Petitionaris: verschil tussen versies

(link naar beheerscherm)
(Nieuws over de petitie)
(28 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
De petitionaris is de persoon die het initiatief neemt om een petitie te starten en erover aanspreekbaar is. Vragen over de inhoud van de petitie moeten naar het e-mailadres van de petitionaris gaan zoals vermeld in de mail die u ontvangt na het ondertekenen.
De petitionaris is de persoon die het initiatief neemt om een petitie te [[starten]].

De petitionaris is ook degene die campagne voert voor de petitie en die de petitie uiteindelijk overhandigd aan de geadresseerde.
# Start een petitie met de blauwe knop [[starten|start]] een petitie op de voorpagina of het linkje onderin elke pagina. U krijgt dan een formulier met alle informatie die nodig is.
# Daarna wordt door petities.nl een e-mail gestuurd aan het in dat formulier ingevulde e-mailadres (wordt niet publiek als u later een tweede adres opgeeft). Daar wordt een [[startbevestiging]] naar toe gestuurd die altijd toegang geeft tot het [[beheerscherm]] om de petitie aan te vullen of te veranderen. Ook als er iets heel belangrijks aan de hand is mailen we u op dat adres. Geef dus geen tijdelijk gratis-adres op waar u niet vaak naar kijkt.
# Volg de link uit die e-mail om uw adres te bevestigen. We weten dan dat uw e-mailadres werkt en gelezen wordt door een mens.
# Verbeter de petitie verder. Het is heel goed om er even een nachtje over te slapen en de link naar de 'concept'-versie ondertussen naar vrienden te mailen voor commentaar. Onder 'inhoud' kunt u uw e-mailadres veranderen in eentje die voor iedereen zichtbaar mag worden (onder 'Bewerk de details').
# Als u tevreden bent over de petitie kan die ondertekenbaar worden door te kiezen voor 'open petitie'. Dit duurt maximaal enkele dagen, afhankelijk van de beschikbaarheid van de vrijwilligers die petities.nl beheren. Soms wordt de petitie binnen een minuut ondertekenbaar als er toevallig een vrijwilliger online is. Doorgaans dezelfde dag nog. Als u tevoren weet dat u uw petitie op een bepaald tijdstip ondertekenbaar wilt maken kunt u dat ook met een e-mail aan webmaster@petities.nl vragen, minimaal een week eerder.
# Nadat de petitie ondertekend is kan de tekst zelf niet meer door de petitionaris veranderd worden via het beheersscherm. Een petitietekst mag niet fundamenteel veranderd worden. In een verzoek aan de helpdesk kunnen spelfouten of kleinigheden wel veranderd worden. Al het andere rondom de petitie (links, nieuws, introtekst er boven, datum van indienen) kan de petitionaris altijd zelf veranderen.

Zonder petitionaris geen petitie.
Let op! Bepaalde petities worden vaak aangemaakt, maar niet veel ondertekend. Zoals bijvoorbeeld [[algemene]] petities tegen de regering.

Petitionarissen krijgen toegang tot een [[beheerscherm]] waarmee de petitie te beheren is.
==Vragen==

Een aantal vragen die u als petitionaris kan hebben worden al beantwoord onder [http://petities.nl/help/bij%20het%20starten%20van%20een%20petitie 'help' op petities.nl] [[Help#bij_het_starten_van_een_petitie|of de kopie van die tekst]].

Zie verder ook de veelgestelde [[vragen]] ter aanvulling op de gebruiksaanwijzing. U kunt ook de [[tips van andere petitiewebsites]] gebruiken.

Een belangrijke vraag is 'hoe stuur ik een [[voortgangsbericht]] naar de ondertekenaars van mijn petitie?' Dat gaat nog handmatig en is nog onzichtbaar in het [[beheerscherm]] tot de nieuwe versie van de website verschijnt. Tot die tijd mailt u de tekst naar webmaster@petities.nl en dan wordt het verder verwerkt.

==Verantwoordelijkheden==

Een petitionaris is aanspreekbaar over de petitie. Vragen over de inhoud van de petitie moeten naar het e-mailadres van de petitionaris gaan zoals vermeld in de mail die u ontvangt na het ondertekenen.

De petitionaris is ook degene die [[campagne]] voert voor de petitie (bijvoorbeeld door een [[persbericht]] te versturen en een [[widget]] te plaatsen) en die de petitie uiteindelijk zal [[overhandigen]] aan de geadresseerde [[ontvanger]].

Om die reden kan een petitionaris ook niet anoniem zijn. Het telefoonnummer van de petitionaris wordt soms ook doorgegeven aan journalisten (en het is goed een telefoonnummer in het [[persbericht]] te noemen). In sommige gevallen kan de petitionaris naar buiten toe wel anoniem zijn, maar de stichting Petities.nl moet wel weten om wie het gaat.

Zonder petitionaris dus geen petitie.

Een telefoonnummer van de petitionaris is ook noodzakelijk voor petities.nl voor de gevallen wanneer e-mail niet meer werkt. Er zijn allerlei redenen waarom een petitionaris onbereikbaar wordt per e-mail: providers kunnen stoppen, werkbetrekkingen kunnen  veranderen (of door een fusie van naam veranderen), wachtwoord van gratis e-mail bij een buitenlandse provider kan kwijtraken en is niet te herstellen.

==Spelregels==

Een petitionaris moet een persoon zijn met voor- en achternaam. Dit is niet altijd de naam die bekend is voor de buitenwereld. De zichtbare naam staat onder 'inhoud' bij 'Eigenschappen petitie'.

==Nieuws over de petitie==

Een petitie kan van alles te weeg brengen, dat is niet tevoren te voorspellen. Men verwacht wel van de petitionaris om nieuws hierover te brengen. Dat kan de petitionaris altijd naast de petitie opschrijven in nieuwsberichten, maar er mogen ook mails verstuurd worden naar de ondertekenaars. Zo'n mail heet een [[voortgangsbericht]]. Ook kunt u naast de petitie links zetten naar websites waar altijd het laatste nieuws te lezen. Het commentaar en de persoonlijke ervaringen van ondertekenaars die u heeft ontvangen kunt u ook af en toe in een samenvatting als nieuws bij de petitie plaatsen.

==Proces==

Een petitie gaat idealiter meerdere stadia door met elke keer een andere [[status]] die onder [[voortgang]] in het [[beheerscherm]] staan aangegeven, het hele [[petitieproces]] kent meer zeven stadia.

[[Category:petitionaris]]

Versie van 12 jun 2018 om 08:35

De petitionaris is de persoon die het initiatief neemt om een petitie te starten.

1. Start een petitie met de blauwe knop start een petitie op de voorpagina of het linkje onderin elke pagina. U krijgt dan een formulier met alle informatie die nodig is.
  2. Daarna wordt door petities.nl een e-mail gestuurd aan het in dat formulier ingevulde e-mailadres (wordt niet publiek als u later een tweede adres opgeeft). Daar wordt een startbevestiging naar toe gestuurd die altijd toegang geeft tot het beheerscherm om de petitie aan te vullen of te veranderen. Ook als er iets heel belangrijks aan de hand is mailen we u op dat adres. Geef dus geen tijdelijk gratis-adres op waar u niet vaak naar kijkt.
  3. Volg de link uit die e-mail om uw adres te bevestigen. We weten dan dat uw e-mailadres werkt en gelezen wordt door een mens.
  4. Verbeter de petitie verder. Het is heel goed om er even een nachtje over te slapen en de link naar de 'concept'-versie ondertussen naar vrienden te mailen voor commentaar. Onder 'inhoud' kunt u uw e-mailadres veranderen in eentje die voor iedereen zichtbaar mag worden (onder 'Bewerk de details').
  5. Als u tevreden bent over de petitie kan die ondertekenbaar worden door te kiezen voor 'open petitie'. Dit duurt maximaal enkele dagen, afhankelijk van de beschikbaarheid van de vrijwilligers die petities.nl beheren. Soms wordt de petitie binnen een minuut ondertekenbaar als er toevallig een vrijwilliger online is. Doorgaans dezelfde dag nog. Als u tevoren weet dat u uw petitie op een bepaald tijdstip ondertekenbaar wilt maken kunt u dat ook met een e-mail aan webmaster@petities.nl vragen, minimaal een week eerder.
  6. Nadat de petitie ondertekend is kan de tekst zelf niet meer door de petitionaris veranderd worden via het beheersscherm. Een petitietekst mag niet fundamenteel veranderd worden. In een verzoek aan de helpdesk kunnen spelfouten of kleinigheden wel veranderd worden. Al het andere rondom de petitie (links, nieuws, introtekst er boven, datum van indienen) kan de petitionaris altijd zelf veranderen.

Let op! Bepaalde petities worden vaak aangemaakt, maar niet veel ondertekend. Zoals bijvoorbeeld algemene petities tegen de regering.

Vragen

Een aantal vragen die u als petitionaris kan hebben worden al beantwoord onder 'help' op petities.nl of de kopie van die tekst.

Zie verder ook de veelgestelde vragen ter aanvulling op de gebruiksaanwijzing. U kunt ook de tips van andere petitiewebsites gebruiken.

Een belangrijke vraag is 'hoe stuur ik een voortgangsbericht naar de ondertekenaars van mijn petitie?' Dat gaat nog handmatig en is nog onzichtbaar in het beheerscherm tot de nieuwe versie van de website verschijnt. Tot die tijd mailt u de tekst naar webmaster@petities.nl en dan wordt het verder verwerkt.

Verantwoordelijkheden

De petitionaris is ook degene die campagne voert voor de petitie (bijvoorbeeld door een persbericht te versturen en een widget te plaatsen) en die de petitie uiteindelijk zal overhandigen aan de geadresseerde ontvanger.

Om die reden kan een petitionaris ook niet anoniem zijn. Het telefoonnummer van de petitionaris wordt soms ook doorgegeven aan journalisten (en het is goed een telefoonnummer in het persbericht te noemen). In sommige gevallen kan de petitionaris naar buiten toe wel anoniem zijn, maar de stichting Petities.nl moet wel weten om wie het gaat.

Zonder petitionaris dus geen petitie.

Een telefoonnummer van de petitionaris is ook noodzakelijk voor petities.nl voor de gevallen wanneer e-mail niet meer werkt. Er zijn allerlei redenen waarom een petitionaris onbereikbaar wordt per e-mail: providers kunnen stoppen, werkbetrekkingen kunnen veranderen (of door een fusie van naam veranderen), wachtwoord van gratis e-mail bij een buitenlandse provider kan kwijtraken en is niet te herstellen.

Spelregels

Nieuws over de petitie

Een petitie kan van alles te weeg brengen, dat is niet tevoren te voorspellen. Men verwacht wel van de petitionaris om nieuws hierover te brengen. Dat kan de petitionaris altijd naast de petitie opschrijven in nieuwsberichten, maar er mogen ook mails verstuurd worden naar de ondertekenaars. Zo'n mail heet een voortgangsbericht. Ook kunt u naast de petitie links zetten naar websites waar altijd het laatste nieuws te lezen. Het commentaar en de persoonlijke ervaringen van ondertekenaars die u heeft ontvangen kunt u ook af en toe in een samenvatting als nieuws bij de petitie plaatsen.

Proces

Een petitie gaat idealiter meerdere stadia door met elke keer een andere status die onder voortgang in het beheerscherm staan aangegeven, het hele petitieproces kent meer zeven stadia.