Linkruil

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 10 okt 2020 om 15:06 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'In reactie op e-mails met een verzoek om een 'linkruil' antwoorden we het volgende. De links die bij een petitie staan verwijzen om inhoudelijke redenen naar ande...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

De links die bij een petitie staan verwijzen om inhoudelijke redenen naar andere websites die relevant zijn voor die petitie. Een link terug is voor deze inhoudelijke links ook niet nodig (of zelfs niet logisch). Voor een petitie is het, als het goed gaat, niet haalbaar om links terug te geven naar iedereen die een link maakt naar de petitie. Voor ondertekenaars van de petitie is dat ook weinig informatief. Eventueel kan een petitionaris op een speciale campagnewebsite een lijst bijhouden van links naar de petitie.

Een 'ruil' van links is onlogisch omdat de belangrijke links bij een petitie een verdieping en ondersteuning geven voor geïnteresseerden in de petitie. De links helpen ondertekenaars te overtuigen. Een petitie heeft doorgaans niet die functie voor een informatieve website met achtergrondinformatie. De twee webpagina's hoeven daarom ook niet naar elkaar te verwijzen. In sommige gevallen geeft een pagina met ondersteunende informatie over een problematiek een petitie als oplossing, maar dan is er eerder sprake van een campagnesite die hoort bij de petitie.

De 'linkruil'-praktijken zijn gebruikelijk voor 'zoekmachineoptimalisatie'. Om samen hoger in de zoekresultaten te komen door naar elkaar te verwijzen. Zoekmachines tellen het aantal links om te beoordelen of een website belangrijk is. Petities.nl heeft dat niet nodig omdat het zelf al 15 jaar heel hoog in de zoekresultaten staat als niet-commerciële oude website met veel inkomende links van kranten, omroepen, universiteiten en dergelijke sites die door zoekmachines veel gewicht krijgen. Combineer een sleutelwoord met het woord petitie en in de meeste gevallen staat petities.nl op de eerste pagina met zoekresultaten.