Drempel

In het voor- of natraject van een petitie, burgerinitiatief, referendumverzoek of volksinitiatief is het mogelijk om een drempel in te bouwen.

Een voorbeeld voor een drempel in het natraject is om de referendumkrant te laten bezorgen door de aanvragers van het initiatief. Als er veel draagvlak is onder de bevolking, dan is het ook mogelijk om vrijwilligers te vinden die ieder 100 kranten in de buurt wil bezorgen. Om te controleren of ze bezorgd zijn vraag je de lezers van de krant die het referendum steunen een formulier op de achterkant ingevuld terug te sturen naar een antwoordnummer of de unieke code op die achterpagina in te vullen op een webpagina, samen met persoonsgegevens. Die mensen worden dan steekproefsgewijs terug gebeld om te controleren of ze dit inderdaad zelf hebben gedaan.

Een andere mogelijkheid voor een drempel in het natraject is om vrijwilligers te vragen om informatiepunten verdeeld over de wijk of stad te bemensen. Bijvoorbeeld in bibliotheken, wijkcentra, scholen etc. Aan het begin en aan het einde van een dienst wordt bewijs ingeleverd. Naar de lokatie worden dagelijks unieke codes op papier gestuurd die door de vrijwilligers getoond moeten worden. Werknemers van de gemeente (reinigingsdienst, handhavers, etc.) die toch al rondes maken wordt steekproefsgewijs gevraagd bij de lokatie langs te gaan en naar die code te vragen bij de vrijwilliger. Maar ook gewone burgers (tegenstanders bijvoorbeeld) kunnen dan naar de lokatie gaan en om de code vragen die ze kunnen invullen op een speciale website ter verificatie. Als er geen bemensing is van het informatiepunt ligt er wel een openbare 'afwezigheidscode' die ingevuld kan worden vanaf een bepaald tijdstip.