Handreiking voor petitieaanbieders: verschil tussen versies

k

== Locatie ==

U dient zich te melden bij ingang Plein 2 van de Tweede Kamer. In verband met de beveiligingsprocedures (persoons- en bagagescan en legitimatiecontrole) wordt u verzocht circa 15 minuten voor de petitieaanbieding aanwezig te zijn.
U dient zich te melden bij ingang Prinses Irenepad 1 (dat was Plein 2) van de Tweede Kamer. In verband met de beveiligingsprocedures (persoons- en bagagescan en legitimatiecontrole) wordt u verzocht circa 15 minuten voor de petitieaanbieding aanwezig te zijn.

Versie van 21 mei 2022 om 19:34

Dit document krijgt de petitionaris toegestuurd nadat een kamercommissie bereid is om een petitie in ontvangst te nemen, dan zal de petitionaris de petitie overhandigen.

Handreiking voor petitieaanbieders

Tijdstip

In de regel vinden petitieaanbiedingen plaats op dinsdagen tussen 13.15 en 14.00 uur. Een petitieaanbieding duurt maximaal een kwartier.

Locatie

Na de beveiligingsprocedure wordt u begeleid naar de garderobe met kluisjes voor jassen en tassen. Vervolgens wordt u begeleid naar de Borstbeelden in de Statenpassage (de centrale hal), waar de petitieaanbieding plaatsvindt.

Bij de Borstbeelden kunnen ten hoogste drie groepen tegelijkertijd worden ontvangen. Het is mogelijk dat er tegelijkertijd met uw petitieaanbieding nog één of twee andere petitieaanbiedingen plaatsvinden aan andere Kamercommissies.

Groepsgrootte

U kunt met maximaal acht personen deelnemen aan de petitieaanbieding.

Aanmelding

U wordt verzocht om uiterlijk de donderdag voorafgaand aan de petitieaanbieding de namen van de aanbieders per e-mail aan de commissiestaf door te geven. U kunt daarbij ook aangeven of de aanbieders er prijs op stellen om na de petitieaanbieding (een deel van) het Mondelinge Vragenuur in de Plenaire Zaal of een commissievergadering bij te wonen. Hiervoor is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Indien deze beschikbaar zijn, ontvangt u toegangsstickers van de commissiestaf. Er worden dan voor de aanbieders plaatsen gereserveerd op de publieke tribune.

Petitieaanbieding

De petitieaanbieding duurt maximaal 15 minuten. De voorzitter van de vaste Kamercommissie, in aanwezigheid van een aantal Kamerleden van de commissie, zal u welkom heten en u het woord geven om uw petitie toe te lichten in maximaal 5 minuten. Hierna zal de voorzitter een korte, niet inhoudelijke reactie geven. Tot slot is er nog even tijd om na te praten met de aanwezige Kamerleden.

Voorafgaand of na afloop van de petitieaanbieding, afhankelijk van de tijd, kunt u in het Statenlokaal in de Statenpassage een kopje koffie of thee krijgen.

Na de petitieaanbieding, of na uw aansluitende bezoek aan het Mondelinge Vragenuur of een commissieactiviteit, verlaat u zelfstandig het gebouw via de draaideur aan de Hofplaats, naast de garderobe met de kluisjes.

Overige praktische zaken

Bij de petitieaanbieding mag u zelf beeldopnames maken. Eventuele ‘externe’ pers die beeldopnames wil maken, maar geen Kamerpas heeft, moet zich melden bij de Beveiligingsdienst.

Indien u dat vooraf bij de commissiestaf heeft aangegeven, kunt u na de petitieaanbieding naar de Plenaire Zaal om (een deel van) het Mondelinge Vragenuur bij te wonen of naar een commissiezaal voor een commissievergadering. De eventueel meegebrachte camera mag daarbij niet worden meegenomen, deze kunt u achterlaten in een van de kluisjes. U wordt verzocht géén cadeaus aan te bieden ter begeleiding van de petitie. Begeleidende functionele objecten (bijvoorbeeld een doos handtekeningen of een ingelijste petitie) kunnen wèl aanvaard worden, tenzij ze een gevaar vormen of te omvangrijk zijn.

Als u de petitieaanbieding een bijzonder karakter wil geven, bijvoorbeeld met geluid- of beeldmateriaal, dan dient u dat vooraf met de commissiestaf te bespreken.