Opiniestukken

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 3 jun 2015 om 11:27 (Petitie maken)

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Opiniestukken zijn het instrument om de opinie te veranderen. Een petitie trekt voornamelijk ondertekeningen van medestanders die al overtuigd zijn, dezelfde opinie hebben. Zodra ze weten dat de petitie bestaat, bijvoorbeeld door een uitnodiging per e-mail of een berichtje op het web, tekenen ze. Maar de meeste mensen zijn nog niet overtuigd. Als ze al van de petitie weten...

Meer bereik

Daarom is het belangrijk om een algemeen publiek te bereiken en ze uitgebreid en puntsgewijs te overtuigen. Een petitietekst leest niet lekker en zal daarom niet in de krant verschijnen voor een groot publiek. Maar een goed geschreven opiniestuk wel! Behalve overtuigen kan het dan ook helpen medestanders op de petitie te wijzen.

U kunt voor uw eigen petitie of die van iemand anders een opiniestuk schrijven, daarvoor hoeft u van niemand toestemming nodig!

De website Opiniestukken helpt u bij het schrijven een opiniestuk en de lezers van uw stuk daar kunt u doorverwijzen naar de bijbehorende petitie.

Verschil petitie en opiniestuk

Een petitietekst is doorgaans een puntsgewijze samenvatting van een opiniestuk. Nieuw daarbij is de beschrijving van de groep ondertekenaars, de lezers van het opiniestuk die het ermee eens zijn. Dat kan van alles zijn, van 'bezorgde burgers' tot 'omwonenden van het park'. Als constatering noemt u de belangrijkste, liefst neutrale en onweerlegbare observaties. Als laatste wordt er een concrete eis geformuleerd. Niet elk opiniestuk heeft dat.

Op de voorpagina van petities.nl vindt u een 'start een petitie'-knop waarmee u een petitie start en elders in dit handboek vindt u meer tips en suggesties.

Aan de slag!

Als u een opiniestuk heeft geschreven of gelezen maar er niet zelf een petitie van wilt maken, dan kunt u dit voorleggen aan anderen die dit eerder hebben gedaan. Tijdelijk kan dit even op de pagina http://piratepad.net/GtM3zmnSy4 tot er een betere oplossing voor is.

Heeft u hulp nodig bij het maken van uw petitie? In dit handboek, bijvoorbeeld bij de vragen, vindt u veel antwoorden. Of mail de webmaster op webmaster@petities.nl. Als u niet een dag kunt wachten op antwoord, laat dan een voicemail achter op 020-7854412 en u krijgt sneller een e-mail terug.