Campagnetips

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 8 feb 2017 om 11:12 (update, veel diensten zijn verdwenen)

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Viral Marketing

De allerbelangrijkste bron voor ondertekeningen zijn de mensen die elkaar kennen en elkaar 'onder druk' zetten om te ondertekenen. Daar heb je een 'gemeenschap' voor nodig, je achterban. Bijvoorbeeld de gemeenschap van paardenliefhebbers bij de petitie tegen het sint Jacobskruiskruid. Men kent elkaar en staat met elkaar in contact zowel 'in het echt' als via een web van websites. Andere voorbeelden van petities met een gemeenschap zijn die voor de zuurstoftherapie of tegen de kilometerheffing. Daartegenover staan de petities die komen met een goed doordachte, maar wel abstracte, petitie zonder een achterban die al bestond. Een achterban opzetten via een petitie is een kwestie van een heel erg lange adem en veel handwerk, vooral als er geen concreet probleem aan gekoppeld is die mensen in de portemonee of het hart treft.

Persoonlijk

Het is ook belangrijk om te beginnen bij iedereen die je kent die op hun beurt ook weer anderen gaan vragen. Ook sympathisanten die zelf niet tekenen, maar wel het nieuws willen doorvertellen zijn erg belangrijk.

Free Publicity

Naast de 'viral marketing' (ondertekenaars die vrienden, familie en bekenden vragen ook te tekenen) is de belangrijkste methode om bekend te worden 'free publicity', de gratis aandacht die de petitie krijgt van journalisten. Belangrijk is het om een persbericht te schrijven waarin aandacht gevraagd wordt voor de petitie. Er daarna achteraan bellen kan geen kwaad. Ook kunt u ingezonden brieven schrijven naar kranten en tijdschriften om te wijzen op de kwestie waar de petitie aandacht voor vraagt.

Daarnaast zijn er ook allerlei plekken op internet waar u zelf reacties kunt plaatsen. Websites van politieke partijen, comments in politieke blogs en webfora in het algemeen.

Aankondigen van event

Als er een bijeenkomst bij de petitie hoort, dan kan je dat aankondigen op websites die daarvoor zijn:

• ActieAgenda (Nederlands, activistisch)
  • MeetUp (internationaal, algemeen)
  • en via Facebook kunt u een event aanmaken.

Links naar je petitie

Zoek grote websites op met veel bezoekers waar u een link kunt plaatsen of geplaatst kan krijgen. De nieuwssites van kranten of omroepen plaatsen alleen iets op basis van de nieuwswaarde, vaak op basis van uw persbericht. Maar u kunt zelf ook onafhankelijk van journalisten uw link onder de aandacht brengen van grote groepen mensen. Dat zijn ten eerste de algemene 'virtuele gemeenschappen', zoals bijvoorbeeld Fok!. Er zijn ook allerlei indexen of portals zoals startpagina's en encyclopediën waar je een link kan aanvragen of zelf plaatsen. Een link naar je petitie op de juiste plek levert meer extra ondertekeningen op dan genoemd worden op radio of televisie. De meeste grote petities op deze site hebben 100.000en ondertekeningen gekregen zonder een enkele keer op radio of televisie te zijn genoemd.

Sites waar je een link kan maken

• Buurtlink onder zowel 'buurtberichten' voor het verwijzen naar de petitie als 'kalender' om het overhandigen aan te kondigen
  • Wikipedia als lemma of onder een bestaand lemma in deze encyclopedie
  • Fok als binnenlands nieuwtje in Fokzine

en natuurlijk allerlei kleinere Webfora waar gediscussieerd wordt. Vaak zijn ze niet heel groot, maar je kan er wel mensen vinden die een sterke mening hebben en zelf weer de petitie onder de aandacht kunnen brengen. Hou er wel rekening mee dat mensen naar webfora komen om over onderwerpen te discussiëren. Alleen het aankondigen van je petitie zal dan ook allerlei kritiek krijgen. Doorgaans is het maken van reclame ook niet toegestaan en werven voor je petitie valt daar al snel onder (ook al verdien je er niet aan). Maar als je advies vraagt over hoe je een petitie kan verbeteren krijg je eerder positieve aandacht en mag het wel volgens de spelregels.

Sites die een link kunnen maken

Het nieuws volgen

Om in de gaten te houden hoe er over je petitie bericht wordt heeft Google een dienst die Google Alerts heet. Je voert er de naam van je petitie of een ander sleutelwoord (misschien een naam) in dat altijd wel terugkomt in de berichtgeving over je petitie en dan krijg je een e-mail zodra er volgens Google iets bij is gekomen op het web met dat woord erin.

Het meest voor de hand liggend is om periodiek naar Google News te gaan en daar te zoeken. Google houdt bij waar een beperkt aantal nieuwsbronnen over berichten.