Fondsen: verschil tussen versies

(draft)
(eerste quick scan van de fondsen)

Fondsen die de stichting Petities.nl gaat benaderen komen uit de Fondsendisk [http://www.walburgpers.nl/site/boek_detail.php?hfst_id=78&hfst_id_parent=78&boek_id=961&text=fondsendisk] van de Vereniging van Fondsen in Nederland [http://www.verenigingvanfondsen.nl/] (FIN).

Voor de hand liggende fondsen zijn:
=Voor de hand liggende fondsen=

* V-fonds
== V-fonds ==
* Stichting Doen

Het meest voor de hand liggend. "projecten die vrede, vrijheid, democratie en burgerschap bevorderen. " Vrede, Democratie en Rechtsstaat [http://www.v-fonds.nl/projecten/werkvelden-2/vrede-democratie-rechtsstaat-internationale-rechtsorde/] zou het dan onder moeten vallen.

== Stichting Doen ==

Binnen het Cultuur & Cohesie-thema. [http://www.doen.nl/web/aanvraag-DOEN/criteria-en-uitsluitingen/Cultuur-Cohesie.htm]. Daarvoor moeten we "in staat zijn verschillende bronnen van financiering aan te boren". We krijgen spontane donaties binnen (€500 per jaar), we hebben sponsoring in nature (ter waarde van €4000 per jaar ongeveer).

=Andere fondsen=

==BankGiroLoterij==

De cultuurloterij van Nederland: molens, concerten, festivals, musea, etc. De helft gaat naar Prins Bernhard en Stichting Doen (zie boven). Petities.nl doet geen evenementen en de petities gaan maar gedeeltelijk over cultuur.

==Nationale Postcodeloterij==

Binnen het thema "Sociale cohesie in Nederland". Welke doelen? "De doelen waaraan dit geld wordt uitgekeerd genieten daarom bij voorkeur een brede maatschappelijke steun. Dit komt tot uiting in o.a. de omvang van de eigen fondsenwerving of andere steun van derden, het aantal donateurs of leden of aanwezigheid in het maatschappelijk debat." [http://www.postcodeloterij.nl/Organisatie/EenmaligeFinancieringen.htm] Dat zou kunnen slaan op de 3 miljoen keer dat de duizenden petities zijn ondertekend, hoe vaak petities.nl genoemd wordt door journalisten en de spontane donaties. Ook is petities.nl "geboren uit het maatschappelijk middenveld" en dat een "landelijke bereik voorwaarde voor ondersteuning" is, is geen probleem. "Dienen in het bezit te zijn van de ANBI-status" is ook geen probleem. Wel dat "een aanvragende organisatie aan eigen fondsenwerving een bedrag van minimaal 1 miljoen euro moet genereren." Op die regel moet een uitzondering mogelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat petities.nl zoveel vrijwilligers heeft (petitionarissen en ondertekenaars) die het werk doen en er zo weinig organisatie nodig is omdat het door code wordt gedaan zijn er geen loonkosten. De grootste kostenpost. Uiterlijk 30 september aanvraag doen [http://www.postcodeloterij.nl/Organisatie/ProcedureAanvraag.htm]

==Vriendenloterij==

"Vanuit het ongeoormerkte deel van de afdracht geeft de VriendenLoterij steun aan organisaties die werkzaam zijn op het gebied van gezondheid, welzijn en sport." [http://www.vriendenloterij.nl/organisatie.htm] Op petities.nl staan veel van petities die tags hebben die hiernaar verwijzen, maar dat niet uitsluitend en niet de meerderheid. Uiterlijk 30 september aanvragen. [http://www.vriendenloterij.nl/organisatie/Aanvragen.htm]

Versie van 6 mrt 2013 om 15:21

Fondsen die de stichting Petities.nl gaat benaderen komen uit de Fondsendisk [1] van de Vereniging van Fondsen in Nederland [2] (FIN).

Voor de hand liggende fondsen

V-fonds

Het meest voor de hand liggend. "projecten die vrede, vrijheid, democratie en burgerschap bevorderen. " Vrede, Democratie en Rechtsstaat [3] zou het dan onder moeten vallen.

Stichting Doen

Binnen het Cultuur & Cohesie-thema. [4]. Daarvoor moeten we "in staat zijn verschillende bronnen van financiering aan te boren". We krijgen spontane donaties binnen (€500 per jaar), we hebben sponsoring in nature (ter waarde van €4000 per jaar ongeveer).

Andere fondsen

BankGiroLoterij

Nationale Postcodeloterij

Binnen het thema "Sociale cohesie in Nederland". Welke doelen? "De doelen waaraan dit geld wordt uitgekeerd genieten daarom bij voorkeur een brede maatschappelijke steun. Dit komt tot uiting in o.a. de omvang van de eigen fondsenwerving of andere steun van derden, het aantal donateurs of leden of aanwezigheid in het maatschappelijk debat." [5] Dat zou kunnen slaan op de 3 miljoen keer dat de duizenden petities zijn ondertekend, hoe vaak petities.nl genoemd wordt door journalisten en de spontane donaties. Ook is petities.nl "geboren uit het maatschappelijk middenveld" en dat een "landelijke bereik voorwaarde voor ondersteuning" is, is geen probleem. "Dienen in het bezit te zijn van de ANBI-status" is ook geen probleem. Wel dat "een aanvragende organisatie aan eigen fondsenwerving een bedrag van minimaal 1 miljoen euro moet genereren." Op die regel moet een uitzondering mogelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat petities.nl zoveel vrijwilligers heeft (petitionarissen en ondertekenaars) die het werk doen en er zo weinig organisatie nodig is omdat het door code wordt gedaan zijn er geen loonkosten. De grootste kostenpost. Uiterlijk 30 september aanvraag doen [6]