Literatuur: verschil tussen versies

(beginnetje eparticipatie literatuurlijst)
k (typo)

Publicaties met petities.nl erin genoemd:

* Glas, M.W.L. (2010) Participatie 2.0 - Een onderzoek naar de ervaringen en percepties van gemeenten in Nederland met het toepassen van eParticipatie. Universiteit Twente, Masterscriptie.
* Glass, M.W.L. (2010) Participatie 2.0 - Een onderzoek naar de ervaringen en percepties van gemeenten in Nederland met het toepassen van eParticipatie. Universiteit Twente, Masterscriptie.

* [http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/02/25/rapport-betrokken-burgers-bewogen-bestuur.html Sinnema, M. & Duivenboden, H., van (2009) Betrokken Burgers, Bewogen Bestuur. Retroperspectief onderzoek eParticipatie. Rapport voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Den Haag.]

* [http://www.tno.nl/content.cfm?context=markten&content=publicatie&laag1=182&laag2=1&item_id=303 Frissen, V. (ed.) (2008) Naar een ‘User Generated State’? - De impact van nieuwe media voor overheid en openbaar bestuur. TNO / Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties]

Versie van 14 aug 2010 om 18:07

Petitierecht

Het petitierecht in de Grondwet is besproken door H.Th.J.F. v. Maarseveen in de bundel Beeld van een Goede Vriendschap. Opstellen aangeboden aan prof. mr. B. de Goede bij zijn afscheid als hoogleraar staats- en administratiefrecht aan de Rijksuniversiteit te Leiden, p. 135-170

• van Maarseveen, H.Th.J.F (1980) 'Over het Petitierecht', in Beeld van een Goede Vriendschap, 's-Gravenhage: VUGA-boekerij
  • van Maarseveen, H.Th.J.F (1984) 'Petitierecht in ontwikkeling', Nederlands Juristenblad, pp. 200-205.

Andere publicaties over het petitierecht:

• Talsma, J. (1989) Het recht van petitie, verzoekschriften aan de Tweede Kamer en het ombudsmanvraagstuk. Arnhem: Gouda Quint. Paperback. xiv, 375p.
  • Riezebos, C. (1992) Recht van petitie, een rechtsvergelijkend onderzoek naar een juridische mogelijkheid van toegang tot het politieke systeem in Nederland en in de Bondsrepubliek Duitsland. Zwolle: W.E.J. Tjeenk Willink.
  • Plooij-van Amstel, G. J. (1993) Klagers in Nood.

eParticipatie

Petities.nl wordt ook vaak genoemd in verband met 'eParticipatie'. De gedachte hierachter is dat het met internet makkelijker/mogelijk is burgers te betrekken bij het maken van beleid. Burgers 'participeren', maar dan nu (gedeeltelijk) elektronisch.

Publicaties met petities.nl erin genoemd:

• Glass, M.W.L. (2010) Participatie 2.0 - Een onderzoek naar de ervaringen en percepties van gemeenten in Nederland met het toepassen van eParticipatie. Universiteit Twente, Masterscriptie.