Burgerinitiatief: verschil tussen versies

(link naar Europees Burgerinitiatief)
(link naar europarlement)

Op nationaal niveau wordt als eis gesteld dat ondertekenaars 18 jaar of ouder zijn en de Nederlandse identiteit hebben. Dit geldt praktisch ook altijd voor de andere organen. Nog niet alle gemeenten hebben een burgerinitiatief mogelijk gemaakt.

Op Europees niveau wordt het [[Europees Burgerinitiatief]] verwacht in 2011, zoals beschreven in het Verdrag van Lissabon.

Op 15 december 2010 is het aangenomen. Zie de resolutie op de site van het Europees Parlement:

Versie van 20 dec 2010 om 18:14

Het burgerinitiatief is het recht van burgers om onderwerpen of concrete voorstellen op de agenda van een volksvertegenwoordigend orgaan te plaatsen, zoals de Europese Commissie, Tweede Kamer, Provinciale Staten of de Gemeenteraad. Zo'n orgaan moet hierover ook een standpunt innemen.

Het belangrijkste doel van het burgerinitiatief is om de band tussen burger en bestuur te versterken. Voor invoering van het burgerinitiatief is geen wettelijke regeling nodig, elk orgaan past het eigen reglement hiervoor aan.

Op Europees niveau wordt het Europees Burgerinitiatief verwacht in 2011, zoals beschreven in het Verdrag van Lissabon.