Tegenstem

Sommige vragen in de helpdesk krijgen een lang antwoord.

Ik wil graag de suggestie doen om in de toekomst niet alleen voor een
petitie te kunnen stemmen, maar ook er tegen. Dit komt denk ik de discussie
ten goede. Een kwestie die veel mensen er toe brengt te reageren kan veel
voorstemmers hebben, wat de indruk wekt dat er een grote groep men voor de
petitie is, maar in werkelijheid kan het aantal tegenstemmers nog veel
groter zijn. Probleem is dat die op dit moment onzichtbaar zijn. Weten hoe
de verhouding tussen voor- en tegenstemmers is schept duidelijkheid voor
iedereen die aan de discussie deelneemt.

Dit verzoek bereikt ons vaker. De aard van de petitie is dat het alleen laat zien welke en hoeveel mensen instemmen met exact de tekst die in de petitie staat. Het is aan de ontvanger van de petitie om te beoordelen of deze mensen een grotere groep vertegenwoordigen of dat deze mensen alleen zichzelf vertegenwoordigen en er verder niemand in het land te vinden is dit steunen. Kortom, er wordt een signaal mee afgegeven en de ontvanger geeft er betekenis aan.

Als er een (misschien zelfs grotere) groep is die duidelijk wil maken dat de petitie weinig draagvlak heeft behalve bij de ondertekenaars dan kan dat ook weer met een petitie duidelijk worden gemaakt. Zo zijn er naar aanleiding van http://vuurwerk.petities.nl meerdere tegenpetities gestart op petities.nl en erbuiten (VVD en BNN onder andere). Bekend is ook de petitie http://vroegopstap.nl die twee tegenpetities heeft uitgelokt die evenveel ondertekenaars hebben getrokken. De eerste werd gestart door bezorgde ouders van tieners in het noorden, de tegenpetitie door studenten in de grote steden die de gevolgen ervan vreesden voor hun situatie: uitgaansleven in de stad voor studenten zou eerder moeten sluiten omdat tieners op het platteland de hele nacht wegblijven.

Belangrijk hierbij is dat elke petitionaris zijn eigen achterban moet organiseren. Als petities.nl het faciliteert om bij een petitie ook tegenstemmen te plaatsen dan hoeft de tegenpartij zelf niets te organiseren. Die last drukt dan op degene die het initiatief neemt, terwijl de tegenstanders daar wel van profiteren. Een eigen campagne voeren hoeft dan niet, want de voorstander doet dat al. Het zal ook tot gevolg hebben dat men geen petitie meer wil starten op petities.nl omdat je daarmee ook de tegenstanders op je af roept. Zeker bij een petitie die een verandering voorstaat zijn de tegenstanders altijd met meer dan de voorstanders. De meeste mensen zijn immers voor het behoud van de status quo.

Zowel de vuurwerk als de vroegopstap-petitie hebben veel steun en media-aandacht gekregen, maar hebben geen gehoor gevonden bij de wetgever. Mede door het verzet ertegen en omdat genoemde petities een verandering van de status quo vroegen. Dat is altijd al moeilijk.

Voor een overzicht van de petities en Nederland en de tegenpetities, zie http://petities.startpagina.nl

Met andere woorden, in antwoord op uw vraag, als u de tegenstanders van een petitie zichtbaar wilt maken dan is het zaak om een 'tegenpetitie' te starten. Persoonlijk kan ik het van harte aanbevelen, want het is bijzonder interessant.