Formuleren

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 14 sep 2008 om 22:20 (doelgroep)

Het formuleren van de petitie is een erg belangrijke, misschien wel het belangrijkste, onderdeel van het hele petitietraject. Het gebeurt te vaak dat achteraf blijkt dat de petitie verkeerd geformuleerd is, maar dan is het te laat. Je kan een petitie niet achteraf wijzigen omdat dan alle mensen die ondertekend hebben hun naam onder iets zetten waar ze geen weet van hadden (kunnen) hebben toen ze ondertekenden.

Het is dus van groot belang dat u de petitie goed test op mensen die het zouden willen ondertekenen, vraag reacties van anderen!

doelgroep

Richt u zich met de petitie op het werven van veel ondertekenaars? Doe dan een scherpe, korte, duidelijke tekst. Richt u zich op mensen die ook verantwoordelijkheden dragen in functie (en wat te verliezen hebben), bespreek dan uitvoerig elke punt en komma in de tekst met ze, anders ondertekenen ze eenvoudigweg niet, te riskant. Deze mensen moeten eerder persoonlijk aangesproken en overtuigd worden voor ze ondertekenen.

overlap

Op de Engelse petitiewebsite komt het vaak voor dat petities afgewezen worden omdat er al een petitie op de website staat met dezelfde strekking. Het kan zijn dat u het op een subtiel, maar belangrijk, punt niet eens bent met een bestaande petitie. Dan kunt u een nieuwe petitie starten, maar dan moet u in de petitie wel duidelijk aangeven hoe en waarom u afwijkt van de vergelijkbare petitie.

Zie verder de Petitiecriteria om te zien waarop een petitie afgewezen kan worden.