Open Overheid

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 9 aug 2017 om 15:32 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Bij een 'open overheid' hoort ook een open omgaan met petities. Op [http://www.open-overheid.nl open-overheid.nl] leest u alles over het nationaal actieplan Open...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Bij een 'open overheid' hoort ook een open omgaan met petities.

Op open-overheid.nl leest u alles over het nationaal actieplan Open Overheid. Stichting Petities.nl draagt ook bij als het gaat om petities.

Er zijn 9 actiepunten [1], waarvan open data, open raadsinformatie, en de ambtenaar, respectievelijk 1, 6 en 7 het belangrijkst zijn. Zo zien we de open overheid graag in relatie tot petities.

• open data Als een burger een petitie plaatst, dan wordt die zo snel mogelijk gekoppeld aan relevante beleidsinformatie. Nog voor de petitie open gaat voor ondertekening kan de tekst aangescherpt worden. We weten namelijk dat een petitie waarvoor men het huiswerk goed heeft gemaakt doorgaans verder komt in het democratische proces.
  • open raadsinformatie De relevante beleidsinformatie kan alleen aan een petitie gekoppeld worden als die beschikbaar is als open data. De structuur van die data moet ook zo zijn dat het invullen van een dossiernummer al het bijbehorende dossier en relevante personen aan de petitie koppelt.
  • ambtenaar-vakman De ambtenaar zou zijn/haar expertise ook pro-actief moeten aanbieden aan petitionarissen die worstelen met het opstellen van een petitie door duiding te geven aan en wegwijs te maken in beleidsdocumenten.