Manifestatie Uitnodiging: verschil tussen versies

(6, 7 en 8 zijn 1 petitionaris)

(35 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Bevestigingen op de uitnodiging:
Bevestigingen op de uitnodiging die naar 588 petitionarissen is gestuurd:

* [https://opendomein.nl/cerb5/display/WXT-58433-629] [http://wwbdwangarbeid.petities.nl/ http://wwbdwangarbeid.petities.nl/] '''46 ondertekeningen'''

* [https://opendomein.nl/cerb5/display/CLV-78555-198] [http://jeugdzorg.petities.nl/ http://jeugdzorg.petities.nl/] '''17.792 ondertekeningen'''

* [https://opendomein.nl/cerb5/display/FDE-92586-451] [http://fysiozonderverwijzing.petities.nl/ [http://fysiozonderverwijzing.petities.nl] '''838 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/FDE-92586-451] [http://fysiozonderverwijzing.petities.nl/ http://fysiozonderverwijzing.petities.nl] '''838 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/QPA-47756-536] [http://chemtrails.petities.nl/ http://chemtrails.petities.nl] '''8.477 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/QPA-47756-536] [http://vrijeenergie.petities.nl/ http://vrijeenergie.petities.nl] '''2.725 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/QPA-47756-536] [http://erkenbuitenaardsleven.petities.nl/ http://erkenbuitenaardsleven.petities.nl] '''82 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/NQP-63413-659] [http://studiegeneeskundevooriedereen.petities.nl/ http://studiegeneeskundevooriedereen.petities.nl] '''977 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/MSA-46495-819] [http://aandachtvoorfaillissementen.petities.nl/ http://aandachtvoorfaillissementen.petities.nl/] '''187 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/DJX-73563-198] [http://kinderbijslag.petities.nl/ http://kinderbijslag.petities.nl/] '''132.516 ondertekeningen'''
* [http://ministers.petities.nl/ http://ministers.petities.nl] '''74 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/XZE-71583-168] [http://kindgebondenonderwijsbudget.petities.nl/ http://kindgebondenonderwijsbudget.petities.nl] '''1.973 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/RNS-94393-175] [http://ruwaardvanputtenziekenhuis.petities.nl/ http://ruwaardvanputtenziekenhuis.petities.nl] '''4.630 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/WXZ-97969-141] [http://psychologischezorg.petities.nl/ http://psychologischezorg.petities.nl] '''1.417 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/JGK-43556-437] [http://rechtopwater.petities.nl/ http://rechtopwater.petities.nl/] '''24 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/LFY-98938-841] [http://waarheidenfamilierecht.petities.nl/ http://waarheidenfamilierecht.petities.nl/] '''571 ondertekeningen'''
* [https://opendomein.nl/cerb5/display/PSG-89636-537] [http://tropenmuseum.petities.nl http://tropenmuseum.petities.nl] '''39.865 ondertekeningen'''

Totaal 661.090 ondertekeningen.

Ook een [[Manifestatie Uitnodiging Kamerleden|uitnodiging aan Kamerleden]] verstuurd met een lijst [[Kamerleden]] die hebben gereageerd. Slechts één [[Manifestatie_Persbericht|persbericht]] verstuurd.

'''Subject: Petities-evenement op donderdag 4 juli op het Plein voor de Tweede Kamer - reserveer een plek voor uw petitie

* op andere websites de doelgroep op uw petitie wijzen (bijvoorbeeld op webfora, in Facebook/Hyves-groepen, in reacties onder nieuwsberichten op nieuwssites, etc.)

* op http://handboek.petities.nl kijken voor tips of webmaster@petities.nl om hulp vragen.

=Mail aan petitionarissen die komen=
Geachte petitionarissen,
Over een week gaan we naar Den Haag en graag wil ik nog wat extra informatie geven over de dag zelf. Het is veel, dus neem het als printje of op een schermpje mee zodat u het op de dag zelf kunt teruglezen.
Ten eerste is het handig om mijn GSM-nummer alvast in uw telefoon te zetten: 06-21224___  Op het Plein kunt u mij herkennen aan de hand van deze foto: http://www.uva.nl/profiel/r.rustema
==Tijden==
Ik heb een vergunning gekregen voor een manifestatie van 10:00 tot 16:00, daarvoor zijn we aan het opbouwen en afbreken.
==Opbouw en inrichting Plein==
Ik laat voor elke petitie twee A0-formaat posters maken op de voor- en achterkant van zogenaamde 'stoepborden'. Dat zijn van die borden die winkels op de stoep zetten zodat je er tegenaan loopt. Alle stoepborden zet ik rondom het monument midden op het Plein, tegenover de ingang van de Tweede Kamer. Met witte zakken met het petities.nl-logo erop maak ik een soort piste op de stoeprand rondom het monument. Kamerleden, journalisten en dergelijke kunnen dan de piste binnenkomen en een rondje maken langs de borden waar u als petitionaris bij staat. Om het overzichtelijk te houden, blijf zelf zoveel mogelijk buiten die piste zodat iedereen het kan zien als er een Kamerlid, journalist of wie dan ook interesse toont. Als een 'gewone burger' er ook in loopt, knoop dan een praatje aan en nodig hem of haar erbuiten te stappen voor de overzichtelijkheid. Voorbijgangers kunnen de petitie immers lezen op de 'achterkant' van het stoepbord. Voor het bord vraag ik u om een vrijwillige donatie van €20. Het handigst is het om het tevoren over te maken op bankrekeningnummer NL14RABO0324616899 (324616899 in het kort) van stichting Petities.nl in Amsterdam. Die dingen beslaan het grootste deel van de uitgaven voor die dag. Die €20 is geen voorwaarde, maar als iedereen dat bij kan dragen dan is de budgetoverschrijding behapbaar.
Voor de petitie streetfood.petities.nl heb ik stroom afgenomen van de gemeente (ook weer €250!). Twee wagens komen die petitie ondersteunen, dePiepermobiel.nl en OnzeKeuken.nl en ze komen te staan rechts naast de ingang van de Kamer (gezien vanaf het monument). Als u ook van de electriciteit gebruik wil maken, neem verlengsnoeren mee. Bijvoorbeeld om met een laptop voorbijgangers te laten ondertekenen of om illustraties bij uw petitie te laten zien aan Kamerleden.
We zijn er de hele dag, dus neem een campingstoeltje mee misschien als u niet met anderen bent met wie u kunt afwisselen. Na 16:00 gaan we opbreken (maar als er dan Kamerleden naar buiten komen dan krijgen die natuurlijk voorrang!). Dat lijkt lang, maar dat blijkt voor de Kamerleden erg fijn. Ze hebben een vol programma en in reactie op de uitnodiging om te komen heb ik vaak gelezen 'ik probeer te komen ergens op de dag'. Ze hebben het altijd erg druk, maar te weten dat we daar staan te wachten is handig voor ze. Zelf hoop ik dat de Kamerleden die om 10:00 al komen collega's vertellen dat we er de hele dag staan. Als u een Kamerlid spreekt vraag ze ook om anderen naar buiten te sturen. Bedenk dat u niet uitgebreid met ze kunt praten. Ze hebben weinig tijd en in minder dan 5 minuten langs de petities lopen is nog aantrekkelijk. Als het langer duurt dan moet er een afspraak worden gemaakt in hun agenda. Als ze langer dan een paar minuten naar u willen luisteren dan is dat dus verhoudingsgewijs een grote eer. Een afspraak voor een ontmoeting op een andere dag is het hoogst haalbare.
==Kamerleden==
Het is handig om het 'smoelenboek' te printen van Kamerleden zodat u ze kunt herkennen. Ga daarvoor naar http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/print.jsp Onder elke foto kunt u dan ook aantekeningen maken met wat de vragen waren die dat Kamerlid stelde. Vooral als er plots een paar voor u staan is het lastig om ze uit elkaar te houden. Er lopen ook Kamerleden van het station of uit de parkeergarage naar de ingang. Als u het smoelenboek kent kunt u ze herkennen, aanspreken en uitnodigen om naar ons te komen. Veel Kamerleden worden niet herkend omdat ze weinig op televisie komen. Als u ze wel herkent dan denken ze al snel dat zij u ook ergens van horen te kennen. Maak daar gebruik van.
Bedenk dat dit geen formeel moment is om de petitie te overhandigen. Dat dient te gebeuren op afspraak en dat is voor later. Het gaat er hier om de petitie uit te leggen zodat ze weten waar het over gaat (en wat eraan komt). Als het goed opgepikt wordt is een overhandiging niet eens meer nodig omdat er al Kamervragen over gesteld worden en dergelijke. De overhandiging is juist een extra moment om de druk verder op te voeren en alle fracties uit de Kamer te bereiken.
Zie ook de e-mail die ik aan de Kamerleden heb gestuurd op http://handboek.petities.nl/wiki/Manifestatie_Uitnodiging_Kamerleden om te weten wat de Kamerleden verwachten.
We hebben de concurrentie van een jaarlijkse barbecue, aangeboden door het Productschap voor Vee en Vlees. De Kamerleden zijn gewend dat er dan elk jaar als alternatief een vegetarische barbecue op het Plein staat van Milieudefensie samen met de Vegetariërsbond. Die doen dat dit jaar niet, wij staan er nu. Ze vertelden me dat 15% van de Kamerleden vegetariër is en graag kwam. Van de Streetfood-petitie krijgen ze nu een lekkere (ik veronderstel ook vegetarische) lunch met de vraag of de wetgeving over verkoop op straat verruimd kan worden. De Kamerleden die ik persoonlijk sprak vonden de aangeboden lunch een hele belangrijke reden om even naar buiten te komen. Lunchen moeten ze toch.
==Politie-instructies==
De politie vroeg mij om alle medewerkers aan het evenement herkenbaar te laten zijn. Dit is nodig zodat ze snel kunnen zien wie ze kunnen aanspreken als onze hulp nodig is om het in goede banen te leiden. Zou u daarom een stuk wit textiel als band om uw linkerarm (als u die heeft, anders de rechter) willen doen? We moeten ervoor waken dat ons evenement 'gekaapt' wordt door anderen die niet bij een petitie horen. Wij zijn verantwoordelijk voor het goede verloop van het evenement, maar als er een groep bijkomt die niet bij ons hoort moeten we dat gelijk doorgeven aan de politie en vanaf dat moment is de politie verantwoordelijk voor die groep. Een "groep" zijn mensen die zich aanwijsbaar op een bepaalde manier manifesteert (slogans, uiterlijk, gedrag, etc.).
Spandoeken mogen alleen als de stokjes niet langer zijn dan 1,50m en niet dikker dan 2 cm. Langer en dikker en dan ziet de politie ze denk ik als potentiële wapens en ben je ze kwijt.
Als u zelf iets heel anders gaat doen, zoals versterkte muziek, dan had ik dat in mijn aanvraag op moeten nemen. Die is voorgelegd aan de burgemeester en kan niet meer veranderd worden. Ik bedacht bijvoorbeeld vorige week dat het misschien beter was om er langer te zijn dan de concurrerende barbecue. Helaas, dat is een wijziging van de aanvraag en ook dat kan niet.
==Folders, flyers==
Het plein moet net zo schoon of schoner achtergelaten worden als we het aantroffen. De gemeente Den Haag schijnt heel makkelijk een boete naar de organisatie te sturen als er allerlei folders en dergelijke op de grond liggen aan het eind van de dag. Beboeten is erg makkelijk, want de organisatie is bekend. Dus als u foldertjes uitdeelt aan voorbijgangers wilt u er dan opletten dat mensen het papiertje echt willen hebben en bij zich steken. Willekeurig uitdelen aan voorbijgangers betekent dat ze het een paar meter verderop op straat laten vallen. Voor als u low-budget wilt blijven, deel dan alleen visitekaartjes of strookjes papier met de link naar de petitie uit. En moedig ze aan een foto te maken van de poster, daar staat de petitietekst en het adres duidelijk op.
Op http://handboek.petities.nl/wiki/Manifestatie_Uitnodiging staat een lijstje met de andere petities die er staan.
Webmaster Petities.nl
ReindeR Rustema

Huidige versie van 3 jul 2013 om 17:07

Bevestigingen op de uitnodiging die naar 588 petitionarissen is gestuurd:

Totaal 661.090 ondertekeningen.

Ook een uitnodiging aan Kamerleden verstuurd met een lijst Kamerleden die hebben gereageerd. Slechts één persbericht verstuurd.

Geachte petitionaris,

U krijgt deze e-mail omdat u op petities.nl een petitie hebt lopen die aan de Tweede Kamer of de regering is geadresseerd (als dat niet meer de bedoeling is, dan kunt u de petitie te sluiten via petities.nl/admin onder 'voortgang').

Petities.nl nodigt u uit om mee te doen aan een manifestatie op het Plein voor de Tweede Kamer in Den Haag op de laatste dag voor het zomerreces op donderdag 4 juli: een petities-evenement.

Dit is een mooie gelegenheid om zichtbaar te worden. Zowel grote als kleine petities kunnen zich opstellen op het Plein en we gaan zoveel mogelijk Kamerleden naar buiten vragen om tijdens de lunch een rondje te wandelen langs de petitionarissen, als het goed gaat met veel journalisten als getuige. Die zijn toch al op het Binnenhof, dus voor hen is dit ook makkelijk.

Om het visueel aantrekkelijk te maken voor televisie en foto willen we petitionarissen in een cirkel van gevulde postzakken opstellen naast een poster met de vergrote versie van uw petitie. Ook willen we natuurlijk zoveel mogelijk ondertekenaars er omheen verzamelen. Die kunnen we nu al per e-mail oproepen om te komen.

Door veel petities tegelijkertijd aan te bieden wordt het aantrekkelijker voor zowel journalisten als politici om er aandacht aan te geven. Visueel is het ook sterker als politici naar buiten komen, naar de burgers toe, in plaats van andersom.

Op een andere manier kan het ook goed voor uw petitie zijn om te komen. U kunt de ondertekenaars of relevante organisaties daar ontmoeten en plannen maken. Ook kunt u van anderen leren wat wel of niet te doen. Zelfs als uw petitie maar een handvol ondertekenaars heeft kan het toch goed zijn te komen. Want als u daar iemand ontmoet met goede plannen, tijd of contacten kan uw petitie plots een stuk verder komen.

Het is in alle gevallen handig om nu in het beheerscherm uw GSM-nummer in te vullen. Als een journalist, ondertekenaar, lobbyist, ambtenaar of polticus zich met vragen over uw petitie bij mij meldt op 4 juli dan kan ik u makkelijk bereiken.

Schikt het u of een andere ondertekenaar om te komen? Laat het weten door een antwoord te sturen op deze e-mail (graag voor 4 juni) en wij gaan het verder organiseren. Ook op de Facebook-pagina van NetwerkDemocratie kunt u aangeven of u van plan bent te komen: http://on.fb.me/13PMzkU Ondertussen kunt u donderdag 4 juli van 10:00 tot 16:00 reserveren in uw agenda.

Als u zelf niet in staat bent te komen of het (nog) niet (alleen) durft, dat kunt u ook in een e-mail aan de ondertekenaars een oproep doen of iemand anders uw plaats wil innemen. Om een e-mail te sturen naar de ondertekenaars, mail een tekst naar webmaster@petities.nl met als onderwerp 'voortgangsbericht'. Wij verzorgen het versturen dan.

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Reinder Rustema

Stichting Petities.nl - Tolhuisweg 2 - 1031 CL Amsterdam

Ons steunen? Zie <http://petities.nl/doneren>

PS. Ondertussen kunt u uw petitie bijwerken door in te loggen op http://petities.nl/admin en daar bijvoorbeeld:

• de datum van indienen aanpassen in een datum in de toekomst (bijvoorbeeld 4 juli 2013) zodat ondertekenaars zeker weten dat uw petitie nog loopt
  • een plaatje boven de petitie plaatsen (die ziet men elders soms ook bij een link naar uw petitie, erg krachtig)
  • links naar andere websites toevoegen ter ondersteuning van uw petitie
  • de tekst boven de petitie herschrijven zodat die actueler en overtuigender is
  • bekende en/of belangrijke ondertekenaars aanmerken als 'prominent' zodat ze apart verschijnen
  • een persbericht over uw petitie versturen naar journalisten of ze erover bellen
  • op andere websites de doelgroep op uw petitie wijzen (bijvoorbeeld op webfora, in Facebook/Hyves-groepen, in reacties onder nieuwsberichten op nieuwssites, etc.)
  • op http://handboek.petities.nl kijken voor tips of webmaster@petities.nl om hulp vragen.

Mail aan petitionarissen die komen

Geachte petitionarissen,

Ten eerste is het handig om mijn GSM-nummer alvast in uw telefoon te zetten: 06-21224___ Op het Plein kunt u mij herkennen aan de hand van deze foto: http://www.uva.nl/profiel/r.rustema

Tijden