Burgerpanels: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Burgerpanels zijn doorgaans vragenlijsten die burgers via een webpagina kunnen invullen. We werven voor burgerpanels van commerciële organisaties in plaats van v...')

(geen verschil)

Huidige versie van 6 jun 2022 om 13:22

We werven voor burgerpanels van commerciële organisaties in plaats van voor gemeenten om een heel banale reden. Gemeenten huren zelf weer andere organisaties in om respondenten te vinden voor burgerpanels. Ze besteden het uit. Er zijn een handvol (grote) uitzonderingen, maar het lukt Petities.nl niet om gemeenten via ons te laten werven voor burgerpanels. Ook omdat het hele moeilijke organisaties zijn die 'acquisitie niet op prijs stellen'. We kunnen ze het aanbod niet doen. Ook al weten we het te vragen, dan willen ze het vaak niet, ongeacht de prijs! Geld speelt niet zozeer een rol, de manier waarop de gemeente ingericht bepaalt veel meer. Gaat een wethouder over het burgerpanel (via de afdeling communicatie?) of is het burgerpanel van de gemeenteraad? Wie bepaalt de inhoud?

Zo zijn veel gemeentelijke burgerpanels ook lastig van opzet omdat de vragen die uitgezet worden eerst goedgekeurd moeten worden door de politiek. Wethouders willen graag 'goed nieuws'-uitkomsten en een (oppositie in een) gemeenteraad levert een heel gevecht om hun kritische vragen in het panel verwerkt te krijgen.

De publiciteit voor de uitkomsten is ook niet altijd gegarandeerd. Heel negatieve uitkomsten over het gemeentebeleid krijgen weinig aandacht (of alleen voor de deelnemers) en enthousiasme over het (voorgenomen) beleid wordt met persberichten en trompetgeschal bekend gemaakt. Vooral als het burgerpanel onder de afdeling communicatie van het college valt.