Einddatum

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 21 jul 2020 om 12:54

De 'einddatum' van een petitie is de datum waarop de petitie wordt ingediend; overhandigd aan een ontvanger zoals de Tweede Kamer of de gemeenteraad.

Standaard wordt die datum op 90 dagen gezet bij het aanmaken van de petitie, maar dat kunt u altijd aanpassen. Er zijn bijvoorbeeld petities die al bijna 10 jaar open staan, dat is soms nodig. Zolang een petitie open staat verzamelt u steun. Die mensen kunnen u misschien op een zeker moment weer helpen. U kunt ze via ons een voortgangsbericht met een oproep erin mailen bijvoorbeeld.

Om de datum aan te passen logt u in op https://petities.nl/login met uw gebruikersnaam (uw e-mailadres). Eventueel laat u uw wachtwoord herstellen door op https://petities.nl/users/password/new uw e-mailadres in te vullen.

Als u bent ingelogd kiest u via 'mijn petities' de petitie waar u de datum van wilt veranderen. Dan 'Bewerk de petitie' en dan ergens onderaan 'Bewerk de details' en ziet u een trekmenuutje genaamd 'Wanneer de petitie wordt ingediend'.

Noteer de datum voor uzelf zodat u weet wanneer u uiterlijk weer in actie moet komen. Als de einddatum nadert is het zaak een afspraak voor een overhandiging te maken of om de datum opnieuw te veranderen. Dat kan onbeperkt.

De petitie sluit niet automatisch op die datum. Dat ging te vaak fout. Daarom wachten wij op een signaal van u waarop de petitie daadwerkelijk dicht kan. Na het overhandigen kan de petitie overigens gerust nog even doorlopen voor de laatkomers om te ondertekenen. Ze tellen dan niet meer mee, maar u kunt ze dan wel informeren.

Laat het ons vooral weten als u een antwoord heeft op uw petitie! Dit moet via e-mail naar de ondertekenaars namelijk.

Petities die 'verlopen' zijn, met een datum in een ver verleden, zijn kennelijk vergeten door de petitionaris. Kan gebeuren, maar dan ondertekenen mensen minder graag. Het moet wel zin hebben immers. U kunt als ondertekenaar de petitionaris daar op wijzen met een e-mail naar het adres dat helemaal onderin de bevestigingsmail staat.