Antwoorden op petities

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 25 sep 2017 om 09:36 (update)

Eind 2016 is Petities.nl begonnen met de nieuwe dienst 'Antwoorden op petities(.nl)'. In samenwerking met de griffie onderzoeken we wat het antwoord is op een petitie die overhandigd is aan de gemeente. Dit antwoord formuleren we in overleg met de griffie en gaat dan per e-mail naar alle ondertekenaars van de petitie. Daarmee wordt de politieke betrokkkenheid van burgers beloond en het inzicht en vertrouwen in de werking van de democratie vergroot.

Vanaf 2017 is dit een standaard dienst voor alle petitieloketten op de website. Tenzij de gemeente nog de gratis versie gebruikt, dan leveren we deze dienst incidenteel op proef. De petitionarissen van petities bij gemeenten die de dienst petitieloket afnemen worden ook pro-actief aangemoedigd en overtuigd door ons om de petitie te overhandigen. De 'unusual suspects', de gewone burgers, komen dan vaker in contact met de volksvertegenwoordiging. Doordat Petities.nl een antwoord op de petitie kan garanderen motiveren we de burger om de laatste, belangrijke, stap wel te maken.

Een ideaal antwoord bestaat uit drie componenten:

1. een korte samenvatting
  2. een uitleg van het democratische proces, een samenvatting van de afwegingen en het uiteindelijke antwoord
  3. een reactie van de petitionaris, met eventueel een vervolgactie (crowdfunding, organisatie oprichten, herformuleren van vervolgactie)

Zie ook het sjabloon antwoordbericht.

Experimentele antwoorden op petities volgens dit format:

In totaal 172.148 tussen juni 2016 en september 2017.

Deze lijst is niet volledig, zie ook de categorie 'Afgehandeld' op de website.

Uitkomsten van pilot

Wat al wel duidelijk is:

• achterhalen welke petities overhandigd worden is lastig, tot nu toe zijn petitionarissen de beste bron. Naast meldingen in de pers via bijvoorbeeld Google News en Blendle. Nieuwsaandacht voor een petitie is voornamelijk bij de lancering, minder bij de overhandiging. Ook omdat dit minder vaak voorkomt.
  • een situatie kan veranderd zijn zonder dat het door journalisten met de petitie in verband wordt gebracht. Dan kan de petitionaris dat doen, maar dat is niet structureel en betrouwbaar.
  • met hulp van griffie kan de situatie rond een petitie wel achterhaald worden, maar zolang er meer tijd verstrijkt is het moeilijker.
  • achterhalen wat het antwoord precies is vergt veel lezen. De petitionaris ontvangt een formele brief als het goed gaat, maar die is niet openbaar. De petitionaris wil die vaak wel inscannen en doorsturen. Bij het antwoord horen inspraakreacties, rapporten, raadsvragen en soms een raadsdebat. Een raadsdebat is vaak wel op video opgenomen, maar precies het relevante fragment vinden is arbeidsintensief.
  • het opschrijven van de bevindingen in een paar honderd woorden in B2-Nederlands lukt wel in 45 minuten of een uur.
  • de mailing versturen is een secuur werkje dat gemonitored moet worden. Hier is nog veel ruimte voor verbeterde automatisering.