Modereren: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Als beheerder van een petitieloket bent u moderator van petities die binnenkomen. De petitionaris wacht op uw oordeel, eerder kunnen ondertekenaars de petitie nie...')

(afwegingen bij moderatie)

Zodra u de petitie open heeft gezet gaat er een e-mail over naar de petitionaris. Die kan dan beginnen met campagne voeren.

==Criteria==
=Juiste ontvanger=

Het belangrijkste criterium is of de petitie aan de juiste ontvanger is gericht. Gaat de ontvanger erover of is het voor een lagere, hogere of andere overheid. Het 'vangnet' voor alle petities is 'petitieloket Nederland' (met de Stichting Petities.nl als moderator). Alle petities die onduidelijk zijn worden in dit loket omgevormd tot een duidelijke petitie voor een concrete ontvanger.

Sommige petities dienen als 'draagvlakondersteuning' van een subsidieaanvraag. Deze zijn gericht aan een uitvoerend deel van de (lokale) overheid en zal doorgaans niet aan de politiek overhandigd worden. Eventueel bij een onterechte afwijzing. Laat de petitie wel door. Bij het sluiten kan de petitie rechtstreeks naar de status 'beantwoord' (als het besluit over de subsidieaanvraag bekend is).
=Kort na een besluit=

Men start wel eens een petitie juist na het bekend worden van een besluit. Het hele democratische proces ging eraan vooraf, men is te laat. Het is onwaarschijnlijk dat de verhoudingen en redeneringen in de gemeenteraad zullen veranderen door een petitie, ongeacht hoeveel mensen die ondertekenen. Ofwel kiest u om de petitie om die reden af te wijzen, bij voorkeur met verwijzing naar het recent afgelegde democratische besluitvormingstraject. Ofwel kiest u ervoor de petitie wel open te zetten en dezelfde verwijzing kan dan ook als antwoord op de petitie naar alle ondertekenaars. In het tweede geval is er ook nog de kans dat het debat weer open wordt gebroken en er enkele kleine wijzigingen als tegemoetkoming worden toegevoegd. Het is dan wel zaak bij de petitionaris aan te dringen op snel overhandigen zodat het antwoord de ondertekenaars bereikt terwijl het nog actueel is. Antwoorden nadat de uitvoering van het besluit al begonnen is zal als te laat worden ervaren: "ja, nu is het onomkeerbaar, wat zinloos om nu te antwoorden."

=Uitvoering is al begonnen=

De uitvoering van een besluit kan ook aanleiding zijn voor inwoners om een petitie te starten. Er is een democratisch proces aan vooraf gegaan maar ofwel heeft men dit gemist, ofwel heeft men er wel aan bijgedragen en is de uitkomst ongewenst. Gemotiveerd de petitie afwijzen, met verwijzing naar het besluit is een optie. Maar als men wel 'stoom kan afblazen' dan is het ook mogelijk voor betrokkenen om zich rondom de petitie te organiseren. In de toekomst heeft de gemeente dan een al georganiseerde gesprekspartner die uitgenodigd kan worden als belanghebbende in het besluitvormingstraject. Ook kunnen burgers op grond van de teleurstelling dat ze eerder te laat waren aangemoedigd worden om nu op tijd bij te dragen.

=Is geen petitie waard=

Een kwestie van een petitie kan praktisch in plaats van politiek van aard zijn. De burger is dan beter geholpen door de contactpersoon uit de wijk erop af te sturen.

=Speciale petities=

Heel soms dienen petities als 'draagvlakondersteuning' van een subsidieaanvraag. Deze zijn gericht aan een uitvoerend deel van de (lokale) overheid en zal doorgaans niet aan de politiek overhandigd worden. Eventueel bij een onterechte afwijzing. Laat de petitie wel door. Bij het sluiten kan de petitie rechtstreeks naar de status 'beantwoord' (als het besluit over de subsidieaanvraag bekend is).

[[Categorie:Lokettist]]

Versie van 15 mrt 2019 om 16:09

De petitionaris wacht op uw oordeel, eerder kunnen ondertekenaars de petitie niet steunen.

Criteria

Juiste ontvanger