Petitieloket casus: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met ' == Petitieloket Groningen == Voor de Keuzewijzer e-tools volgt hier een beschrijving van de casus Petitieloket Groningen. In welke gemeente is deze e-tool...')

(geen verschil)

Huidige versie van 23 feb 2020 om 22:21

Petitieloket Groningen

In welke gemeente is deze e-tool met succes toegepast?

Neem het meest succesvolle participatieproces waarvoor de gemeente deze e-tool heeft ingezet en beschrijf deze aan de hand van de onderstaande vragen.

Voor welk vraagstuk of thema is de e-tool in deze gemeente ingezet? (max 150 tekens) Met welk doel heeft u de e-tool ingezet? (max 250 tekens)

Wat was het resultaat van de inzet van deze e-tool en wat heeft het u opgeleverd? (max 300 tekens)

Op welke schaal is de e-tool ingezet? Gemeentebreed: gericht op alle inwoners Stadsdeel-/dorpskernniveau: gericht op de inwoners van een specifiek deel van de gemeente Buurtniveau: gericht op een kleinschalige groep inwoners Doelgroepniveau: gericht op een specifieke groep inwoners

Aantal deelnemers – kunt u een indicatie geven van hoeveel en welke burgers deelnemen/ hebben deelgenomen aan de inzet van de e-tool?

Is de e-tool ingezet in de vorm van een pilot of is de inzet/het gebruik onderdeel van de reguliere gemeentelijke beleid-/uitvoeringspraktijk?

Voor welk niveau betrokkenheid/participatie van inwoners/gebruikers is de e-tool binnen deze gemeente ingezet? (meerdere antwoorden mogelijk)

A. Via de e-tool informeren van inwoners/gebruikers B. Via de e-tool raadplegen van inwoners (mening of advies vragen over een idee/plan of geschikt om op basis van een aantal ideeën prioriteiten aan te geven) C. Via de e-tool coproduceren van plannen (als gemeente en inwoners samen ideeën, plannen en ontwikkelen) D. Via de e-tool inwoners door middel van stemmen laten meebeslissen (inwoners krijgen de gelegenheid om hun stem uit te brengen en mee te beslissen over een aantal keuzeopties)

Toelichting:

Hoe heeft u de inzet van de e-tool ervaren wat betreft het gemak om er gebruik van te maken? A. De e-tool was eenvoudig direct in te zetten B. Het inzetten van de e-tool vraagt enige organisatorische en/of technische voorbereiding van de gebruiker (gemeente) C. Het inzetten van de e-tool vraagt veel organisatorische én technische voorbereiding van de gebruiker (gemeente)

Toelichting:

Is er bekend welke ‘groepen’ bewoners in deze casus gebruikgemaakt hebben van de e-tool en in hoeverre is er inzicht in hoe divers deze gebruikersgroep is op achtergrondkenmerken, zoals leeftijd, geslacht, woonplek, opleidingsniveau en vorm van dagbesteding etc.? (max 300 tekens)

Zijn er bepaalde acties ondernomen om specifieke groepen bewoners te ondersteunen bij het gebruik van de e-tool in deze casus? (max 250 tekens)

Quote betrokkenen over hun ervaring: kunt u in een paar zinnen uw ervaring met het gebruik van de e-tool beschrijven? (max 300 tekens)

Tips voor andere gemeenten voor het gebruik van deze e-tool: (max 400 tekens)

Aanvullende informatie voor andere gemeenten. Voeg bijvoorbeeld een link toe naar een artikel of de gebruikte website.