Campagnetips

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 13 mei 2007 om 21:06

Viral Marketing

De allerbelangrijkste bron voor ondertekeningen zijn de mensen die elkaar kennen en elkaar 'onder druk' zetten om te ondertekenen. Daar heb je een 'gemeenschap' voor nodig, je achterban. Bijvoorbeeld de gemeenschap van paardenliefhebbers bij de petitie tegen het sint Jacobskruiskruid. Men kent elkaar en staat met elkaar in contact zowel 'in het echt' als via een web van websites. Andere voorbeelden van petities met een gemeenschap zijn die voor de zuurstoftherapie of tegen de kilometerheffing. Daartegenover staan de petities die komen met een goed doordachte, maar wel abstracte, petitie zonder een achterban die al bestond. Een achterban opzetten via een petitie is een kwestie van een heel erg lange adem en veel handwerk, vooral als er geen concreet probleem aan gekoppeld is die mensen in de portemonee of het hart treft.

Free Publicity

Naast de 'viral marketing' (ondertekenaars die vrienden, familie en bekenden vragen ook te tekenen) is de belangrijkste methode om bekend te worden 'free publicity', de gratis aandacht die de petitie krijgt van journalisten. Belangrijk is het om een persbericht te schrijven waarin aandacht gevraagd wordt voor de petitie.

Het is ook mogelijk om videobeelden aan te leveren die zomaar vertoond wordt door omroepen die nog wat gaatjes te vullen hebben. Zie Spotservice

naburige petities

Als er een populaire petitie is met ongeveer 100 ondertekeningen per dag, dan kan je verwachten dat dit ongeveer 10 à 20 ondertekeningen oplevert verdeeld over de minder populaire petities die op dat moment ook open staan ter ondertekening. Men heeft immers net ondertekend en weet hoe het gaat. Eenmaal ingelogd is het heel aantrekkelijk en makkelijk om dan extra petities te ondertekenen.

Links naar je petitie

Zoek grote websites op met veel bezoekers waar je een link kan plaatsen of geplaatst kan krijgen. De nieuwssites van kranten of omroepen plaatsen alleen iets op basis van de nieuwswaarde, vaak op basis van je persbericht. Maar je kan zelf ook onafhankelijk van journalisten je link onder de aandacht brengen van grote groepen mensen. Dat zijn ten eerste de algemene 'virtuele gemeenschappen' zoals Hyves en Fok. Zoek op deze een overzichtspagina maar wat sites op die passen bij je petitie. Vooral jongeren zijn veel te vinden op dergelijke sites. Er zijn ook allerlei indexen of portals zoals startpagina's en encyclopediën waar je een link kan aanvragen of zelf plaatsen.

Sites waar je een link kan maken

• Hyves als berichtje in een toepasselijke 'Hyve'
  • Wikipedia als lemma of onder een bestaand lemma in deze encyclopedie
  • Fok als binnenlands nieuwtje in Fokzine