Tweede adres

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 5 jan 2009 om 20:28 (Activeren bij uw provider: Alice)

Degenen die een e-mailadres delen kunnen op petities.nl maar één keer ondertekenen. Bij het ontwerpen van het systeem hebben we aangenomen dat iedereen wel een eigen e-mailadres heeft of kan nemen. Het alternatief was om mensen te vragen in te loggen met een wachtwoord, zoals dat in de oude versie van de website van mei 2005 tot juni 2007 moest. Dat is onhandig voor iedereen, dit is alleen onhandig voor die minderheid mensen die een e-mailadres met elkaar delen. Het betreft voornamelijk de echtparen waarvan geen van de twee een e-mailadres via werk heeft gekregen.

Activeren bij uw provider

Het is doorgaans niet moeilijk om een extra adres voor haar in gebruik te nemen, uw internetprovider geeft die mogelijkheid. Ook kunt u daarna instellen dat dat adres dan doorgestuurd wordt naar het huidige adres zodat er voor u niets verandert, er zijn dan alleen twee manieren om het adres (in feite dezelfde postbus dus) te schrijven. Als dat het doel is dan is het beter om alleen een tweede naam voor hetzelfde adres te kiezen. Dat heet dan een 'alias' doorgaans.

Het vinden van de informatie over deze mogelijkheden is doorgaans het probleem. Zoek uw provider uit in dit lijstje en volg de link.

Om het in te stellen moet u altijd wel inloggen met de gegevens die in de brief staan die u kreeg bij het nemen van de internetaansluiting. Doorgaans dezelfde gegevens als uw e-mailadres. De helpdesk kan dat ook opnieuw naar u opsturen doorgaans. Als u niet met het 0900-nummer van uw provider wilt bellen kunt u een alternatief nummer vinden op 0900alternatieven.nl

Bij discount-provider Alice krijgt u maar 1 e-mailadres.

e-mail providers gefinancierd door adverteerders

Daarnaast is het ook mogelijk om een adres te nemen bij één van de vele gratis e-mailproviders. De condities van die providers zijn wel anders dan die van de provider waar u al voor betaalt; waar u een verbinding met internet aan te danken heeft. Ze laten u reclame zien of willen uw gedrag en de woorden in uw e-mails bestuderen en dat doorverkopen aan adverteerders. Ook is het vaak niet mogelijk om uw e-mail te wissen. Zelfs als u de dienst opzegt blijft uw e-mail in eigendom van deze partijen, alleen dan onbereikbaar voor u. Als u een juridisch gevecht met deze partijen aangaat dan is dat bijna altijd onder Amerikaans recht en moet u Amerikaanse advocaten inhuren. Controleer uw rechtsbijstandsverzekering of dit mogelijk is. Er zijn geen beroemde gevallen waarbij een individu een rechtzaak tegen een van de grote gratis e-mailproviders heeft gewonnen.

Gratis e-mail zonder reclame

Er is in Nederland een klein aantal burgers die een eigen gratis e-maildienst hebben opgezet. De Vereniging Open Domein heeft er één onder de naam DeDS. Deze zelfde vereniging maakt ook petities.nl mogelijk. Hoewel het voor iedereen mogelijk is een e-mailadres te nemen is de verwachting wel dat 1 op de 100 gebruikers ook lid wordt van de vereniging Open Domein.

Op papier als alternatief

Het is ook mogelijk om op papier een handtekening te sturen naar de initiatiefnemers. Dit is een goede oplossing voor degenen die u kent en die in het geheel geen toegang tot internet hebben.

In de brief of op de ansichtkaart moeten naam, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats en de naam van de petitie staan. Helemaal compleet is het om een kopie van een identiteitsbewijs op te sturen en daar een handtekening en de naam van het burgerinitiatief op te schrijven.

Het adres voor het eerste burgerinitiatief op deze website, die over vuurwerk, is:

Burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk'
ten name van Arno Bonte
GroenLinks Rotterdam