Controle door de Tweede Kamer

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 20 jul 2019 om 10:28 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Als een burgerinitiatief is overhandigd aan de Tweede Kamer volgt een controle. ==Inhoudelijk== * het initiatief moet '''nieuw''' zijn, de afgelopen twee jaar ma...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Als een burgerinitiatief is overhandigd aan de Tweede Kamer volgt een controle.

Inhoudelijk

• het initiatief moet nieuw zijn, de afgelopen twee jaar mag er niet al een besluit over zijn genomen. Veel initiatieven sneuvelen op dit criterium. Zie de lijst van burgerinitiatieven.
  • de Tweede Kamer gaat erover
  • niet over de Grondwet of belastingwetten
  • een duidelijk voorstel hebben wat er moet gebeuren, dus niet 'erover debatteren' of 'het deugt niet/het is fout'.

Ondertekeningen

Er moeten minstens 40.000 ondertekeningen van kiesgerechtigden zijn verzameld. Een steekproef van de gegevens, iets van 10% waarschijnlijk, wordt vergeleken met het bevolkingsregister. Daar moet de persoon dan (met de juiste naam een geboortedatum) in voorkomen op het genoemde adres. Als Nederlanders in het buitenland wonen moeten ze wel mogen stemmen in Nederland. Ze hebben zich om daarvoor in Den Haag geregistreerd met hun buitenlandse adres.

Enkele honderden mensen krijgen een brief met het verzoek zich te identificeren door een kopie van een identiteitsbewijs terug te sturen. Een geheim, maar betrouwbaar, percentage moet daaraan voldoen.

De persoonsgegevens worden door petities.nl versleuteld aangeleverd bij de ene persoon die het gaat controleren en ze worden vernietigd zodra de Tweede Kamer een uitspraak heeft gedaan over een burgerinitiatief dat op petities.nl liep. Die gegevens zijn dan niet meer nodig. De Tweede Kamer doet dat ook.

Lees verder op tweedekamer.nl.