Lobby: verschil tussen versies

(categorie petitionaris)
De website petities.nl is te beschouwen als 'lobbyen voor amateurs'. Burgers kunnen geen proffesionele lobbyist inhuren, maar kunnen wel iets op de agenda zetten met een petitie. Professionele lobbyisten zijn er als baan mee bezig. Er zijn in Nederland ongeveer 8 à 9 kantoren die zich met 'public affairs' bezig houden. Zij hebben een netwerk van contacten bij het ministerie en zullen alleen als laatste optie via de Tweede Kamer iets proberen te bereiken. Als burger heb je geen ingang bij het ministerie en rest er weinig anders dan een petitie te richten aan de Tweede Kamer in de hoop dat het overgenomen wordt door Kamerleden (door een kamervraag) en/of via de media.
Petities zijn te beschouwen als 'lobbyen voor amateurs'. Burgers die geen professionele lobbyist kunnen inhuren, kunnen zo wel iets op de politieke agenda zetten met een petitie. Professionele lobbyisten hebben full-time contacten met politici en beleidsmakers over allerlei onderwerpen. Er zijn in Nederland ongeveer 8 à 9 grote kantoren die zich met 'public affairs' bezig houden.

Public affairs volgens [http://publicmatters.nl| Public Matters]

Een lobbyist is iemand die politieke besluitvorming in de voor zijn organisatie gewenste richting

tracht te beïnvloeden.

Veel thema's hebben in Nederland dan ook lobbyisten. Als [[petitionaris]] kunt u doorgaans ook makkelijk een organisatie vinden met dezelfde doelstelling als uw petitie. Een petitie is zinnig als de organisatie in kwestie te langzaam is, te weinig leden of geld heeft.

Het voor- en natraject van besluitvorming is bepalender en belangrijker dan het beslismoment. Met andere woorden, het informeren van ambtenaren, wethouders, ministers en dergelijke is veel bepalender dan het debat in de raad of de Kamer. Dat is eerder een ceremonieel toneelstukje voor de achterban, waarbij iedereen zijn of haar positie uitspreekt. In zo'n formele situatie is men doorgaans niet toegeeflijk.

Een petitionaris kan zelf ook crowdfunding doen om een lobbyist in te huren via Petities.nl!
Er is zelfs al een organisatie die lobby aanbiedt voor burgers [http://www.kompass.ngo/form/project-aanmelden Kompass]

[[Category:petitionaris]]

Versie van 7 apr 2018 om 08:45

Public affairs volgens Public Matters