Kan niet bevestigen

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 5 apr 2020 om 10:48 (Ontvangt u de e-mail niet?: verbeterd)

Als u een petitie ondertekent op petities.nl kan het zijn dat u uw ondertekening niet kunt bevestigen. Voor de meeste mensen werkt het wel. U kunt het zien op de site, er staan ondertekeningen die minder dan een minuut oud zijn.

Ontvangt u de e-mail niet?

Zodra u uw naam en e-mailadres heeft ingevuld en op de blauwe knop 'Ja, ik onderteken deze petitie' klikt, dan sturen we u een e-mail. Daar staat een link in, daar klikt u op en daarmee heeft u uw ondertekening bevestigd. Dit kan er aan de hand zijn:

1. We kunnen u de e-mail niet sturen omdat u een typefout maakte in uw e-mailadres
  2. De e-mail gaat er bij ons uit, maar stuitert op een volle mailbox (u ontvangt waarschijnlijk ook geen andere e-mail)
  3. De e-mail gaat er bij ons uit, maar komt bij u in een aparte spam/reclame mailbox

De oplossing. Teken gewoon opnieuw. Let erop dat u geen fouten maakt in uw adres, zorg ervoor dat u e-mail kunt ontvangen en kijk ook in uw spam/reclame mailbox. Zoek naar webmaster@petities.nl als afzender van de e-mail. Het onderwerp van de e-mail begint met: Bevestig alstublieft uw ondertekening voor de petitie (en dan volgt de naam van de petitie).

Kunt u de link niet volgen?

Als u de e-mail wel kunt openen, maar er gebeurt niets als u klikt op de link dan wordt dat tegengehouden door Outlook Mobile, Fortiguard of iets anders. Dat is software waar u bewust of onbewust gebruik van maakt. Daar kunnen we nu weinig aan doen, maar we weten wel hoe u daar omheen kunt werken:

1. Probeer een andere toegang tot uw e-mail. Dus als u op uw telefoon uw e-mail leest, gebruik dan webmail of uw mailprogramma op uw computer om uw e-mail te lezen.
  2. Heeft u geen ander apparaat om uw e-mail op te lezen en/of weet u niet hoe u via webmail uw e-mail kunt lezen, stuur het dan door naar iemand die u vertrouwt en vraag die persoon op de link te klikken.
  3. Als u verschillende apparaten heeft geprobeerd, dan kunt u alleen nog een andere toegang tot internet proberen. Bijvoorbeeld als het op uw werk niet lukt, probeer het thuis of op uw telefoon. In dat laatste geval is het wel belangrijk dat u niet via hetzelfde draadloos netwerk internet gebruikt. Even naar buiten lopen helpt dan.

En hoe kan dat dan?

En waarom het klikken op de link soms niet werkt? Omdat het mogelijk is om door het klikken op een link uit een e-mail software binnen te halen met schadelijke gevolgen is er software die het heel bot onmogelijk maakt om op links te klikken. Dat kan in uw mailprogramma zitten als optie, in uw modem of bij uw provider. Vooral werkgevers installeren dat soort filtersoftware in hun eigen netwerk. Dat is veel effectiever dan alle werknemers te vragen vooral niet op allerlei links te klikken. Die software heeft petities zelfs op een zwarte lijst gezet omdat het over politiek of activisme gaat.