Spam

Soms schrijft iemand ons met de vraag of wij de bron zijn van een enorme toename van spam, ongevraagde e-mail.

We leggen al veel uit op onze privacy pagina en dit schreven we eens als praktisch antwoord:

Petities.nl geeft nooit de e-mailadressen van ondertekenaars door aan derden. Niemand krijgt er ooit toegang toe, ze blijven bij ons. Tenzij iemand expliciet aangeeft contact te zoeken met de petitionaris.

Als er nieuwsbrief-mail, een voortgangsbericht, vanuit een petitie wordt gestuurd dan doen wij dat voor de petitionaris.

Soms vult iemand zijn ondertekening verkeerd in en zet een e-mailadres in het naam-veld. Dan komt het e-mailadres wel op het web. Maar zoekmachines hebben geen toegang tot de lijst ondertekenaars, dus dat zal ook het verschil niet uitmaken.

Het probleem zijn bekenden van de ondertekenaar met een virus op hun (Windows-)computer. Het virus doorzoekt de hele computer op alles wat op een e-mailadres lijkt: adresboeken, oude e-mails, alles. Het stuurt het spambericht dan zelf met als afzender niet het adres van degene die besmet is met het virus. Dus je komt er niet makkelijk achter wie van je contacten besmet is (in ieder geval niet iemand met een Apple- of Linux-computer, daar is niets substantieels voor).

Het verband met petities.nl waar u aan denkt kan komen doordat dat u veel mensen heeft uitgenodigd per e-mail om een petitie te ondertekenen. Zo is uw e-mailadres op een besmette PC terechtgekomen. Maar het kan ook via gewoon e-mail sturen naar zo'n kluns zijn gegaan.

Zolang die computer besmet is blijft het virus spam verzenden. Die krijgt daar namelijk opdracht toe vanuit een crimineel netwerk dat toegang tot besmette PCs verkoopt. Dat zijn dan zogenaamde zombiecomputers. Het stopt meestal pas nadat diens internetprovider (KPN, Ziggo e.d.) merkt dat er ongebruikelijk veel (e-mail) activiteit is vanaf een aansluiting. Die wordt dan afgesloten. De klant belt de helpdesk en vertelt dan ook dat de PC behoorlijk traag was geworden de laatste tijd (niet verwonderlijk, want hard aan het werk voor de criminelen). De gebruiker wordt dan geholpen bij het virusvrij maken van de PC. Zo stopt de spam.

Wij krijgen zelf ook veel spam binnen omdat ons adres webmaster@petities.nl bij miljoenen mensen op hun PC staat. Het is triest. Als je Windows gebruikt moet je eerst anti-virussoftware aanzetten voordat je 'm op internet aansluit. Een consumentenbond of iets dergelijks heeft eens een PC zonder bescherming op internet aangesloten. Binnen een paar minuten besmet, kort daarna tergend traag en later om die reden afgesloten door de provider.

Deze tekst nog aanvullen met DTB-79738-365.