Ondertekenaar: verschil tussen versies

(Controleren ondertekening: mooie alinea uit e-mail van Johan toegevoegd)
(Eisen aan het e-mailadres: ook spatie na of voor e-mailadres)

=Eisen aan het e-mailadres=

Het e-mailadres moet een @ bevatten en eindigen met een punt gevolgd door minimaal twee letters. Daarnaast mag een e-mailadres maar één maal per petitie worden gebruikt. Als u uw e-mailadres deelt met een ander die wil ondertekenen dan heeft u een [[WebsiteHelp:Tweede_adres|tweede adres]] adres nodig. Het wordt ook mogelijk om een spatie voor of na uw e-mailadres te typen.

=Controleren ondertekening=

Versie van 29 okt 2010 om 15:58

De ondertekenaar van een petitie heeft diens naam en e-mailadres onder een petitie ingevuld.

Eisen aan de naam

De naam mag niet uit een enkel woord bestaan, dus niet louter een voornaam of achternaam. Letter-spatie-letter en drie tekens minimaal. Omdat veel mensen het probeerden zonder spatie tussen initiaal-punt en achternaam is het nu ook mogelijk om initiaal-punt-achternaam als naam te hanteren.

Eisen aan het e-mailadres

Het e-mailadres moet een @ bevatten en eindigen met een punt gevolgd door minimaal twee letters. Daarnaast mag een e-mailadres maar één maal per petitie worden gebruikt. Als u uw e-mailadres deelt met een ander die wil ondertekenen dan heeft u een tweede adres adres nodig. Het wordt ook mogelijk om een spatie voor of na uw e-mailadres te typen.

Controleren ondertekening

Hoe controleert u of uw ondertekening ook verschijnt in de lijst ondertekenaars?

Het snelst zoeken van uw naam doet u door in uw browser onder het Archief-menu op Zoek te klikken en dan (een gedeelte van) uw naam in te geven. In sommige browsers, zoals Firefox, is het ook mogelijk om direct iets in te typen, dat wordt dan opgepikt als een zoekopdracht. Dan wordt de pagina die u open heeft staan daarop doorzocht. Als u dit herhaalt bij een aantal pagina's met ondertekeningen van hetzelfde tijdstip als die waarop u heeft ondertekend, dan heeft u uw naam na een paar keer klikken gevonden in de lijst. De zoekfunctie van petities.nl zelf doorzoekt de site niet op namen van ondertekenaars, alleen de tekst van de petitie en wat er naast staat.

U kunt er ook op vertrouwen dat als er op uw persoonlijke pagina van uw ondertekening het zinnetje 'datum bevestiging:' met een datum en tijd staat u goed geregistreerd staat in het systeem.

Er ontstaat wel eens verwarring over het terugvinden van publieke ondertekeningen omdat er een kleine vertraging zit tussen het moment van bevestigen en het moment dat deze publiek zichtbaar worden. Om zoveel mogelijk gelijktijdige bezoekers op petities.nl te kunnen verwerken kijkt u niet naar een real-time lijst met ondertekenaars maar een momentopname. Hierdoor kan het bijvoorbeeld een kwartier duren tot de ondertekening in de lijst zichtbaar is.

Na een paar weken kunt u ook met een zoekmachine zoeken op uw naam. Als u aan heeft gegeven dat uw ondertekening publiek zichtbaar mag zijn dan zal uw naam als zoekresultaat verschijnen.

Verdere vragen

Een aparte pagina geeft antwoorden op vragen die u als ondertekenaar kunt hebben.

De ondertekenaar heeft op het ingevoerde e-mailadres een bevestigingsmail ontvangen met een link en die ook gevolgd. Zo niet, dan is er geen sprake van een ondertekenaar.

Wat weten we over de ondertekenaars van petities?

• Verreweg de meeste ondertekenaars vinden de petitie doordat ze een e-mail hebben ontvangen van een andere ondertekenaar met daarin de vraag om ook te tekenen. Vergeet dus niet andere mensen uit te nodigen om ook te ondertekenen!
  • Daarna komen de meeste ondertekenaars via een rechtstreekse werkende link op een grote website met veel lezers naar de petitie. De petitie op radio, televisie of in een papieren krant vermelden heeft nauwelijks invloed op het aantal ondertekenaars.
  • Voordat men zelf een petitie start tekent men eerst zelf een petitie.
  • 1 van de 40 ondertekenaars bevestigt zijn of haar ondertekening niet. Bijvoorbeeld omdat de bevestigingsmail nooit aankomt omdat het e-mailadres verkeerd is ingevoerd of omdat er geen e-mail ontvangen kon worden op dat adres door een volle mailbox.
  • De overgrote meerderheid van de ondertekenaars tekent met een adres met achter de @-sign de naam van een internetprovider en niet een eigen naam of bedrijfsnaam. Populair zijn de volgende 30 providers, nog niet gesorteerd op frequentie:
gmail.com
hotmail.com