Petitie voorbereiden

Voordat u een petitie met ondertekenaars start kan het informatief zijn om uw wens eerst uit te spreken als ‘raadsadres’.

Op de website van de gemeenteraad staat doorgaans wel het ’spreekrecht’ genoemd.

Vraag in een e-mail aan de griffier wanneer de eerstvolgende commissievergadering is die gaat over het onderwerp waar uw verhaal over gaat. Tijdens die avond kunt u een brief voorlezen. Reken uit hoeveel minuten uw brief duurt en zeg het tevoren, dan luistert men aandachtiger: "Mijn brief telt 330 woorden en internet heeft uitgerekend dat dit 3 minuten en 18 seconden gaat duren."

Neem ook een plaatje mee op USB-stick. De doorgaans bereidwillige griffier toont dat dan op het scherm terwijl u praat. Maak daar een collage alsof het een stripverhaaltje is dat uw verhaal vertelt. Hoeft dus niet doorheen geklikt te worden, kan niet fout gaan.

Zeg dat u graag een brief terug wil of uw verzoek gerealiseerd kan worden. Zo niet, dan graag een ambtelijke uitleg van de wethouder waarom dat niet kan.

In dat laatste geval is die brief de basis voor een petitie waarbij precies de argumenten van de wethouder worden weerlegt.

Wees voorzichtig met het geven van concrete oplossingen, want het gevaar is groot dat het alleen over die oplossing gaat (die dan niet kan) en niet over het oplossen van het probleem. Laat de ambtenaren beargumenteren welke oplossingen ze hebben bedacht en uitgerekend en als uw oplossing ontbreekt dan kan dit alsnog in uw petitie terug komen.