Lobby: verschil tussen versies

(categorie petitionaris)

(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
De website petities.nl is te beschouwen als 'lobbyen voor amateurs'. Burgers kunnen geen proffesionele lobbyist inhuren, maar kunnen wel iets op de agenda zetten met een petitie. Professionele lobbyisten zijn er als baan mee bezig. Er zijn in Nederland ongeveer 8 à 9 kantoren die zich met 'public affairs' bezig houden. Zij hebben een netwerk van contacten bij het ministerie en zullen alleen als laatste optie via de Tweede Kamer iets proberen te bereiken. Als burger heb je geen ingang bij het ministerie en rest er weinig anders dan een petitie te richten aan de Tweede Kamer in de hoop dat het overgenomen wordt door Kamerleden (door een kamervraag) en/of via de media.
Petities zijn te beschouwen als 'lobbyen voor amateurs'.

Public affairs volgens [http://publicmatters.nl| Public Matters]
Zonder een professionele lobbyist in te huren kunnen burgers iets op de politieke agenda zetten met een petitie. Maar politici hebben het druk, er wordt aan alle kanten aan ze getrokken. Als alles mee zit, er ondersteuning uit andere hoeken komt en het politiek 'rustig' is kan een petitie 'vleugels krijgen', maar dat is lang niet altijd het geval.
Een public affairs manager is iemand die gevraagd en ongevraagd doelgericht relevante informatie
bijdraagt en onttrekt aan de overheisinformatie- en besluitvormingsketen en daarmee van buitenaf
strategisch het agenda- en besluitvormingsproces voor zijn organisatie voordelig tracht te
beïnvloeden

Lobbyist
Professionele lobbyisten blijven om aandacht vragen van de politici. Ze werken full-time en hebben al contacten met politici en beleidsmakers over allerlei onderwerpen. Ze houden de agenda van het parlement goed in de gaten en op het juiste moment komen ze over relevante onderwerpen aan de lijn of over de vloer.
Een lobbyist is iemand die politieke besluitvorming in de voor zijn organisatie gewenste richting
tracht te beïnvloeden.

Veel thema's hebben in Nederland dan ook lobbyisten. Als [[petitionaris]] kunt u doorgaans ook makkelijk een organisatie vinden met dezelfde doelstelling als uw petitie. Een petitie is zinnig als de organisatie in kwestie te langzaam is, te weinig leden of geld heeft.
Als je als burger een goed contact hebt met een Kamerlid en jullie regelmatig bellen dan kan dat ook goed gaan, maar als het Kamerlid het niet lukt om contact met je te houden (ze hebben het onmenselijk druk!) wordt het plots heel lastig. Het Kamerlid waar je zo'n goed contact mee had kan ook plots een andere portefeuille krijgen of van het toneel verdwijnen omdat er verkiezingen komen. Alle tijd die je in je contact hebt gestopt ben je dan kwijt.

De professionele lobbyist heeft contact met heel veel Kamerleden of kent iemand die een cruciaal contact heeft. Omdat ze permanent aanwezig zijn in Den Haag en in de gaten houden wanneer er waarover wordt besloten weten ze veel beter wanneer ze in actie moeten komen. Als burger lukt je dat alleen als je een goed contact hebt met een Kamerlid die jou daarover belt.

Daarnaast is het voor- en natraject van besluitvorming bepalender en belangrijker dan het beslismoment. Met andere woorden, het informeren van ambtenaren, wethouders, ministers en dergelijke is veel bepalender dan het debat in de raad of de Kamer. Dat is eerder een ceremonieel toneelstukje voor de achterban, waarbij iedereen zijn of haar positie uitspreekt. In zo'n formele situatie is men doorgaans niet toegeeflijk. Als het in het nieuws is, dan ben je doorgaans al te laat.

Om burgers te ondersteunen met hun petitie bevelen we aan om in ieder geval met een groepje samen te werken en idealiter om een echte lobbyist in te huren. Daar is nu ook een organisatie voor! Zie [https://iklobby.nl IkLobby].

Het voor- en natraject van besluitvorming is bepalender en belangrijker dan het beslismoment. Met andere woorden, het informeren van ambtenaren, wethouders, ministers en dergelijke is veel bepalender dan het debat in de raad of de Kamer. Dat is eerder een ceremonieel toneelstukje voor de achterban, waarbij iedereen zijn of haar positie uitspreekt. In zo'n formele situatie is men doorgaans niet toegeeflijk.

[[Category:petitionaris]]

Huidige versie van 14 jul 2023 om 17:57

Petities zijn te beschouwen als 'lobbyen voor amateurs'.

Om burgers te ondersteunen met hun petitie bevelen we aan om in ieder geval met een groepje samen te werken en idealiter om een echte lobbyist in te huren. Daar is nu ook een organisatie voor! Zie IkLobby.