Versie3: verschil tussen versies

(opnieuw gerangschikt, nu nog tijd inschatting erbij)
(ter discussie: 2 op 1 e-mailadres?)

= ter discussie =

* Twee op één e-mailadres kunnen nu niet ondertekenen. Een slimme aanpassing ergens maken?

* Versiebeheer voor petitionarissen? Lange termijn oplossing. In plaats van na wijzigingen in de petitie ook een dagelijkse e-mail die de wijzigingen samenvat als oplossing. Dat worden anders teveel mails.

* sommige petitionarissen plaatsen ANP-berichten naast hun petitie [http://petities.nl/nieuws/onverminderd-veel-geweld-tegen-hulpverleners] Ondertekenaars zouden dat ook moeten kunnen, waarbij petitionaris dat moet doorlaten.

Versie van 29 okt 2010 om 15:19

urgent

petitieproces

redelijk grote klus?

• betere petities-aanbieden module voor petitionarissen en de betekenis van verschillende statussen, het is ze nu onduidelijk wat te doen PPY-26757-749, mail versturen naar petitionaris als het zover is (en herinneringen sturen) misschien ook op petitieondertekenpagina automagisch een oproep zetten aan achterban om petitionaris te mailen om informatie "hoe verder?" als datum verstreken is
  • naar aanleiding PHN-41987-276 feedbackmail, Voeg een knop "nodig mijn gemeente uit een loket te openen" toe oplossen door de verbetermijnbuurt-tactiek te hanteren en automatisch e-mails te versturen als een petitie overhandigd moet worden, zie Voor griffie

beheerscherm overhaul

grootste klus?

• zie URT-77756-328, een petitie die geen ondertekeningen heeft mag alleen terug naar concept of ingetrokken, niet naar 'te behandelen'.
  • Usability van beheerscherm verbeteren, grondige overhaul: betere eerste pagina voor loketten ook (nu een cruciale klik teveel)
  • Zoekknop voor loket zoekt alleen in dat loket; loketist moet makkelijk een petitionaris terug kunnen vinden op alle mogelijke manieren, ze veronderstellen dat je weet over welke petitie het gaat. En evengoed doen ze zich voor als de petitionaris, maar mailen ze vanaf een ander adres.
  • in het loket moet de knop 'start een petitie' veranderen in een knop 'beheer petities' en verwijzen naar de link http://petities.nl/admin/offices/$naamloket$/petitions omdat het voor een nieuwe of lang afwezige loketbeheerder tamelijk onduidelijk is hoe ze na het inloggen nu op de pagina komen om petities te beheren. Of een andere indeling van knoppen, als het maar duidelijker wordt voor een loket waar helemaal geen petities worden aangemaakt.
  • Extra veldje voor loketten bij elke petitie 'notities over deze petitie'
  • Andere loketten dan Nederland mogen vanaf nu ook taggen (er zijn al genoeg standaard tags inmiddels) met keuze uit een lijst?
  • voortgangsbericht versturen herzien: nu is het nog handwerk, de berichten zijn niet openbaar zichtbaar, onduidelijk hoeveel er worden verstuurd in welk stadium en door wie.
  • petitionarissen kunnen geen PDFs uploaden? en wel hele grote plaatjes bij een petitie. De vereisten van een upload erbij vermelden of erop checken.

helpdesk verlichten

• Geboorteplaats- en datum op 1 regel, naam & woonplaats op 1 regel, tekstjes toelichting korter zodat de onderteken-knop hoger komt
  • Ondertekenaar moet petitionaris kunnen benaderen per e-mail, noemen in bevestigingsmail
  • Een @petities.nl-adres voor petitionaris met een redirect naar whatever e-mailadres in beheersscherm is ingevuld
  • Mooiere HTML-mail met grote 'onderteken'-knop
  • Verwijderen van ondertekening door petitionaris mogelijk maken en met een standaardmail bevestigen, "De petitionaris heeft uw ondertekening verwijderd, voor vragen..." zie ook IZB-51362-478 over het in realtime laten zien van lijst ondertekenaars voor petitionaris
  • Een petitie moet in alle stadia door een petitionaris ingetrokken kunnen worden. Nu kan menig conceptpetitie niet ingetrokken worden omdat niet alle velden ingevuld zijn. Ook loket kan conceptpetities niet intrekken (en zo opruimen zonder definitief te verwijderen).
  • in bevestigingsmail ook IP-adres meesturen, zie RBN-88353-382.
  • eens per dag/week een e-mail na versturen uitnodiging met daarin wie je hebt uitgenodigd om ze zelf te vragen of ze hebben ondertekend of een link naar zoekscherm om te checken (potentieel heel krachtig!)

interface verbeteren

kleine klusjes, laaghangend fruit?

• Aantal petities per tag in tagcloud beperken tot de top-10 met onderin een link naar meer... met een pagina met alle petities met die tag. Die pagina liefst ook met een RSS-feed, zie het verzoek daarnaar in PIQ-53297-789
  • Reshufflen van de opmaak: /nieuws blokje met ons petities.nl nieuws van de voorpagina verplaatsen naar nieuws en in andere richting, het lijstje met nieuws van petities naar de voorpagina, maar dan wel per nieuwsbericht duidelijk wie de afzender is (naam petitionaris)
  • behalve einddatum ook een startdatum als sorteercriterium bij petities die uit conceptfase zijn
  • letter in de linkerkolom van de petities-pagina (met de filters) is te klein voor mensen die niet goed kunnen zien #103, een puntje extra nodig
  • Op petitiepagina een meer... optie onder introductietekst die het formulier bij uitklappen verder naar beneden schuift/duwt

reputatie petities.nl beschermen

• als open source code in Github na laatste controle code

kan veel werk zijn als het zelfreinigend moet worden, als eenmalige hack niet toch?

• Uitnodigingen in de database houden voor één week, niet opnieuw uitnodigen als er al 1 verstuurd is (zoals we beloven in bevestiging) zie ticket RHA-29362-556, niet langer lastig gevallen worden met uitnodigingen. Opt-out voor heel petities.nl en alleen voor bepaalde uitnodigers. Zie Uitnodiging voor een eventuele nieuwe standaardmail met een verwijzing naar petities.nl/opt-out. Bij uitnodigen de standaardtekst tonen en erbij suggereren dat je de korte url kan kopiëren voor in een e-mail, tweet, hyvekrabbel, en er wat toelichting bij te kunnen schrijven.
  • Velden leegmaken van oude steunbetuigingen
  • ooit beloofd: RSS-feeds voor de petities, om via RSS in de gaten te houden welke petities in een welke status zitten (per status een RSS-feed) naar aanleiding van PIQ-53297-789
  • een widget die de API gebruikt voor op andere websites (mooi uit te besteden!)
  • laten we wel previews lezen van de e-mails (zoals uitnodigingen) die we versturen? zie privacy

tekst en geen code

filmpjes een week werk, vertalen 3 dagen werk, kleine dingetjes tussendoor, statistisch een dag

• tekst van website vertalen in Engels en via petitions.nl bereikbaar in Engelstalige website
  • hele site doorlopen en opnemen in filmpjes (ondertussen defecten/verbeteringen rapporteren), reconstrueren van de gebruikerservaring en met Engelse toelichting op YouTube en dergelijke gooien
  • Doneer-banner in de balk bovenin, en iDeal-knop, Tipit.To-logo, GeefGratis-knop en OpenDomein-logo op http://www.petities.nl/info/over-de-stichting-petities-nl
  • Regeltje toevoegen aan bevestiging met aanmoediging om petitionaris te mailen
  • Category:Standaardmails aanpassen: Succes_met_uw_petitie, Wachtwoordherinnering, Statuswijziging en alles nalopen op verschillen tussen versie 2 en 3.
  • Wat u eist moet niet te gedetailleerd zijn, want de uitvoering is in handen van anderen. Geef alleen de gewenste richting aan. Schrijf alleen op wat voor alle ondertekenaars belangrijk is, niet wat alleen voor een minderheid belangrijk is. Maximaal 300 karakters. #101
  • tekst over bestuurleden en stichting correct?
  • Alle mogelijke statistische vragen verzamelen in handboek en die op publieke site onder 'over ons' tonen
  • alternatief voor google-analytics vinden
  • gebruikersnaam = e-mailadres consequent melden (het hele woord gebruikersnaam kan achter de schermen blijven)
  • logo's in rechterkolom op http://www.petities.nl/info/mogelijk-gemaakt-dankzij van: Digitale Pioniers, Binnenlandse Zaken, Burgerlink, van Open Domein, van Alias. 240 pixels max
  • nieuwsbrieven versturen: alleen aangevinkt ontvangt 3 updates, niet aangevinkt alleen de belangrijke statusveranderingen: overhandigd en afgehandeld (zeldzaam). En in plaats van die laatste misschien ook "al drie maanden geen antwoord, beschouwd als afgehandeld."
  • Naamgeving van knoppen zoals 'bewaar', 'opslaan', 'wijzig' en dergelijke is inconsistent.
  • Na registreren als nieuwe petitionaris moet je opnieuw inloggen terwijl dat automatisch moet kunnen, is kortaf en mogelijk slechte user experience (reconstrueren dus!)

(Europees) burgerinitiatief ondersteunen

• Europetition petities mee laten tellen bij Europetition-petities op onze site. Door een extra veldje te maken 'elders ondertekend' met een door de petitionaris handmatig in te vullen getal. Dat getal halen we handmatig van europetition.nl en op termijn geautomatiseerd. Dit veld is dan voornamelijk voor lokale petities om aan te geven hoeveel er elders is ingezameld. Het getal moet clickable zijn met een link naar elders, door de petitionaris in te geven.
  • petitie aanvinken als burgerinitiatief met gevolgen voor ondertekenformulier

te repareren

klein

• In beheerscherm: sort order van prominenten, nu ook geen controle op "publiek zichtbaar" of niet.

middelgroot

• Bij Concept-petities kan nu via het voortgang-tabje geen bericht naar de petitionaris worden gestuurd omdat de status niet wordt veranderd. Moet wel kunnen om ze berichtjes te kunnen sturen die dan onder 'voortgang' worden bewaard, zijn terug te lezen.
  • naam petitionaris in overzicht petities direct onder cijfer met aantal ondertekeningen (vergelijk met europetition.nl)
  • Van de drie tabs onder een petitie "laatste ondertekeningen", "prominenten" en "alle ondertekeningen" moet prominenten alleen zichtbaar zijn als er prominenten zijn
  • loketten moeten hun eigen loket vormgeven en integreren in eigen website zodra de widgets/iframes werken. Mooie e-mail met instructies schrijven met pagina in het handboek erbij.
  • ondertekenbaar krijgt vinkje 'geef deze informatie aan petitionaris na afsluiten petitie' (ook gelijk motivatie voor petitionaris om petitie niet eindeloos open te laten staan!)
  • over prominenten, petitionaris waarschuwen over hoe te werken. Zie ticket LKD-25141-459
  • voor petitionarissen lijkt 'voortgang' niet makkelijk te vinden, zie tickets HWG-36132-431 en PNZ-78949-177 bijvoorbeeld. Verbeteren?
  • petitie invoerscherm heeft een Nederlandstalige spellingscorrectie nodig. Desnoods met een extra knop met de vraag "heeft u de tekst door uw spellingscorrectie op uw computer gehaald?" als we het niet op de site kunnen aanbieden. Teveel petities hebben slechte interpunctie, gemakkelijk te fixen door software.
  • DQS-45539-765, zoeken in ondertekenaars, makkelijker prominenten aanvinken
  • petitionarissen kunnen urls toevoegen die niet deugen (http:// ontbreekt bijvoorbeeld). Een check bij het submitten of er wel een website geserveerd wordt op genoemd adres?
  • in het start een petitie-hulpje kan ik niet met de tab-toets van veld naar veld springen

ter discussie

• Twee op één e-mailadres kunnen nu niet ondertekenen. Een slimme aanpassing ergens maken?
  • Versiebeheer voor petitionarissen? Lange termijn oplossing. In plaats van na wijzigingen in de petitie ook een dagelijkse e-mail die de wijzigingen samenvat als oplossing. Dat worden anders teveel mails.
  • sommige petitionarissen plaatsen ANP-berichten naast hun petitie [1] Ondertekenaars zouden dat ook moeten kunnen, waarbij petitionaris dat moet doorlaten.
  • lokettist kan geen nieuwsberichten bij petitie plaatsen lijkt het, wel bij loket. Zodra de afzender van een bericht duidelijker erbij staat moet het wel mogelijk worden. Eventueel met een optie voor petitionaris om het bericht onzichtbaar te maken?
  • betere integratie met (campagne)sites van derden
  • geen uitnodigingen naar mensen die al hebben ondertekend, maar dan niet zo dat je het kan misbruiken om te checken of een kennis anoniem heeft ondertekend zie ticket SAV-41477-148
  • voor verschillende devices een aangepaste site: iPhone, iPad, Android, etc.?
  • naar aanleiding van SLM-71434-639 en [2] een interface voor derden om een petitie die ze elders hosten wel bij ons te mirroren, waarbij het aantal ondertekenaars dynamisch uit een RSS-feed wordt gehaald die door de petitionaris wordt ingegeven of handmatig wordt ingesteld (net zoals dat ook voor papieren ondertekeningen mogelijk moet worden).
  • naar aanleiding van RBN-88353-382 een alert naar de loketbeheerder als er ondertekeningen komen van de IP-adressen van bekende lastposten. Om te beginnen van alle ondertekenaars die meerdere petities ondertekenen.
  • portretfoto's bestuursleden in rechterkolom op http://www.petities.nl/info/achtergrond-bestuursleden-stichting-petities-nl
  • een CMS voor de websiteteksten