Identiteitsfraude: verschil tussen versies

(over identiteitsfraude)

(kladje over identiteitsfraude)

De identiteit van iemand anders gebruiken is op zich nog niet strafbaar, daar moet bij komen dat dit gebruikt wordt als bewijs van een feit. [http://lexius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel225] Het ondertekenen van een petitie zou dit kunnen zijn. Hier is, waarschijnlijk, nog geen jurisprudentie over.

Het Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten [http://www.overheid.nl/identiteitsfraude] (CMI) raadt aan om wel altijd aangifte bij de politie te doen van identiteitsfraude. [http://www.overheid.nl/media/downloads/Handreiking_politie_Identiteitsfraude.pdf]
Soms wordt een petitie met de naam van iemand anders getekend om te pesten. Dat is niet strafbaar [http://www.overheid.nl/identiteitsfraude/veel-voorkomende-gevallen] tenzij u er aantoonbaar financiële schade door lijdt.

[[Category:ondertekenaar]]

Versie van 29 jul 2011 om 09:01

De identiteit van iemand anders gebruiken is op zich nog niet strafbaar, daar moet bij komen dat dit gebruikt wordt als bewijs van een feit. [1] Het ondertekenen van een petitie zou dit kunnen zijn. Hier is, waarschijnlijk, nog geen jurisprudentie over.

Het Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten [2] (CMI) raadt aan om wel altijd aangifte bij de politie te doen van identiteitsfraude. [3]

Soms wordt een petitie met de naam van iemand anders getekend om te pesten. Dat is niet strafbaar [4] tenzij u er aantoonbaar financiële schade door lijdt.