Petitionaris: verschil tussen versies

(link naar help pagina's)
(Meer hulp: link naar faq)

==Meer hulp==

Een aantal vragen worden al onder 'help' op de website beantwoord en onder [[Help#bij_het_starten_van_een_petitie]] in het Handboek. Zie ook de veelgestelde [[vragen]] ter aanvulling op de gebruiksaanwijzing.

Versie van 5 sep 2010 om 13:02

De petitionaris is de persoon die het initiatief neemt om een petitie te starten.

1. Start een petitie met het hulpje op de voorpagina onder de oranje knop start een petitie. Dit formuliertje vraagt om de minimale informatie die nodig is. Daarna wordt een e-mail gestuurd aan het in dat formulier ingevulde e-mailadres. Daar wordt een startbevestiging naar toe gestuurd die altijd toegang geeft tot het beheerscherm om de petitie aan te vullen of te veranderen.
  2. Als de petitionaris tevreden is over de petitie kan die ondertekenbaar worden door dit aan te vragen via het beheerscherm onder 'voortgang'. Dit duurt maximaal enkele dagen, afhankelijk van de beschikbaarheid van de vrijwilligers die petities.nl beheren. Soms wordt de petitie binnen een minuut ondertekenbaar als er toevallig een vrijwilliger online is. Als u tevoren weet dat u uw petitie op een bepaald tijdstip ondertekenbaar wilt maken kunt u dat ook met een e-mail aan webmaster@petities.nl vragen, minimaal een week eerder.
  3. Nadat de petitie ondertekend is kan de tekst zelf niet meer door de petitionaris veranderd worden via het beheersscherm. Een petitietekst mag niet fundamenteel veranderd worden. In een verzoek aan de helpdesk kunnen spelfouten of kleinigheden wel veranderd worden. Al het andere rondom de petitie (links, nieuws) kan de petitionaris altijd veranderen.

Verantwoordelijkheden

Een petitionaris is aanspreekbaar over de petitie. Vragen over de inhoud van de petitie moeten naar het e-mailadres van de petitionaris gaan zoals vermeld in de mail die u ontvangt na het ondertekenen.

De petitionaris is ook degene die campagne voert voor de petitie en die de petitie uiteindelijk overhandigd aan de geadresseerde.

Om die reden kan een petitionaris ook niet anoniem zijn. Het telefoonnummer van de petitionaris wordt soms ook doorgegeven aan journalisten. In sommige gevallen kan de petitionaris naar buiten toe wel anoniem zijn, maar de stichting Petities.nl moet wel weten om wie het gaat.

Zonder petitionaris dus geen petitie.

Nieuws over de petitie

Een petitie kan van alles te weeg brengen, dat is niet tevoren te voorspellen. Men verwacht wel van de petitionaris om nieuws hierover te brengen. Dat kan de petitionaris altijd naast de petitie opschrijven in nieuwsberichten, maar er mogen ook mails verstuurd worden naar de ondertekenaars. Ook kunt u naast de petitie links zetten naar websites waar altijd het laatste nieuws te lezen.

Proces

Een petitie gaat idealiter meerdere stadia door die onder voortgang in het beheerscherm staan aangegeven, het hele petitieproces kent meer zeven stadia.

Meer hulp

Een aantal vragen worden al onder 'help' op de website beantwoord en onder Help#bij_het_starten_van_een_petitie in het Handboek. Zie ook de veelgestelde vragen ter aanvulling op de gebruiksaanwijzing.