Ideologisch: verschil tussen versies

k (Rrr heeft pagina Links en rechts hernoemd naar Ideologisch)
k
Er verschijnen regelmatig petities uit verontwaardiging over te linkse of te rechtse politiek. De petitie heeft dan tot doel om het volk te mobiliseren en de andere, juiste kant op te denken.
Er verschijnen regelmatig petities uit ideologische verontwaardiging over bijvoorbeeld te linkse of te rechtse politiek. De petitie heeft dan tot doel om het volk te mobiliseren en de andere, juiste kant op te denken.

Het lastige van dergelijke petities is dat het merendeel van 'het volk' ergens in het midden zit. Partij kiezen, links of rechts, is lastig voor veel mensen, ook omdat er dan zoveel op het spel staat. Dit is iets wat verkiezingen ook zo moeilijk maakt.
Het lastige van dergelijke petities is dat het merendeel van 'het volk' niet uitgesproken ideologisch is. Partij kiezen is lastig voor veel mensen, ook omdat er dan zoveel op het spel staat. Dit is iets wat verkiezingen ook zo moeilijk maakt.

Wat de keuze makkelijker maakt is een concreet probleem wat de ondertekenaars in hun dagelijkse ervaring raakt (denk aan emotie, onrecht). Het hoeven ook niet veel mensen te zijn, als het maar duidelijk wordt dat dit aangepakt moet worden.

Kiest u geen linkse of rechtse positie dan kunt u zowel meer ondertekenaars aanspreken als medestanders vinden aan de ontvangende kant van de petitie.
Kiest u geen ideologische positie dan kunt u zowel meer ondertekenaars aanspreken als medestanders vinden aan de ontvangende kant van de petitie.

Wel is het mogelijk om een reeks petities bij te dragen aan het vergroten van meer rechtse of juist linkse maatregelen. Het is zaak om het als gewoon, logisch en vanzelfsprekend voor te stellen. Als veel mensen daarmee akkoord gaan dan is dat de 'winnende' stroming, politiek gezien. Door iets nadrukkelijk links danwel rechts te noemen vervreemd u al die mensen uit het midden.
Wel is het mogelijk om een reeks petities bij te dragen aan het vergroten van meer rechtse of juist linkse maatregelen. Het is zaak om het als gewoon, logisch en vanzelfsprekend voor te stellen. Als veel mensen daarmee akkoord gaan dan is dat de 'winnende' stroming, politiek gezien. Door iets nadrukkelijk ideologsisch in te kleuren vervreemdt u iedereen die zich verwonderd af zal vragen 'ben ik dat?' en dan toch maar niet tekenen.

Versie van 1 dec 2018 om 15:39