Anoniem: verschil tussen versies

(met haast)

(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)

Standaard is uw ondertekening bij een petitie niet zichtbaar. Dat noemen wij 'anoniem'. Het is niet echt anoniem, want uw gegevens worden wel bewaard. Uw naam, woonplaats en wat u bij 'functie' invult verschijnen ook later op de (papieren) ondertekenaarslijst om te overhandigen.

Bijna niemand heeft toegang tot die lijst. Degenen die de lijst kunnen lezen mogen volgens de wet verder praktisch niets. Alleen voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld mogen ze gebruikt worden. In theorie zou een raadslid iemand uit de ondertekenaarslijst kunnen bellen of schrijven, maar dan alleen gerelateerd aan die petitie. In de praktijk heeft men uitsluitend contact met de [[petitionaris]] van de petitie. Die is er doorgaans bij als ze de lijst ondertekenaars lezen. Contact met u maken is ook moeilijk omdat alleen uw naam en woonplaats te lezen is. U moet vindbaar zijn op het web of in [https://www.detelefoongids.nl de telefoongids] staan.
Bijna niemand heeft toegang tot die lijst. Degenen die de lijst kunnen lezen mogen volgens de wet verder praktisch niets. Alleen voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld mogen ze gebruikt worden: controle van de ondertekeningen. In theorie zou een raadslid iemand uit de ondertekenaarslijst kunnen bellen of schrijven voor een aanvullende vraag, maar dan alleen gerelateerd aan die petitie. In de praktijk heeft men uitsluitend contact met de [[petitionaris]] van de petitie. Die is er doorgaans bij als ze de lijst ondertekenaars lezen met vragen zoals:

* herkennen we namen,
* is dit betrouwbaar,
* waar komt men vandaan,
* wat zegt men over zichzelf,
* hoe snel en wanneer groeide de petitie?

Daarna gaat het 70 jaar het archief in (soms niet eens) en kunnen onderzoekers er in de toekomst iets mee.

Contact met u maken is ook moeilijk omdat alleen uw naam en woonplaats te lezen is. U moet openbaar vindbaar zijn op het web of in [https://www.detelefoongids.nl de telefoongids] staan.

'''Redenen om een ondertekening af te schermen'''

Er zijn allerlei redenen waarom iemand niet graag zijn/haar naam bij een petitie laat zien, bijvoorbeeld:

* Bijvoorbeeld een zelfstandig ondernemer die klanten heeft die zoeken op zijn of haar naam. Zo iemand wil diens website bovenaan in de zoekresultaten hebben en niet een ondertekening van een petitie daarboven hebben.
* de ondertekenaar is een zelfstandig ondernemer die klanten heeft die zoeken op zijn of haar naam. Zo iemand wil de eigen website bovenaan in de zoekresultaten hebben en niet een ondertekening van een petitie daarboven hebben.
* Of de persoon die een petitie ondertekende voor het erkennen van een vermoeidheidsziekte. Ze had na een lange periode weer zicht op werk en wilde bij het sollicitatiegesprek vertellen en uitleggen wat haar situatie was. Als personeelszaken bij een eerste selectie van de sollicitatiebrieven haar naam op internet onder die petitie zou zien dan zouden ze haar waarschijnlijk niet uitnodigen.
* er was ooit iemand die een petitie ondertekende voor het erkennen van een vermoeidheidsziekte. Ze had na een lange periode van therapie weer zicht op werk en wilde bij het sollicitatiegesprek vertellen en uitleggen wat haar situatie was. Als personeelszaken bij een eerste selectie van de sollicitatiebrieven haar naam op internet onder die petitie zou zien dan zouden ze haar waarschijnlijk niet eens uitnodigen.
* Men wil bijvoorbeeld de buren te vriend houden die tegenstanders zijn van een petitie over iets in de straat of buurt.
* een ondertekenaar wil bijvoorbeeld de buren te vriend houden die tegenstanders zijn van een petitie over iets in de straat of buurt.

Anoniem betekent dus niet een minder serieuze ondertekening, maar alleen dat de gegevens niet openbaar zijn.

Opvallend is dat jongeren doorgaans niet kiezen voor zichtbaar. We weten niet of dat is omdat ze geen zin hebben om het vinkje te zetten, uit principe niet zichtbaar willen zijn op het web, omdat ze niet uit de toon willen vallen bij leeftijdgenoten, een combinatie van deze redenen of wegens iets anders. We horen het graag op webmaster@petities.nl.
Opvallend is dat jongeren doorgaans niet kiezen voor zichtbaar. We weten niet of dat is omdat ze geen zin hebben om het vinkje te zetten, er overheen lezen, uit principe niet zichtbaar willen zijn op het web, omdat ze niet uit de toon willen vallen bij leeftijdgenoten, een combinatie van deze redenen of wegens iets anders. We horen het graag op webmaster@petities.nl.

'''Andere verklaringen voor anoniem'''

Huidige versie van 23 mei 2022 om 17:18

Anoniem een petitie ondertekenen betekent 'niet openbaar'

Bijna niemand heeft toegang tot die lijst. Degenen die de lijst kunnen lezen mogen volgens de wet verder praktisch niets. Alleen voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld mogen ze gebruikt worden: controle van de ondertekeningen. In theorie zou een raadslid iemand uit de ondertekenaarslijst kunnen bellen of schrijven voor een aanvullende vraag, maar dan alleen gerelateerd aan die petitie. In de praktijk heeft men uitsluitend contact met de petitionaris van de petitie. Die is er doorgaans bij als ze de lijst ondertekenaars lezen met vragen zoals:

• herkennen we namen,
  • is dit betrouwbaar,
  • waar komt men vandaan,
  • wat zegt men over zichzelf,
  • hoe snel en wanneer groeide de petitie?

Contact met u maken is ook moeilijk omdat alleen uw naam en woonplaats te lezen is. U moet openbaar vindbaar zijn op het web of in de telefoongids staan.

Redenen om een ondertekening af te schermen

• de ondertekenaar is een zelfstandig ondernemer die klanten heeft die zoeken op zijn of haar naam. Zo iemand wil de eigen website bovenaan in de zoekresultaten hebben en niet een ondertekening van een petitie daarboven hebben.
  • er was ooit iemand die een petitie ondertekende voor het erkennen van een vermoeidheidsziekte. Ze had na een lange periode van therapie weer zicht op werk en wilde bij het sollicitatiegesprek vertellen en uitleggen wat haar situatie was. Als personeelszaken bij een eerste selectie van de sollicitatiebrieven haar naam op internet onder die petitie zou zien dan zouden ze haar waarschijnlijk niet eens uitnodigen.
  • een ondertekenaar wil bijvoorbeeld de buren te vriend houden die tegenstanders zijn van een petitie over iets in de straat of buurt.

Andere verklaringen voor anoniem

Omdat een ondertekening standaard op anoniem staat vergt het een extra handeling om zichtbaar te worden. Ondertekenaars die met grote haast de petitie ondertekenen missen deze optie en verschijnen zo als anoniem.