Anoniem

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 30 mei 2012 om 19:55 (eerste opzetje)

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Er zijn allerlei redenen waarom iemand niet graag zijn/haar naam bij een petitie zet. Bijvoorbeeld een zelfstandig ondernemer die klanten heeft die zoeken op zijn of haar naam. Zo iemand wil diens website bovenaan in de zoekresultaten hebben en niet een ondertekening van een petitie daarboven hebben. Of de persoon die een petitie had ondertekend voor het erkennen van een vermoeidheidsziekte. Ze had na een lange periode weer zicht op werk en wilde bij het sollicitatiegesprek vertellen en uitleggen wat haar situatie was. Als personeelszaken bij een eerste selectie van de sollicitatiebrieven haar naam op internet onder die petitie zou zien dan zouden ze haar waarschijnlijk niet uitnodigen. Behalve deze twee redenen zijn er nog allerlei andere redenen. Men wil bijvoorbeeld de buren te vriend houden die tegenstanders van dezelfde petitie over iets lokaals zijn bijvoorbeeld.

Als men anoniem ondertekent betekent dat overigens alleen dat de naam niet op het web zichtbaar is. De petitionaris en de ontvanger van de petitie hebben wel de volledige gegevens van alle ondertekenaars.