Thematisch petitieloket: verschil tussen versies

(eerste opzetje van het thematisch petitieloket)

* alleen voorstellen voor oplossingen

Dit sluit aan bij de door het [https://vng.nl/onderwerpenindex/bestuur/burgerparticipatie/publicaties/met-burgers-spoorboekje-voor-raad-en-college Actieprogramma Lokaal Bestuur] voorgestelde benadering om de burger te betrekken bij beleid. Voordelen:
Dit sluit aan bij de door het [https://vng.nl/onderwerpenindex/bestuur/burgerparticipatie/publicaties/met-burgers-spoorboekje-voor-raad-en-college Actieprogramma Lokaal Bestuur] voorgestelde benadering om de burger te betrekken bij beleid. Het is ook te combineren met de [http://lokaledemocratieinbeweging.nl/praktijkvoorbeelden praktijkvoorbeelden van lokale democratie in beweging].

Voordelen:

* geen nieuwe site nodig met extra beheerskosten

* beheer kan uitbesteed worden aan de stichting Petities.nl (of in samenwerking met eigen organisatie)

Huidige versie van 11 mrt 2016 om 12:29

In een thematisch petitieloket gelden speciale regels. Voldoet een petitie niet aan de regels, dan verschuift de petitie naar een ander petitieloket.

Speciale regels zijn bijvoorbeeld

• alleen over een bepaalde problematiek
  • alleen voorstellen voor oplossingen

Dit sluit aan bij de door het Actieprogramma Lokaal Bestuur voorgestelde benadering om de burger te betrekken bij beleid. Het is ook te combineren met de praktijkvoorbeelden van lokale democratie in beweging.

Voordelen:

• geen nieuwe site nodig met extra beheerskosten
  • beheer kan uitbesteed worden aan de stichting Petities.nl (of in samenwerking met eigen organisatie)
  • petitie-instrument heeft geen uitleg nodig, is al populair, heeft vertrouwen, gebruikers hebben de gebruikservaring
  • krijgt eerder aandacht bij journalisten (frame om het te begrijpen/presenteren is aanwezig)
  • eigenaarschap van een petitie is duidelijker dan van een idee op een speciale site
  • de petitionaris zorgt zelf voor groei van de aanhang, zoals dat nu al goed gaat (vergelijk 'steun mijn idee' met 'teken deze petitie ook')
  • geen input gaat verloren want kan altijd een reguliere petitie worden
  • petities die voldoen aan het thematische loket zonder dat het de bedoeling was worden er ook onder gezet
  • petitie is vormvrij, alles kan, ook als er geen wet/beleidswijziging of budget nodig is. Een petitie kan ook vragen om aandacht, erkenning, medewerking van organisaties, juridische toestemming. Of als 'right to challenge'.