Behandeling

Hoe een petitie behandeld wordt verschilt sterk per overheid.

De overheden met een petitieloket op petities.nl laten daarmee zien dat ze uw petitie willen ontvangen en beantwoorden. Doorgaans moet u binnen zes weken een antwoord hebben, op z'n minst een antwoord dat het langer gaat duren.

Elke andere overheid kan een petitie in ontvangst nemen en kan zelf besluiten wat ermee te doen. Het is goed om dit in een vroeg stadium na te vragen, zodat u teleurstellingen in een later stadium voor u en de ondertekenaars kunt voorkomen.

Als u een petitie overhandigd aan een commissie van de Tweede Kamer dan krijgt u doorgaans een brief terug waarin antwoord wordt gegeven op uw petitie. In sommige gevallen leidt een petitie tot Kamervragen en kunt u er zelfs via krant, radio en televisie erover vernemen. U kunt via het (bijzonder onhandige) informatiesysteem Parlis van de overheid ook terugvinden waar uw petitie genoemd wordt.

De overheid met een petitieloket die uw petitie heeft behandeld kan hierover via petities.nl een bericht sturen naar de ondertekenaars. Ze krijgen daarmee geen toegang tot de individuele e-mailadressen van de ondertekenaars, wel de andere gegevens van elke ondertekenaar. Die adressen worden na een tijdje door de stichting Petities gewist. Voordat de adressen gewist worden kan de petitionaris nog een mail sturen met een verzoek om een e-mail te sturen om op de hoogte te blijven van verdere ontwikkelingen, het oprichten van een organisatie en dergelijke.

In het geval van een burgerinitiatief kan de overheid ook de e-mailadressen krijgen als dit nodig is voor het doen van een steekproef.