Interface verbeteringen: verschil tussen versies

k
(Navigeren: JKS-12297-639)

(15 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)

Dit hoort bij het [[doorontwikkelen]] in 2011.

* achter elke van de 3 onderdelen van een petitie (wij, constatering, eis) moet automatisch een spatie staan, want als de hele petitie gescraped wordt door een site elders (Facebook) ontbreekt een spatie in een lopende zin.
=Heel klein=

* behalve einddatum ook een startdatum als sorteercriterium bij petities die uit conceptfase zijn

* letter in de linkerkolom van de petities-pagina (met de filters) is te klein voor mensen die niet goed kunnen zien #103, een puntje extra nodig

* klein icoontje 'voor de petitionaris', waarmee een ondertekening onder de aandacht van de petitionaris gebracht kan worden, indien mogelijk ook gemotiveerd: is een prominent, is spam, naam is verdacht, niet serieus. Petitionaris krijgt die in beheerscherm te zien met de mogelijkheid de ondertekenaar te wissen (die krijgt een uw ondertekening is [[gewist]] of [[nu prominent]] standaardmail). Icoontjes verdwijnen als petitie is ingediend.
* Het woordje 'anoniem' moet klikbaar worden of met een mouse-over uitgelegd worden met juist de tekst zoals die op [[Bezoeker]] staat verstopt. Zie JUY-63972-411
* zie verder ook de [[tekst verbeteringen]]

=Navigeren=
* Op basis van postcode relevante petities in de buurt (zoals advertenties op marktplaats) kunnen selecteren (zie ticket  JKS-12297-639)
* Aantal petities per tag in tagcloud beperken tot de top-10 met onderin een link naar meer... met een pagina met alle petities met die tag. Die pagina liefst ook met een RSS-feed, zie het verzoek daarnaar in PIQ-53297-789. Ook JKS-12297-639 vroeg er om.
* De geadresseerde klikbaar met zoekquery naar de petities-pagina. Toont alle petities met dezelfde ontvanger.
* Reshufflen van de opmaak: /nieuws blokje met ons petities.nl nieuws van de voorpagina verplaatsen naar nieuws en in andere richting, het lijstje met nieuws van petities naar de voorpagina, maar dan wel per nieuwsbericht duidelijk wie de afzender is (naam petitionaris) en bij welke petitie het hoort. Ook op loketten-pagina een Start een petitie-blokje en het eerste blokje boven de loketten kan weg en het blokje toelichting in de marge rechts kan korter.

* Op petitiepagina een meer... optie onder introductietekst die het formulier bij uitklappen verder naar beneden schuift/duwt

* Op bevestigingspagina een link naar de petitie zelf, inclusief lijst ondertekenaars
* De opmaak van de petitiepagina voor een nog groter deel door de petitionaris laten bepalen
* Het blokje rechtsboven (met Twitter, RSS en AddThis) vervangen door 'Al 450€ gedoneerd / geef ook!' Twitter en AddThis vervangen door AddtoAny.com in eigen blokje lager en RSS verschijnt vanzelf wel in adresregel van browser.
* Ook individuele icoontjes van diensten zoals e-mail, printen, Twitter, Facebook en dergelijke, die nu allemaal in de AddThis-knop verborgen zitten, optioneel maken voor de petitionaris vanuit het beheerscherm. Het brengt mensen op een idee. RAR-22571-416 en nog iemand klaagt. Maar dan wel zo dat Facebook niet kan zien dat iemand een petitie bekijkt (dus eigen icoontje aanbieden of tussenpagina).

* Icoontjes bij petitionaris-details voor Twitter, Hyves, etc. afhankelijk van wat de petitionaris invult. Max 1 icoontje.
=Tonen=

* Bij [[niet hier ondertekenbaar]] ook geen blokje met ondertekenaars en een statusmelding 'niet hier ondertekenbaar', maar gewoon doorverwijzen.

* Bij twee keer kort klikken in voortgang-tab op 'opslaan' bij veranderen status naar 'ondertekenbaar maken', dan een melding "Er is een fout opgetreden."
* Een printer-icoontje op de [[petitiepagina]] zie [[petitiepagina]] voor voorstel
* Klacht van een gepensioneerde leraar: "Ik moest ondertekenen, maar dat lukte niet. (computeranalfabeet). Ik vermoed nu dat het aanklikken van ‘handtekening’ voldoende was." Inderdaad, het is geen ondertekenen, het is alsof je ondertekend door je naam in te vullen en te klikken... Iets anders formuleren!
* Een minimum aantal woorden voor een nieuwsbericht om een bericht als 'zie link' te voorkomen [http://petities.nl/nieuws/actie-op-het-malieveld]

=Tekenen en bevestigen=

* Bij ondertekenen onder de petitie een auto-complete in het e-mailadresveld die aanslaat na de @ en het eerste karakter. Die completeert dan met de domeinen van de populairste 30 providers zoals die in de database zitten, dus iets@g wordt gelijk iets@gmail.com, iets@k -> iets@kpnplanet.nl, iets@h -> iets@hotmail.com etc. Misschien ook met zo'n lijstje dat uitklapt, zodat je @home.nl kan kiezen als je @hotmail.com gesuggereerd krijgt. En om te voorkomen dat men mailt naar gmail.nl, hotmail.nl en yahoo.nl, want die bouncen allemaal.

* In start een petitie-hulpje in eerste scherm zetten dat een petitie starten anders is dan tekenen, met link naar lijst petities (teveel petities in concept bedoeld als ondertekening)

* Een echtpaar dat met 1 e-mailadres tekent moet voor een tweede keer kunnen tekenen op dat adres als de gegevens verschillen. Zie [[WebsiteHelp:Tweede_adres]]

* Ondertekenaar krijgt een e-mail met een volledige opsomming van [[gewijzigde gegevens]] wanneer dat via petities.nl/ondertekening/$ gegevens is gedaan (eerder al bevestigd). Ook een remedie als de unieke link lekt en door een ander gebruikt wordt, zie ook CDB-82284-488.

* Terugbrengen in de website, het [?] linkje naar handboek.petities.nl/wiki/websitehelp:$onderwerp$ of een dergelijke constructie. Korte uitleg bij mouse-over als het mag volgens de webrichtlijnen, lange komt dan in het handboek.
=Beheerscherm=
* klein icoontje 'voor de petitionaris', waarmee een ondertekening onder de aandacht van de petitionaris gebracht kan worden, indien mogelijk ook gemotiveerd: is een prominent, is spam, naam is verdacht, niet serieus. Petitionaris krijgt die in beheerscherm te zien met de mogelijkheid de ondertekenaar te wissen (die krijgt een uw ondertekening is [[gewist]]  of [[nu prominent]] standaardmail). Icoontjes verdwijnen als petitie is ingediend.

* De voortgangsberichten moeten door petitionarissen in het beheerscherm ingediend kunnen worden en na een akkoord door ons verstuurd worden vanaf door petitionaris en als dat niet haalbaar is door ons ingesteld tijdstip, waarna het ook volautomatisch als nieuwsbericht naast de petitie verschijnt.

[[Category:wensen]]

Huidige versie van 11 jul 2012 om 10:36

Dit hoort bij het doorontwikkelen in 2011.

Heel klein

• letter in de linkerkolom van de petities-pagina (met de filters) is te klein voor mensen die niet goed kunnen zien #103, een puntje extra nodig
  • Het woordje 'anoniem' moet klikbaar worden of met een mouse-over uitgelegd worden met juist de tekst zoals die op Bezoeker staat verstopt. Zie JUY-63972-411
  • zie verder ook de tekst verbeteringen

Navigeren

• Op basis van postcode relevante petities in de buurt (zoals advertenties op marktplaats) kunnen selecteren (zie ticket JKS-12297-639)
  • Aantal petities per tag in tagcloud beperken tot de top-10 met onderin een link naar meer... met een pagina met alle petities met die tag. Die pagina liefst ook met een RSS-feed, zie het verzoek daarnaar in PIQ-53297-789. Ook JKS-12297-639 vroeg er om.
  • De geadresseerde klikbaar met zoekquery naar de petities-pagina. Toont alle petities met dezelfde ontvanger.
  • Reshufflen van de opmaak: /nieuws blokje met ons petities.nl nieuws van de voorpagina verplaatsen naar nieuws en in andere richting, het lijstje met nieuws van petities naar de voorpagina, maar dan wel per nieuwsbericht duidelijk wie de afzender is (naam petitionaris) en bij welke petitie het hoort. Ook op loketten-pagina een Start een petitie-blokje en het eerste blokje boven de loketten kan weg en het blokje toelichting in de marge rechts kan korter.
  • Op petitiepagina een meer... optie onder introductietekst die het formulier bij uitklappen verder naar beneden schuift/duwt
  • behalve einddatum ook een startdatum als sorteercriterium bij petities die uit conceptfase zijn
  • Het blokje rechtsboven (met Twitter, RSS en AddThis) vervangen door 'Al 450€ gedoneerd / geef ook!' Twitter en AddThis vervangen door AddtoAny.com in eigen blokje lager en RSS verschijnt vanzelf wel in adresregel van browser.

Tonen

• Bij niet hier ondertekenbaar ook geen blokje met ondertekenaars en een statusmelding 'niet hier ondertekenbaar', maar gewoon doorverwijzen.
  • Een printer-icoontje op de petitiepagina zie petitiepagina voor voorstel
  • Klacht van een gepensioneerde leraar: "Ik moest ondertekenen, maar dat lukte niet. (computeranalfabeet). Ik vermoed nu dat het aanklikken van ‘handtekening’ voldoende was." Inderdaad, het is geen ondertekenen, het is alsof je ondertekend door je naam in te vullen en te klikken... Iets anders formuleren!
  • Een minimum aantal woorden voor een nieuwsbericht om een bericht als 'zie link' te voorkomen [1]

Tekenen en bevestigen

• Op bevestigingspagina een link naar de petitie zelf, inclusief lijst ondertekenaars
  • Bij ondertekenen onder de petitie een auto-complete in het e-mailadresveld die aanslaat na de @ en het eerste karakter. Die completeert dan met de domeinen van de populairste 30 providers zoals die in de database zitten, dus iets@g wordt gelijk iets@gmail.com, iets@k -> iets@kpnplanet.nl, iets@h -> iets@hotmail.com etc. Misschien ook met zo'n lijstje dat uitklapt, zodat je @home.nl kan kiezen als je @hotmail.com gesuggereerd krijgt. En om te voorkomen dat men mailt naar gmail.nl, hotmail.nl en yahoo.nl, want die bouncen allemaal.
  • Een echtpaar dat met 1 e-mailadres tekent moet voor een tweede keer kunnen tekenen op dat adres als de gegevens verschillen. Zie WebsiteHelp:Tweede_adres
  • Ondertekenaar krijgt een e-mail met een volledige opsomming van gewijzigde gegevens wanneer dat via petities.nl/ondertekening/$ gegevens is gedaan (eerder al bevestigd). Ook een remedie als de unieke link lekt en door een ander gebruikt wordt, zie ook CDB-82284-488.
  • Terugbrengen in de website, het [?] linkje naar handboek.petities.nl/wiki/websitehelp:$onderwerp$ of een dergelijke constructie. Korte uitleg bij mouse-over als het mag volgens de webrichtlijnen, lange komt dan in het handboek.

Beheerscherm

• klein icoontje 'voor de petitionaris', waarmee een ondertekening onder de aandacht van de petitionaris gebracht kan worden, indien mogelijk ook gemotiveerd: is een prominent, is spam, naam is verdacht, niet serieus. Petitionaris krijgt die in beheerscherm te zien met de mogelijkheid de ondertekenaar te wissen (die krijgt een uw ondertekening is gewist of nu prominent standaardmail). Icoontjes verdwijnen als petitie is ingediend.
  • Ook individuele icoontjes van diensten zoals e-mail, printen, Twitter, Facebook en dergelijke, die nu allemaal in de AddThis-knop verborgen zitten, optioneel maken voor de petitionaris vanuit het beheerscherm. Het brengt mensen op een idee. RAR-22571-416 en nog iemand klaagt. Maar dan wel zo dat Facebook niet kan zien dat iemand een petitie bekijkt (dus eigen icoontje aanbieden of tussenpagina).
  • Icoontjes bij petitionaris-details voor Twitter, Hyves, etc. afhankelijk van wat de petitionaris invult. Max 1 icoontje.
  • In start een petitie-hulpje in eerste scherm zetten dat een petitie starten anders is dan tekenen, met link naar lijst petities (teveel petities in concept bedoeld als ondertekening)
  • De voortgangsberichten moeten door petitionarissen in het beheerscherm ingediend kunnen worden en na een akkoord door ons verstuurd worden vanaf door petitionaris en als dat niet haalbaar is door ons ingesteld tijdstip, waarna het ook volautomatisch als nieuwsbericht naast de petitie verschijnt.