Start een petitie: verschil tussen versies

(uitleg)
(Versie 4123 van JIW (overleg) ongedaan gemaakt)

(25 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Het start een petitie-hulpje kent 7 stappen:
tekst in een kader zoals dit hieronder betekent dat de tekst overtypbaar is in het invulveld van het formulier

''eronder staat extra informatie in italics''

Het 'start een petitie'-hulpje kent 7 stappen:

<span style="color:#009000">groen = toevoeging</span>

== uitleg ==

Een petitie bestaat uit drie delen: namens wie, waar gaat het over, wat wilt u?

Noodzakelijk voor de petitie is:

Dit moet u opschrijven:
* een beschrijving van wie u vertegenwoordigt <span style="color:#009000">("Wij")</span>
* een beschrijving van wie u vertegenwoordigt
* een opsomming van feiten die samen het probleem beschrijven <span style="color:#009000">("constateren")</span>
* een opsomming van feiten die samen het probleem beschrijven
* een eis die u gerealiseerd wilt zien <span style="color:#009000">("en verzoeken")</span>.
* een eis die u gerealiseerd wilt zien

Anoniem kunt u geen petitie starten.

== petitie ==
Alles wat u hier invult is te wijzigen totdat de petitie ondertekend is.

'''naam van de petitie'''
<span style="color:#009000">U kunt geen petities richten aan bedrijven en omroepen, alleen aan de overheid en bepaalde monopolisten. Lees eventueel de [[spelregels]] in het Handboek Petities.</span>

Hier komt de naam van de petitie, zo kort mogelijk.
'''TEGEN RABAT PARKEREN IN DE STIELTJESLAAN'''

''De naam van de petitie moet kort zijn omdat die verschijnt in overzichten van petities, als onderwerp in e-mails en als titel boven de petitie.''
Rabat parkeren in de Stieltjeslaan - een doorgaande route naar scholen - gaat ten koste van de gebruikers van het troittoir en is helemaal niet nodig. Met deze petitie willen we de gemeenteplannen voor invoering tegen houden.

Geen korte beschrijving hier, want men is beter in staat om het kort te zeggen na het uitgebreid te hebben opgeschreven. Trouwens, de korte beschrijving kan ook al automatisch gegenereerd worden op basis van de teksten.

== gericht aan ==

''Een petitie is altijd gericht aan een beslisser binnen een monopolie. Alles wat de overheid doet is een monopolie, maar bedrijven moet u via de klantenservice benaderen. Als petitionaris dient u er zelf voor te zorgen dat de petitie aangeboden wordt.''
menu met als laatste optie: Anders... geeft u hier de naam van de organisatie die ontbreekt in dit menu.

''Een petitie is altijd gericht aan zogenoemde “beslissers”. Bijvoorbeeld de gemeenteraad of de Tweede Kamer die uw petitie kunnen bespreken. Als consument kunt u geen petitie starten gericht aan bijvoorbeeld een worstenfabriek, verzekeringsmaatschappij of commerciële omroep, want daar zijn alternatieven voor. Als u een 'monopolistische' [[organisaties|organisatie]] mist in het menu stuurt u een e-mail naar webmaster@petities.nl.''

''Als 'petitionaris' dient u er zelf voor te zorgen dat de petitie aangeboden wordt.''

== wij ==

Schrijf hier namens wie u dit begint, zodat anderen zich daarin kunnen herkennen.
  Geef hier een omschrijving van de “groep” namens wie u een petitie opstelt.
Doe dit zo duidelijk mogelijk zodat anderen zich in uw omschrijving kunnen herkennen.

''U beschrijft hiermee de lijst ondertekenaars die u onder uw petitie verwacht. Let op dat u niemand uitsluit door. ''
''U maakt hier duidelijk wie - naar uw verwachting - ondertekent. Hiermee trekt u meer ondertekenaars omdat zij zich herkennen in de beschrijving (bijvoorbeeld sportvissers, solidaire burgers, linkshandigen, bewoners van het havenkwartier et cetera). Ook weet de ontvanger van de petitie dat het hier niet om een brief van één individu gaat, maar dat er een groep mensen achterstaat die door deze petitie bij elkaar is gebracht. U kunt altijd in ieder geval 'burgers' invullen. Maximaal 100 karakters''

== constateren ==

Schrijf hier welke feiten de aanleiding zijn voor uw petitie.
  Schrijf hier welke gebeurtenissen, ontwikkelingen of cijfers de aanleiding zijn voor uw petitie.

''Met de constatering die u hier beschrijft moeten zoveel mogelijk ondertekenaars het eens kunnen zijn. Laat weg wat een reden voor sommigen zou kunnen zijn om niet te tekenen. Haal geen zaken erbij die er niet direct mee te maken hebben.''
''Met de feiten die u hier beschrijft moeten zoveel mogelijk ondertekenaars het eens kunnen zijn. Vermijd zaken die dit in de weg staan.''

== verzoeken ==

Schrijf hier wat uw eis is die u gerealiseerd wilt zien.
  Vermeld hier wat u wilt bereiken.

''Wat u eist moet niet te gedetailleerd zijn, want de uitvoering is in handen van anderen. Schrijf alleen op wat voor alle ondertekenaars minimaal belangrijk is.''
''Wat u eist moet niet te gedetailleerd zijn, want de uitvoering is ten slotte in handen van anderen. Geef daarom alleen de gewenste richting aan. Formuleer alleen wat voor alle ondertekenaars belangrijk is.''

== petitionaris ==

'''petitionaris'''

Uw naam of uw organisatie

== korte beschrijving ==
''Een petitie moet een (rechts)persoon hebben die verantwoordelijk is voor de petitie en die als woordvoerder kan optreden. U treedt op namens de medeondertekenaars, u bent degene die door journalisten wordt gebeld en politici nemen van u de petitie in ontvangst.''

'''e-mail'''

Uw e-mailadres

''Uw e-mailadres is uw gebruikersnaam op petities.nl. Uw e-mailadres plus wachtwoord vormen uw account. Op uw e-mailadres ontvangt u alleen belangrijke berichten van petities.nl over uw petitie. Niemand krijgt dit adres te zien.''

== Uw petitie is nu opgeslagen ==

U ontvangt zo spoedig mogelijk een e-mail met daarin een link waarmee u kunt bevestigen dat uw e-mailadres bij u hoort.

Schrijf hier in het kort wat u vraagt met uw petitie en waarom.
Door 'in te loggen' kunt u uw petitie verder bewerken of ondertekenbaar maken.
Hiermee werft u meer ondertekenaars als het in e-mails verschijnt en in de overzichten van petities.

[[Category:teksten]]

Huidige versie van 3 apr 2012 om 16:10

eronder staat extra informatie in italics

Het 'start een petitie'-hulpje kent 7 stappen:

groen = toevoeging

uitleg

Een petitie bestaat uit drie delen: namens wie, waar gaat het over, wat wilt u? Noodzakelijk voor de petitie is:

• een beschrijving van wie u vertegenwoordigt ("Wij")
  • een opsomming van feiten die samen het probleem beschrijven ("constateren")
  • een eis die u gerealiseerd wilt zien ("en verzoeken").

Anoniem kunt u geen petitie starten.

Alles wat u hier invult is te wijzigen totdat de petitie ondertekend is.

U kunt geen petities richten aan bedrijven en omroepen, alleen aan de overheid en bepaalde monopolisten. Lees eventueel de spelregels in het Handboek Petities.

TEGEN RABAT PARKEREN IN DE STIELTJESLAAN

gericht aan

Een petitie is altijd gericht aan zogenoemde “beslissers”. Bijvoorbeeld de gemeenteraad of de Tweede Kamer die uw petitie kunnen bespreken. Als consument kunt u geen petitie starten gericht aan bijvoorbeeld een worstenfabriek, verzekeringsmaatschappij of commerciële omroep, want daar zijn alternatieven voor. Als u een 'monopolistische' organisatie mist in het menu stuurt u een e-mail naar webmaster@petities.nl.

wij

Geef hier een omschrijving van de “groep” namens wie u een petitie opstelt.

constateren

verzoeken

Vermeld hier wat u wilt bereiken.

petitionaris

Uw naam of uw organisatie

Uw e-mailadres

Uw petitie is nu opgeslagen

Door 'in te loggen' kunt u uw petitie verder bewerken of ondertekenbaar maken.