Petitie nieuwswaardig

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 25 jul 2019 om 15:36 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Wanneer is een petitie 'nieuwswaardig'? == Aantal ondertekeningen == Het aantal ondertekeningen is een indicatie voor de steun van een petitie. Een lokale petiti...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Wanneer is een petitie 'nieuwswaardig'?

Aantal ondertekeningen

Het aantal ondertekeningen is een indicatie voor de steun van een petitie. Een lokale petitie moet minstens 100 ondertekeningen hebben om een signaal te zijn dat er iets leeft. Als het er duizenden zijn dan is er echt iets aan de hand.

Snelle groei

Een petitie kan over lange tijd veel ondertekeningen verzamelen, maar dan is mogelijk eerder sprake van een soort smeulende veenbrand. Als er binnen een dag duizenden ondertekeningen binnen komen dan is er zeker wat aan de hand.

Inhoud

Verder maakt de inhoud van een petitie een petitie nieuws. Als het een nieuw perspectief inbrengt in een lopende discussie bijvoorbeeld, maar ook door de context.

Vaardigheid van petitionaris

Sommige petitionarissen zijn in staat om een persbericht te versturen en aarzelen niet om journalisten te bellen over hun petitie. Ondertussen zijn er petities die veel nieuwswaardiger zijn waarvan de petitionaris ondertussen niet eens op de hoogte is van plotse groei. Petitie aangemaakt met een hotmail-adres die maar 1 keer per week wordt gelezen bijvoorbeeld.