijvoorbeeld:

Een reden waarom deze petities "niet werken" is dat de ontvanger van de petitie er niets mee kan. Journalisten weten dat. In de Tweede Kamer is er namelijk geen meerderheid die het met de petitie eens is, hoogstens de oppositiepartijen. Zodra er wel een meerderheid is dan zal dat binnen enkele dagen het einde van de coalitieregering zijn. Er moet dan een nieuwe coalitie (regering) komen of nieuwe verkiezingen als dat niet lukt. De regering biedt ook zelf geen ontslag aan als veel burgers erom vragen. Zelfs met 9 miljoen ondertekeningen (bijvoorbeeld iedereen die niet heeft gestemd plus de stemmers op oppositiepartijen) lukt dat niet, er moet een meerderheid in de Tweede Kamer zijn.

Het is in theorie wel mogelijk een coalitie te laten splijten over een bepaald onderwerp waardoor er een nieuwe regering moet komen. Laat uw petitie dan gaan over dat onderwerp en zorg dat een coalitiepartij dit heel belangrijk vindt of gaat vinden. Bijvoorbeeld omdat het de identiteit en basis voor die partij bepaalt.

Overigens laten we ondanks deze waarschuwing uw petitie wel door. We wijzen alleen petities af die niet aan de spelregels voldoen. Daarnaast is het altijd onvoorspelbaar wat ermee gebeurt. Een petitie kan gesignaleerd worden door journalisten en de basis zijn voor een interview met u of een ondertekenaar bijvoorbeeld.