Start een petitie: verschil tussen versies

(petitionaris: pimssuggesties)
(oorspronkelijke 'thanks' tekst na starthulpje)

''Uw e-mailadres is uw gebruikersnaam op petities.nl. Uw e-mailadres plus wachtwoord vormen uw account. Op uw e-mailadres ontvangt u alleen belangrijke berichten van petities.nl over uw petitie. Niemand krijgt dit adres te zien.''

== Uw petitie is nu opgeslagen ==
U ontvangt zo spoedig mogelijk een e-mail met daarin een link waarmee u kunt bevestigen dat uw e-mailadres bij u hoort.
Door 'in te loggen' kunt u uw petitie verder bewerken of ondertekenbaar maken.

[[Category:teksten]]

Versie van 8 jan 2010 om 14:33

tekst in een kader zoals dit hieronder betekent dat de tekst overtypbaar is in het invulveld van het formulier

eronder staat extra informatie in italics

Het 'start een petitie'-hulpje kent 7 stappen:

uitleg

Stel zelf stapsgewijs een petitie op. In de volgende invulschermen geeft u aan:

• wie u bent en wie u eventueel vertegenwoordigt;
  • waar het onderwerp over gaat en
  • wat u wilt.

De tekst in de schermen is overtypebaar. Eronder staat een toelichting. Alles wat u invult is te wijzigen tot de petitie ondertekenbaar is. Het is niet mogelijk om anoniem een petitie te starten.

petitie

naam van de petitie

Geef de petitie een duidelijke omschrijving.
Doe dit kort en bondig.
Maximaal 50 karakters.

De naam van de petitie verschijnt in overzichten van petities, als onderwerp in e-mails, als kort chatberichtje en als titel boven de petitie. Hoe het daarom kort. De naam is definitief als de petitie ondertekenbaar is.

korte beschrijving

Wát wilt u bereiken en waarom wilt u dat?
Ook hier geldt: hou het beknopt.

Hiermee werft u meer ondertekenaars. Deze tekst wordt gebruikt in uitnodigingen per e-mail en in de petitiesoverzichten. Verwerk de belangrijkste steekwoorden, maar hou het kort. Voor details is er naast de petitie ruimte. Deze tekst kunt u altijd verbeteren. Maximaal 300 karakters.

gericht aan

menu met als laatste optie: Anders... geeft u hier de naam van de organisatie die ontbreekt in dit menu.

Een petitie is altijd gericht aan zogenoemde “beslissers”. Bijvoorbeeld de gemeenteraad of de Tweede Kamer die uw petitie kunnen bespreken. Als consument kunt u geen petitie starten gericht aan bijvoorbeeld een worstenfabriek, verzekeringsmaatschappij of commerciële omroep, want daar zijn alternatieven voor. Als u een 'monopolistische' organisatie mist in het menu stuurt u een e-mail naar webmaster@petities.nl.

Als 'petitionaris' dient u er zelf voor te zorgen dat de petitie aangeboden wordt.

wij

Geef hier een omschrijving van de “groep” namens wie u een petitie opstelt.
Doe dit zo duidelijk mogelijk zodat anderen zich in uw omschrijving kunnen herkennen.

U maakt hier duidelijk wie - naar uw verwachting - ondertekent. Hiermee trekt u meer ondertekenaars omdat zij zich herkennen in de beschrijving (bijvoorbeeld sportvissers, solidaire burgers, linkshandigen, bewoners van het havenkwartier et cetera). Ook weet de ontvanger van de petitie dat het hier niet om een brief van één individu gaat, maar dat er een groep mensen achterstaat die door deze petitie bij elkaar is gebracht. U kunt altijd in ieder geval 'burgers' invullen. Maximaal 100 karakters

constateren

Schrijf hier welke gebeurtenissen, ontwikkelingen of cijfers de aanleiding zijn voor uw petitie.

Met de feiten die u hier beschrijft moeten zoveel mogelijk ondertekenaars het eens kunnen zijn. Vermijd zaken die dit in de weg staan.

verzoeken

Vermeld hier wat u wilt bereiken.

Wat u eist moet niet te gedetailleerd zijn, want de uitvoering is ten slotte in handen van anderen. Geef daarom alleen de gewenste richting aan. Formuleer alleen wat voor alle ondertekenaars belangrijk is.

petitionaris

Uw naam of uw organisatie

Een petitie moet een (rechts)persoon hebben die verantwoordelijk is voor de petitie en die als woordvoerder kan optreden. U treedt op namens de medeondertekenaars, u bent degene die door journalisten wordt gebeld en politici nemen van u de petitie in ontvangst.

Uw e-mailadres

Uw petitie is nu opgeslagen

Door 'in te loggen' kunt u uw petitie verder bewerken of ondertekenbaar maken.