Versie3

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 11 aug 2010 om 15:14 (ter discussie: verrijken van petitie met nieuwsberichten)

urgent

• API specificaties voor de verschillende doelgroepen
  • Nieuwsbrieven versturen door loketten, combineren met nieuwsberichten?
  • Herinneringsmail naar loketten als te lang niets met petitie gebeurt
  • Concepten moeten zichzelf opruimen, naar status niet ingediend
  • Verwijzen naar handboek-helppagina's vanuit loketten, of minstens een goede startpagina op handboek als naslagwerk
  • CMS editor verbeteren
  • op de help-pagina melden dat verbergen van ondertekening niet betekent dat uw naam direct uit Google-zoekresultaten verdwenen is

te repareren

• ondertekenbaar krijgt vinkje 'geef deze informatie aan petitionaris na afsluiten petitie' (ook gelijk motivatie voor petitionaris om petitie niet eindeloos open te laten staan!)
  • aantal links per tag op voorpagina limiteren tot 10 en dan eronder 'meer $tag$' die verwijst naar zoekquery op die tag
  • in het loket moet de knop 'start een petitie' veranderen in een knop 'beheer petities' en verwijzen naar de link http://petities.nl/admin/offices/$naamloket$/petitions omdat het voor een nieuwe of lang afwezige loketbeheerder tamelijk onduidelijk is hoe ze na het inloggen nu op de pagina komen om petities te beheren. Of een andere indeling van knoppen, als het maar duidelijker wordt voor een loket waar helemaal geen petities worden aangemaakt.
  • zie ticket RHA-29362-556, niet langer lastig gevallen worden met uitnodigingen. Opt-out voor heel petities.nl en alleen voor bepaalde uitnodigers. Zie Uitnodiging voor een eventuele nieuwe standaardmail met een verwijzing naar petities.nl/opt-out
  • over prominenten, petitionaris waarschuwen over hoe te werken. Zie ticket LKD-25141-459
  • mail versturen herzien: nu is het nog handwerk, de berichten zijn niet openbaar zichtbaar, onduidelijk hoeveel er worden verstuurd in welk stadium en door wie.
  • voor petitionarissen lijkt 'voortgang' niet makkelijk te vinden, zie tickets HWG-36132-431 en PNZ-78949-177 bijvoorbeeld. Verbeteren?
  • petitie invoerscherm heeft een Nederlandstalige spellingscorrectie nodig. Desnoods met een extra knop met de vraag "heeft u de tekst door uw spellingscorrectie op uw computer gehaald?" als we het niet op de site kunnen aanbieden. Teveel petities hebben slechte interpunctie, gemakkelijk te fixen door software.
  • petitionarissen kunnen geen ondertekeningen wissen!
  • bij uitnodigingsveldje e-mailadressen scheiden door spatie, maar ook door komma
  • DQS-45539-765, zoeken in ondertekenaars, makkelijker prominenten aanvinken
  • Belangrijkste fix: niet iedereen scrollt naar beneden in het bevestigscherm, zie ticket UVS-89968-271 of TWA-76569-674. Ofwel moet de knop ook bovenaan, ofwel moet dat scherm er anders uitzien. Om te beginnen al die overbodige informatie niet vragen: leeftijd, nationaliteit en geboorteplaats. Alleen als petitionaris heeft aangegeven dat het om een burgerinitiatief gaat. #117
  • links naar handboek worden gemist door petitionarissen, zie ticket YLQ-16871-279
  • petitionarissen kunnen urls toevoegen die niet deugen (http:// ontbreekt bijvoorbeeld). Een check bij het submitten of er wel een website geserveerd wordt op genoemd adres?
  • het instellen van de korte url (subdomein) is niet meer mogelijk, heb ik even gedaan via database voor maria-heide, maar verschijnt niet (direct?)
  • niet hier ondertekenbaar in de database en petitieloket Nederland, zie ticket #115
  • loketten moeten hun eigen loket vormgeven en integreren in eigen website zodra de widgets/iframes werken. Mooie e-mail met instructies schrijven met pagina in het handboek erbij.
  • Category:Standaardmails aanpassen: Succes_met_uw_petitie, Wachtwoordherinnering, Statuswijziging en alles nalopen op verschillen tussen versie 2 en 3.
  • Wat u eist moet niet te gedetailleerd zijn, want de uitvoering is in handen van anderen. Geef alleen de gewenste richting aan. Schrijf alleen op wat voor alle ondertekenaars belangrijk is, niet wat alleen voor een minderheid belangrijk is. Maximaal 300 karakters. #101
  • voor loketten erg onhandig, als er nog een woord in het zoekvenster staat dan selecteren de petities daarop, terwijl dat nergens zichtbaar is, onlogisch.
  • er moet een check op komma's in het e-mailadres van een ondertekenaar komen, zie PZU-41431-757. Anders gaan er 2 e-mails uit, waarvan geen naar de juiste bestemming.
  • na afwijzing, blijft een petitie in het overzicht 'ondertekenbaar maken' staan, zie [1] De categorie 'ondertekenbaar maken' lijkt zich niet te actualiseren.
  • na afwijzing, kan een petitionaris een petitie opnieuw de status ondertekenbaar maken geven, zie [2]
  • op http://petities.nl/admin/signatures/ blijft de datum bevestiging leeg? wordt een verkeerde variabele uit de database aangeroepen? of met een typo erin?
  • berichten vanaf de website komen niet zo mooi binnen als de vorige. Allerlei HTML-codes die in ieder geval de helpdesk niet aan kan. Niet mooi op te replyen. Zie bijvoorbeeld GAJ-24239-148 En er staat ook minder informatie in. OS, IP, tijd etc. ontbreekt.
  • reactie in de helpdesk: "Ik heb de gevraagde zin wel aangeklikt, maar zie nergens een bevestigingsknop waarmee ik mijn ondertekening kan bevestigen. Is de petitie al gesloten soms?" en inderdaad, ze moet iets naar beneden scrollen voor de knop zichtbaar is. Dat moet dus beter, maar hoe? Het oude formulier was beter wat dat betreft.
  • behalve einddatum ook een startdatum als sorteercriterium bij petities die uit conceptfase zijn
  • gebruikersnaam = e-mailadres consequent melden (het hele woord gebruikersnaam kan achter de schermen blijven)
  • logo's in rechterkolom op http://www.petities.nl/info/mogelijk-gemaakt-dankzij van: Digitale Pioniers, Binnenlandse Zaken, Burgerlink, van Open Domein, van Alias.
  • formuliertje op /help verwerken in rechterkolom zoals op Help pagina beschreven
  • op /nieuws staat nu het laatste nieuwsbericht. Alsof het afkomstig is van petities.nl. Beter alleen nieuwsberichten van petities.nl (en eventueel de loketten) op die plek en in de marge die van petities
  • wie is de afzender van een nieuwsbericht? welke petitionaris of welk loket duidelijk vermelden (ook in overzichten), misschien ook met logo waar mogelijk
  • zoek op ondertekening en je krijgt bevestigde en onbevestigde resultaten en de status is pas na klikken zichtbaar -> tijdrovend
  • na invoeren e-mailadres of code op de help-pagina verschijnt geen feedback
  • letter in de linkerkolom van de petities-pagina (met de filters) is te klein voor mensen die niet goed kunnen zien #103
  • de links naar over petities.nl, voorwaarden en contact zijn nog niet actief
  • de oranje knoppen 'instructies opvragen' op de help-pagina zijn iets te klein voor de tekst die erin staat
  • in database ook: Tweede Kamer (niet kabinet, ministers of staatssecretarissen). Al het andere moet via een anders, namelijk... optie gaan.
  • help-pagina graag openen met lijstje vragen, niet met de 1e vraag uit de lijst
  • tag-cloud mag terugkomen
  • in het start een petitie-hulpje kan ik niet met de tab-toets van veld naar veld springen
  • petitie ook opnemen in sleutelwoorden in twitterfeed per petitie want bij kinderbijslag-petitie geklets over privézaken die niets met petitie te maken hebben, verwarrend
  • status van petitie van 'ondertekenbaar maken' naar 'ondertekenbaar' veranderen heeft nu nog niet tot gevolg dat ze verdwijnen uit het overzicht 'ondertekenbaar maken' #100
  • Gek genoeg staat er bij een petitie niet wat de status is. Bij het zoeken kan je er wel op filteren, maar als je op een petitie komt dan staat er niet wat de status is. Dat zou bij 'details' moeten staan. Als een petitie ingediend is, dan moet die datum vermeld worden: "ingediend op ..." Is een petitie nog in concept dan moet er ook staan dat een petitie daarom niet ondertekenbaar is "in concept, nog niet ondertekenbaar". #105

ter discussie

• sommige petitionarissen plaatsen ANP-berichten naast hun petitie [3] Ondertekenaars zouden dat ook moeten kunnen, waarbij petitionaris dat moet doorlaten.
  • naar aanleiding PHN-41987-276 feedbackmail, Voeg een knop "nodig mijn gemeente uit een loket te openen" toe oplossen door de verbetermijnbuurt-tactiek te hanteren en automatisch e-mails te versturen als een petitie overhandigd moet worden, zie Voor griffie
  • zie URT-77756-328, een petitie die geen ondertekeningen heeft mag alleen terug naar concept of ingetrokken, niet naar 'te behandelen'.
  • lokettist kan geen nieuwsberichten bij petitie plaatsen lijkt het, wel bij loket. Zodra de afzender van een bericht duidelijker erbij staat moet het wel mogelijk worden. Eventueel met een optie voor petitionaris om het bericht onzichtbaar te maken?
  • communicatiemogelijkheid petitionaris-ondertekenaar bieden: "hee, bent u die prominent?" en "vergeet u niet te bevestigen?" of wat dan ook.
  • e-mailadres van petitionaris al in de bevestigingsmail melden?
  • petitionarissen kunnen geen PDFs uploaden? en wel hele grote plaatjes bij een petitie. De vereisten van een upload erbij vermelden.
  • petitionarissen kunnen hele grote plaatjes uploaden. Die automatisch resizen naar iets kleiners.
  • bij uitnodigen de standaardtekst tonen en erbij suggereren dat je de korte url kan kopiëren voor in een e-mail, tweet, hyvekrabbel, en er wat toelichting bij te kunnen schrijven.
  • betere integratie met (campagne)sites van derden
  • laten we wel previews lezen van de e-mails (zoals uitnodigingen) die we versturen?
  • geen uitnodigingen naar mensen die al hebben ondertekend, maar dan niet zo dat je het kan misbruiken om te checken of een kennis anoniem heeft ondertekend zie ticket SAV-41477-148
  • zien wie je hebt uitgenodigd en of ze hebben ondertekend
  • voor verschillende devices een aangepaste site: iPhone, iPad, Android, etc.?
  • ondertekenen minstens x x zodat niet alleen met voornaam ondertekenen mogelijk is. Foutmelding: 'graag met uw voor- en achternaam of initialen en achternaam ondertekenen. Wilt u anoniem blijven dan kunt u dat aanvinken.' of iets van die strekking #99
  • loketist moet makkelijk een petitionaris terug kunnen vinden op alle mogelijke manieren, ze veronderstellen dat je weet over welke petitie het gaat. En evengoed doen ze zich voor als de petitionaris, maar mailen ze vanaf een ander adres.
  • "Uw e-mailadres is niet gevonden. Heeft u geen spelfout gemaakt?" bij 'help', waarmee je kan controleren of een e-mailadres bestaat/bekend is. Afweging tussen privacy en goede service (weinig werk in helpdesk) anderzijds.
  • naar aanleiding van SLM-71434-639 en [4] een interface voor derden om een petitie die ze elders hosten wel bij ons te mirroren, waarbij het aantal ondertekenaars dynamisch uit een RSS-feed wordt gehaald die door de petitionaris wordt ingegeven of handmatig wordt ingesteld (net zoals dat ook voor papieren ondertekeningen mogelijk moet worden).
  • hoe kan de admin zelf organisaties toevoegen aan de lijst van ontvangers?
  • naar aanleiding van RBN-88353-382 een alert naar de loketbeheerder als er ondertekeningen komen van de IP-adressen van bekende lastposten. Om te beginnen van alle ondertekenaars die meerdere petities ondertekenen.
  • op dag van indienen petitie de e-mail Datum verstreken sturen naar petitionaris.
  • in bevestigingsmail ook IP-adres meesturen, zie RBN-88353-382.
  • meer wit in de marges in de overlay venstertjes voor bevestigingen, nieuwsberichten en dergelijke
  • na wijzigingen in de petitie ook een dagelijkse e-mail die de wijzigingen samenvat?
  • portretfoto's bestuursleden in rechterkolom op http://www.petities.nl/info/achtergrond-bestuursleden-stichting-petities-nl
  • iDeal-knop, Tipit.To-logo, GeefGratis-knop en OpenDomein-logo op http://www.petities.nl/info/over-de-stichting-petities-nl
  • nieuwsbrieven versturen: alleen aangevinkt ontvangt 3 updates, niet aangevinkt alleen de belangrijke statusveranderingen: overhandigd en afgehandeld (zeldzaam). En in plaats van die laatste misschien ook "al drie maanden geen antwoord, beschouwd als afgehandeld."
  • Onder elk los nieuwsbericht ook "Dit nieuwsbericht hoort bij petitie '<naam petitie>' geschreven door <petitionaris> op <datum>". We hebben die informatie, dus dan ook maar geven. Wel zo duidelijk.
  • Het is onduidelijk door wie welk nieuwsbericht geschreven is. De berichten van verschillende petitionarissen worden nu allemaal door elkaar gepresenteerd in een lijst alsof ze allemaal van petities.nl zelf komen.
  • Van de drie tabs onder een petitie "laatste ondertekeningen", "prominenten" en "alle ondertekeningen" moet de petitionaris kunnen aangeven welke standaard zichtbaar moet zijn (verschilt immers per petitie)
  • Moet de 'functie' van iemand die anoniem tekent ook zichtbaar worden?
  • Naamgeving van knoppen zoals 'bewaar', 'opslaan', 'wijzig' en dergelijke is inconsistent.
  • Na registreren als nieuwe petitionaris moet je opnieuw inloggen terwijl dat automatisch moet kunnen.
  • bij het veranderen van de status van een petitie als loket kan je wat feedback meesturen. Maar 'opslaan' en de radio-buttons van de status werken los van elkaar: je kan een bericht sturen zonder een status te veranderen.
  • ook http://www.petities.nl/ondertekening/aaaa0ae0b00etc een vinkje 'ja, geef mijn gegevens ook aan de petitionaris'
  • een CMS voor de websiteteksten