Geld inzamelen

Versie door Rrr (Overleg | bijdragen) op 16 jul 2013 om 18:38 (eerste opzetje over crowdfunding)

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Het is goed mogelijk om geld in te zamelen om uw petitie verder te helpen. Om geld vragen is wel een lastige kwestie en dat is eerder op deze website verkeerd gegaan.

De petitionaris van de petitie kinderbijslag.petities.nl wilde naar Den Haag om haar petitie onder de aandacht te brengen van Tweede Kamerleden. Alleen omdat ze haar kinderen mee wilde nemen werd het wat duur en vroeg ze om hulp van de ondertekenaars. Als 1% iets van 10 cent zou overmaken dan zou ze bijna de reiskosten eruit hebben. Dit stond niet zo in de e-mail die naar meer dan 100.000 mensen ging en daardoor leek het voor sommige ontvangers op oplichting. Zie een bloemlezing van reacties op de Kinderbijslag-petitie.

Gebruik een website die ingericht is voor "crowdfunding". Het voordeel daarvan is dat de gevers precies kunnen zien hoeveel eral gegeven is en hoeveel anderen geven. Bij sommige sites (welke?) wordt het geld ook pas afgeschreven als het tevoren opgegeven streefbedrag is gehaald. Ook wordt getoond hoeveel anderen geven.

Ook is het belangrijk om transparantie te geven over hoe het bedrag daarna wordt uitgegeven. Geef aan hoe en waar u verslag doet over de uitgaven. In dit geval was een fotoverslag van het evenement en de reacties van Kamerleden waarschijnlijk voldoende geweest.

Verder vertrouwen sommige mensen een rechtspersoon als een stichting meer dan een individu. Als u een stichting heeft voor uw petitie gebruik die dan vooral. Als u die eerst moet oprichten dan kunt u een crowdfunding-actie gebruiken om de notariskosten te dekken.