WebsiteWishlist

Versie door Johan (Overleg | bijdragen) op 23 jul 2009 om 10:47 (NoRobots toegevoegd)

Wishlist

Op deze pagina kunnen alle ideeën voor wijzigingen aan petities.nl geplaatst worden. Op die manier ontstaat er op een enkele plaats een TODO lijstje met prioriteiten. Er zijn twee onderdelen. Eén voor de code en één voor de inhoud van de site en alles wat er mee te maken heeft, genaamd content.

Defecten horen onder de 'after sales' van petities.nl versie 2.0. Wensen zijn voor een 2.1 release.

Vragen over de code

• Gaan bounces van uitnodigingen ook naar degenen die uitnodiging hebben verstuurd? Ze gaan in ieder geval al naar info@petities.nl, dat is goed.

defecten voor ondertekenaars

1. kaartje op de voorpagina heeft een uitlopende tekst "Kaartgegevens 2009 TeleAtlas"
  2. Betere tekst voor Bevestiging, zie suggestie van ondertekenaar
  3. User-agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.17) Gecko/20080829 SeaMonkey/1.1.12 (Ubuntu-1.1.12+nobinonly-0ubuntu1) schreef: "Ik heb tot tweemaal toe aagegeven dat ik niet met mijn naam vermeld wou staan bij het ondertekenen van een petitie. Tot mijn verbazing zie ik alsnog mijn naam op de petitie staan." User-agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; GTB5; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 2.0.50727) schreef: "Als ik de gegevens wil opslaan is de reactie 'onbekend'".
  4. http://petities.nl/loket/nederland/ toont ook petities van andere loketten, zoals Groningen, Almere etc.
  5. "comité stop de Noord-zuidlijn Amsterdam namens comité stop de Noord-zuidlijn Amsterdam" voorkomen op de één of andere manier
  6. typo in standaardmail bij tweede keer ondertekenen: "Per e-mailadres kunt een petitie slechts eenmaal ondertekenen."
  7. Tekst na ondertekenen is nog niet voor iedereen goed: "na aanmelding bij de petitie "houd het IJsselmeer open"een bericht ontving dat iemand anders al eerder mijn e-mail adres had gebruikt. Aangezien ik alleen woon en niemand mijn pass-word kent vind ik dit een vreemde zaak. Ik zou het prettig vinden als nagegaan kan worden wie (of via welke computer)dat is gebeurd" schreef een ondertekenaar. Anderzijds was er ook al eens een vader wiens dochter al had getekend met zijn adres.
  8. Ondertekenen kan met een @-sign in het naam-veld. Hoort daar niet natuurlijk, moeten ze feedback over krijgen bij het ondertekenen.
  9. Na het wijzigen van gegevens moet de ondertekenaar een e-mail krijgen met een bevestiging en opsomming daarvan. Zo kan de persoon ook in de gaten houden of iemand anders diens gegevens aan het veranderen is. Bijvoorbeeld nadat ze hun eigen bevestigingsmail met persoonlijke link op een forum hebben gezet, zoals hier op http://www.generalchristianforum.nl/index.php?action=printpage;topic=1587.0
  10. Een deny voor /bevestiging/ opnemen in de robots.txt, zie vorige entry
  11. "Als ik de velden wilde invullen en ik had één of twee letters getypt, dan verscheen onder het veld automatisch het E-mailadres. Dat was het goede E-mailadres en klikte ik dus aan. Bij verzenden kreeg ik dan de melding dat het E-mailadres niet geldig was. Op een gegeven moment heb ik alles helemaal handmatig ingevuld en toen ging het goed. Achteraf is het dus toch goed gekomen. Misschien heeft zich dit vaker voorgedaan." aldus petitionaris. Nog reconstrueren.
  12. bevestigingsmail komt bij Yahoo in de spambox, controleren. 3 February 2009 13:34:07 GMT+01:00
  13. reproduceerbaar De bevestiging met "Heeft u niet recentelijk op de website petities.nl een petitie ondertekend door uw e-mailadres in te vullen, dan heeft iemand anders dat gedaan met dit e-mailadres. In dat geval kunt u deze e-mail negeren" is een tekst die bij sommige mensen voor paniek zorgt: "Dit zou betekenen dat er nog iemand is die dit mail-adres voert. Dat verontrust mij. Dat moet toch niet mogelijk zijn ?! Hebt u zich niet vergist ? Is het volledig identiek aan het mijne ? Dan zou ik graag willen weten WIE er gebruik van gemaakt heeft. Kunt u mij die persoon bekend maken ? Of er mee in contact brengen ? " Anders formuleren dus, maar hoe?
  14. reproduceerbaar Eenmaal op petities.nl beland met een onbekend subdomein, dan blijft dat er voor staan bij het verder surfen.
  15. reproduceerbaar het uitnodigingsformulier moet weer checken of iemand al eerder een uitnodiging heeft gehad (zoals in petities.nl 1.0) voor een bepaalde petitie. In dat geval niet nog een keer uitnodigen en liefst daarover feedback geven '$adresinvitee is al eerder uitgenodigd en heeft uw uitnodiging daarom niet ontvangen." in het rood. Er moeten ook adressen zijn die voor geen enkele petitie een uitnodiging of bevestigingsmail kunnen ontvangen, die zich daarvoor opgegeven hebben of door petities.nl erin zijn gezet. Alles met no-reply@ erin bijvoorbeeld.
  16. reproduceerbaar uitnodigingsformulier is dom, herkent geen adressen (= iets met @ in het midden en een TLD aan het einde) en dus mailt allemaal rotzooi naar adressen at mom.opendomein.nl
  17. reproduceerbaar na uitnodigingen versturen via uitnodigingsformulier geen melding als 'uw uitnodiging is versturen naar:' en dan een lijstje adressen en een aangevinkt checkboxje voor elk adres. Nu knal je gelijk terug naar de petitie, je weet niet of het goed is gegaan, geen melding. Eigenlijk moet er een scherm komen waarbij men opnieuw kan uitnodigen onder een melding waar de uitnodigingen naartoe zijn gegaan. Een permanente loop, tot men wegklikt.
  18. reproduceerbaar Bounces met error "Diagnostic-Code: smtp;554 5.6.1 Body type not supported by Remote Host" verhelpen door onze standaardmails aan te passen. Adres is namelijk wel goed.
  19. reproduceerbaar Petities die lang (6 maanden?) 'over tijd' zijn (na de inleverdatum) moeten automatisch naar 'ingetrokken' gaan met een e-mail naar de petitionaris.
  20. reproduceerbaar Ene Patricia Vriens had richtlijnconsultatiebureaus.petities.nl ondertekend met als beschrijving 'moeder van 4 kinderen,zwangerschapsdocente/doula' en toen ging het kapot in Safari, niet in Firefox. Ook iemand die met poppenspeelster/coach/docent/regisseur/communicatie-trainer als functie tekende bij petitie 414 maakte de pagina kapot. Automatisch een spatie na een / of komma?
  21. reproduceerbaar De standaardmail aan de ondertekenaars voor de statuswijziging van de petitie is bijzonder cryptisch, zonder verwijzing naar de petitie en zo verder. Moet hoognodig herzien worden! Nu alleen: "Nieuwe status: in behandeling Met vriendelijke groet Petities.nl" Veel te weinig.
  22. reproduceerbaar Uitnodigen van ondertekenaars-pagina heeft geen mogelijkheid om terug te gaan naar de petitie. De naam van de petitie wordt wel genoemd, dus die zou klikbaar kunnen zijn. Of een kruimelpad of andere 'back' knop.
  23. reproduceerbaar help-icoontje bij uitnodigen van ondertekenaars linkt naar Handboek-pagina met titel van petitie in kwestie. Eenvoudig op te lossen door in de titelbalk te zetten "Uitnodigen van ondertekenaars", dat staat nu op de eerste regel. En vlak daarna staat ook nog eens "Dank u wel voor het ondertekenen van de petitie $petition", dus het is wel duidelijk om welke petitie het gaat. Zie http://petities.nl/bevestiging/$key/index.php
  24. reproduceerbaar Google-plaatje heeft een tekst die buiten het kadertje loopt.
  25. reproduceerbaar Als men opnieuw tekent met hetzelfde adres, dan verschijnt geen bijbehorende melding. Nu alleen de standaardmelding: "Er is een e-mail naar het door u opgegeven adres verzonden. Klik op de URL in deze e-mail om uw ondertekening van deze petitie te bevestigen." Dat moet dan worden: "Deze petitie is al eerder getekend vanaf het e-mailadres $person_email. Er is opnieuw een e-mail verstuurd met daarin een link waarmee u uw ondertekening kunt veranderen of uitnodigingen kunt versturen."
  26. Zie http://www.petities.nl/petitie/stralingsrisicos/ en het blok wit tussen petitietekst en petitie ondertekenen. Is onduidelijk, de onderteken-venstertjes zouden automatisch naar omhoog moeten gaan bij korte petities of combineren met deze oplossing: misschien de Google-maps bij een petitie naar de rechterkolom, want een ondertekenaar schreef: "Het scherm wordt wat te groot afgebeeld, ik heb de weergave iets moeten verleinen en toen kon ik pas het onderste gedeelte invullen. wllicht hindert dat enkele mensen om het in te vullen."
  27. reproduceerbaar URLs van oude nieuwsberichten zijn van URL veranderd, oude links werken niet meer. Zo verlies van traffic, want een linkpot.
  28. Hoe kan een ondertekenaar van een afgehandelde, en niet meer ondertekenbare, petitie (zoals kronkelveld.petities.nl) zijn ondertekening op onzichtbaar zetten als zhij de bevestigingsmail niet meer heeft? Eigenlijk moet er een aparte functie komen waar men opnieuw de link naar de bevestigingspagina kan opvragen per e-mail adres en per petitie.
  29. reproduceerbaar het 'overig nieuws' rechts naast een nieuwsbericht is eindeloos lang. Beperken tot een stuk of 5 en daaronder een knop 'meer nieuws', beperkter aantal nieuwsberichten in de rechterkolomn naast de petitiekaart of individueel nieuwsbericht. Nu staan alle nieuwsberichten daar. Eerste 5 ofzo (zoals op petities-overzicht pagina) en dan de knop [meer nieuws] is voldoende. Op /petities/ staat de link naar [meer nieuws] trouwens niet onder de kolomn met nieuwsberichten. In het geval van een individueel nieuwsbericht kan daar ook een [meer nieuws] knop onder. Eigenlijk dan ook een knop met [meer nieuws van loket], is logisch.

wensen voor ondertekenaars

1. we hadden een vinkje "Geef mijn gegevens niet aan het parlement" voor het burgerinitiatief. Hoe gaan we voortaan mensen duidelijk maken dat ze bij de steekproef voor een controle kunnen zitten?
  2. het regeltje " Ja, ik bezit de Nederlandse nationaliteit. " is verwarrend voor gewone ondertekenaars, als het geen burgerinitiatief is.
  3. hoe bijhouden wie je al hebt uitgenodigd na het ondertekenen? minstens een e-mail sturen wie je hebt uitgenodigd. Niet gelijk, maar na drie dagen, met eventuele foutmeldingen erin. Met link naar het uitnodigingsformulier om weer een rondje te gaan uitnodigen.
  4. auto-reply met FAQ van helpdesk als men naar webmaster@petities.nl mailt.
  5. De FAQ op de website ook actueler en met een verwijzing ernaar vanaf de contact-pagina en alle andere plekken waarvandaan men contact op kan nemen met petitieloketten, petitionarissen of de stichting. Zoveel mogelijk e-mail voorkomen.
  6. een heel erg korte petitiepagina, alleen om te ondertekenen. Voor de mobiele telefoon en mensen met oude computers of trage verbindingen. Misschien is de gadget/widget hiervoor te gebruiken?
  7. contact met andere ondertekenaars, Twitter inbouwen op de contact pagina http://twitter.com/petities
  8. leeftijdcheck voor ondertekenaars: geen baby's, onder de 12 moeten ze hun ouders erbij roepen, boven de 12 en onder de 18 mogen ze al wel ondertekenen (standaard op hidden! anders zijn ze jaren later nog terug te vinden als scholier die een petitie ondertekende) en die datum kan cruciaal zijn voor een burgerinitiatief (ze kunnen net 18 worden tegen de tijd dat een initiatief overhandigd wordt)
  9. het uitnodigen van het ondertekenen moet een extra toegang krijgen of iets dergelijks, de voor ons logische omweg (eerst bevestigd hebben) wordt verkeerd begrepen: "Sorry hoor, maar ik wilde na de eerste ondertekening nog een lijst met 18 adressen doorsturen van andere stop-mensen. Dat is voor een niet-computernerd nogal moeilijk. Je kunt dat volgens mij alleen doen door weer aan te klikken dat je wilt ondertekenen. Ergens anders vond ik op de website geen mogelijkheid om dat lijstje door te geven. "
  10. makkelijk doorzoeken van de ondertekenaarslijst van een petitie, om te kijken of je iemand kent. Direct zoeken of op bepaalde instituten of netwerken bladeren. Gezamenlijke cirkels, achtergronden of iets dergelijks. Hoe? Mijn vriendin kreeg namelijk een petitie via Facebook gesuggereerd en ging direct kijken wie van haar vriendinnen hadden getekend. Ze vond er drie door de 2 pagina's van de lijst door te bladeren. Onhandig.
  11. "de bevestigingsmail komt bij mij als SPAM binnen. Misschien kunt u daar iets aan doen!" mensen instrueren dat er e-mail komt van info@petities.nl met de naam Petities.nl en dat ze die toe kunnen voegen aan hun adresboek om spamfiltering te voorkomen.
  12. Een hulpje in de vorm van een vragenlijst of wizard om op gedachten te worden gedacht over welke mensen uitgenodigd kunnen worden. Ook niet gelijk, maar met een knop 'help me later om te bedenken wie ik nog meer kan uitnodigen'. Het kost namelijk veel tijd om te bedenken wie je kent en die de petitie ook zal ondertekenen.
  13. Ondertekening wel zichtbaar, maar niet door zoekmachines geïndexeerd. Verzamelen op een aparte pagina waar de spiders niet komen? Of men geeft bij ondertekenen aan hoeveel weken/maanden een ondertekening zichtbaar mag blijven? Een week, tot overhandigen petitie of voor altijd als radiobutton? Voordeel van deze oplossing is dat in geval 2 en 3 de gegevens van de persoon in kwestie ook gewist kunnen worden, minder te bewaren, beter qua privacy.
  14. De ontvangers van een bevestigingsmail of andere mail van petities.nl willen de betrouwbaarheid controleren voor ze op een link klikken. Dezelfde e-mails zouden dus ook op de website na te lezen moeten zijn. Maar niet de inhoud, want anders wordt die door spammers gekopieerd. Een slim controlemechanisme...
  15. Ondertekenaars van oude petities kunnen nu hun details niet aanpassen (op anoniem zetten voornamelijk) omdat de link uit de oude bevestigingsmails anders is dan de nieuwe. Maar wel dezelfde key. En juist die ondertekenaars komen zichzelf nu tegen op petities.nl bij het egosurfen. Bijvoorbeeld http://www.studentenhuisvesting.petities.nl/index.php?do=signature&confirm_key=f69e003936uniekekey23858686b3e wordt http://www.petities.nl/bevestiging/f69e003936uniekekey23858686b3e
  16. Men moet kunnen opvragen met welk adres men heeft getekend zodat ze zichzelf een nieuwe bevestigingsmail kunnen laten sturen om zichzelf op anoniem te kunnen zetten. Maar wel met bescherming privacy. Bijvoorbeeld door uit het midden van de username 3 karakters te vervangen door ... plus de provider. Beter niet om de link aan te prijzen, maar in een auto-reply met FAQ van helpdesk?
  17. Echtgenoot moet ook kunnen tekenen op hetzelfde e-mailadres. Bijvoorbeeld door het scherm te veranderen dat nu zegt "u heeft al ondertekend" als men opnieuw met een adres wil ondertekenen. Daar moet dan op komen te staan: "u heeft al met adres <$person_email> ondertekend. Als er nog niet bevestigd is: "U moet nog bevestigen, u ontvangt opnieuw een bevestiging." Als er al bevestigd is: "Wilt u met hetzelfde e-mailadres nog een keer tekenen met andere persoonsgegevens? En dan weer het vakje met "Ik, wonende te onderteken deze petitie." Controle op afwijkende geboortedatum, naam en plaats. Als er twee keer getekend en bevestigd is met een adres dan wel de foutmelding dat het niet nog vaker kan.
  18. Engelse vertaling van de website, maar om te beginnen van de petitie. Die dan opgeteld wordt bij de onvertaalde petitie met dezelfde strekking. Naar aanleiding van verzoek van groepshuwelijken-petitie
  19. Vinkje om aan te geven dat men in Nederland mag stemmen.
  20. De link naar de bevestigingspagina vanuit de mail naar een beveiligde pagina. Certificaat nodig, maar eventueel op te lossen door die pagina op die van opendomein.nl te zetten?
  21. Aantal ondertekenaars op papier ook vermelden. Boven petitie staat nu 'x ondertekeningen'. Kan worden 'x ondertekeningen + y op papier', waarbij y een waarde is die de petitionaris vanuit eigen beheeromgeving handmatig kan invoeren. Het getal x+y wordt dan ook niet opgenomen in overzichten en berekeningen, want daar kan petities.nl geen verantwoordelijkheid voor nemen, het is een bewering van de petitionaris. Als y=NULL dan verschijnt daar ook niets.
  22. "Misschien is het handig om aan te geven of functie wel of niet verplicht ingevuld moet worden. Sommige mensen vullen het wel in, anderen niet. Duidelijkheid is altijd goed."
  23. een manier om het geregistreerde e-mailadres te veranderen. Misschien door te klikken in de link uit de bevestigingsmail en dan een 2e adres in kunnen geven. Zodra die bevestigd is wordt de eerste overschreven. Een optie die alleen verschijnt als men al eens bevestigd heeft. Een knopje 'wijzig' verschijnt dan achter het al bevestigde e-mailadres en als men erop klikt komt er een extra regel tussen E-mail en Houd mij op de hoogte waar men dan een adres kan invullen.
  24. lijst ondertekenaars is nu gesorteerd op datum bevestiging. Verwarrend voor ondertekenaars, want datum ondertekening is het logische tijdstip om ondertekening terug te zoeken in de lijst. Andere sortering principes gebruiken? Link maken vanuit bevestingspagina naar de pagina in de lijst met de vermelding? Zoekmachine om jezelf te vinden?
  25. een 'rapporteer deze ondertekening'-knopje om de massa in te zetten bij het opschonen van de lijst ondertekenaars. Misschien helemaal zelflerend maken?
  26. "Ik hoef geen reactie te krijgen, maar wil verzoeken om het tekstveld ("beroep"veld) groter te maken en duidelijk te maken wanneer het maximale aantal tekens bereikt is. Nu vallen veel commentaren weg." Aangeven dat 255 postities het maximum is en een terugtellertje hoeveel er nog resten.
  27. duidelijker maken dat een petitie starten iets anders is dan ondertekenen, 1 op 5000 start een petitie en vult het in als ondertekenaar
  28. lijstje met links naar die social bookmarking sites, een lijst van die kleine icoontjes in het kadertje vlak onder 'permanente link'. Voorbeeld [1] Met name: NuJij.nl, eKudos.nl, MSN Reporter, GeenRedactie, grubb.nl, watvindenwijover.nl, Digg.com, delicious.com, stumbleupon.com, google.com/bookmarks. Voor de WordPress-download van deze plugin en uitleg zie [2]
  29. op de voorpagina een andere regel voor het tonen van petities, niet inleverdatum, maar de 'relatieve activiteit', waarbij landelijke petities dus actiever moeten zijn dan de lokale. Ook het bekijken en niet tekenen moet meegerekend worden.
  30. ondertekenaar wil zichzelf zoeken. Zoekfunctie van voorpagina verhuizen naar navigatiebalk bovenin en ook op ondertekenaars laten zoeken, niet alleen petities
  31. bij ondertekenen onder de petitie een auto-complete in het e-mailadresveld die aanslaat na de @ en het eerste karakter. Die completeerd dan met de domeinen van de populairste 30 providers zoals die in de database zitten, dus iets@g wordt gelijk iets@gmail.com, iets@k -> iets@kpnplanet.nl, iets@h -> iets@hotmail.com etc. Misschien ook met zo'n lijstje dat uitklapt, zodat je @home.nl kan kiezen als @hotmail.com gesuggereerd krijgt. En om te voorkomen dat men mailt naar gmail.nl, hotmail.nl en yahoo.nl, want die bouncen allemaal.
  32. na bevestigen van ondertekenen in een extra rechterkolom suggesties voor andere petities om te ondertekenen: "ondertekenaars van deze petitie tekenden ook:" en dan wat petities die gerelateerd zijn.
  33. naast het tabje 'ondertekenaars' en voor het tabje 'voortgang' onder een petitie een extra tab met 'statistieken' en een extra tab met 'ondertekenaars wolk' (met de tagcloud) of het tabje ondertekenaars hernoemen tot 'lijst ondertekenaars' en de tagcloud tab wordt dan 'wolk ondertekenaars'. Misschien ook een extra tab met 'kaart met ondertekenaars', waarbij je kan zien waar ondertekenaars van de petitie wonen, maar wel met een drempel van 100, anders privacyschending. Omdat we (nog) geen postcodes verzamelen maar wel IP-adressen kunnen we die data gebruiken voor geografische informatie. Onnauwkeurig genoeg om niet privacy schendend te zijn, maar nauwkeurig genoeg om grofweg de geografische spreiding te kunnen zien. Leuk bij een lokale petitie is om te zien hoever men van de plek zelf woont, of men veel forenst en op het werk ondertekent...
  34. het aangeven hoeveel e-mails men wil ontvangen over de petitie in kwestie numeriek maken in plaats van een vinkje bij het arbitraire 'drie e-mails'. Een cijfer van 0 tot 50 als pull-down en dan een pull-down menu met 'per jaar/maand/week'. Dus men kan kiezen voor 3 per week, 5 per maand of 25 per jaar', wat men maar fijn vindt. De petitionaris kan dan de achterban blijven spammen zolang ze dat nog willen ontvangen. Om de meeste mensen te bereiken moet die mail misschien soms uitgesteld worden, om ook de mensen van '1 keer per jaar' te bereiken. De petitionaris krijgt in zijn interface dan ook een kalender met daarin hoeveel mensen in die week een e-mail zouden willen ontvangen. De statuswijzigingmails (petitie wordt overhandigd/behandeld bijvoorbeeld) verbruiken ook het quotum. Als men 1 per jaar wil ontvangen en de petitionaris heeft al een mail verstuurd krijgen die mensen geen mail meer. Onder die kalender staat dus ook een waarschuwing welke en dus hoeveel e-mails nog door het systeem verstuurd moeten worden.

wensen voor niets-ondertekenaars

1. een opt-out formulier om bepaalde adressen nooit een uitnodiging te laten ontvangen (klantenservice, redacties, @googlegroups.com, @yahoogroups.com en dergelijke die wel in adressenboeken staan). In het scherm met feedback over waar de ingevoerde uitnodigingen naartoe gaan moeten dergelijke adressen wel de vlag krijgen 'dit adres kan geen uitnodigingen van petities.nl ontvangen'. Via dezelfde optie moet het ook mogelijk zijn om uitnodigingen aan een bepaald adres door te laten sturen naar een ander adres, een alias instellen. (reinder@rustema.nl -> spam@reinder.rustema.nl en die lees ik een paar keer per week als ik tijd heb). Er zijn ook mensen die steeds van dezelfde afzender spam krijgen omdat ze onterecht in diens adresboek staan. Dus ze zouden alleen uitnodigingen van die persoon willen blokkeren.
  2. in een uitnodigingsmail moet ook het e-mailadres van de uitnodiger staan. Nu komen klachten over de uitnodiging bij info@petities.nl terug. Het opzoeken wie dat is geweest in de database is gedoe. Hopelijk mailen mensen ons ook niet meer als de afzender er met e-mailadres in staat. Ook handig voor als mensen replyen op die mail met "joehoe, ik heb getekend hoor, zullen we overmorgen om 14:00 afspreken? zie je dan!" die is dan makkelijk te redirecten.
  3. boven het uitnodigingsformulier moet staan dat het strafbaar is om e-mailadressen te benaderen van mensen "waarmee u nog nooit zelf e-mailcontact heeft gehad". Met link naar http://spamklacht.nl. Het in het rond mailen werkt ook slecht, alleen de mensen die u zorgvuldig heeft uitgezocht zijn geneigd om te tekenen.

defecten voor petities/petitionarissen

1. Petitionaris moet een mailtje krijgen een week voordat een petitie verloopt en de dag erna: "Is er nieuws?" "Hoe ging het? Graag een nieuwsbericht, klik hier" "Datum veranderen? Vraag het loket." Want nu slipt het overzicht met ondertekenbare petities vol met petities die een maand geleden ingeleverd hadden moeten worden.
  2. reproduceerbaar boven de petitiekaart staat petitie kaart (met een spatie erin)
  3. reproduceerbaar op de petitiekaart ontbreekt petitie ijmeeropen.petities.nl omdat het gericht is aan de Tweede Kamer, maar wel over een lokale kwestie gaat, dat kan namelijk... Geldt ook voor tunneltolvrij.petities.nl
  4. reproduceerbaar ondertekeningen in het beheerscherm voor de petitionaris die value 'hidden' hebben worden niet getoond
  5. reproduceerbaar tijdens status 12, als de petitionaris een petitie heeft ingeleverd 'te behandelen', dan is de petitie onzichtbaar in alle overzichten (het tabje 'te behandelen' bestaat alleen in petitieloketten), terwijl die petitie eigenlijk ondertekenbaar zou moeten blijven tot het laatste moment, als de petitie in behandeling is. Dat is het mooie van digitaal, die kunnen tot op de laatste seconde van overhandiging ondertekend worden, met papier kan dat niet. Behalve dat de petitie ondertekenbaar is, als een nieuwsbericht van het bijbehorende loket gelinkt is aan die petitie dan wordt de titel wel, maar de inhoud van het tekstbericht niet getoond.
  6. reproduceerbaar Een petitie kan door een petitionaris alleen aan de regering gericht worden, terwijl die helemaal geen petities kan ontvangen. Tweede Kamer komt niet in het lijstje voor. Wel gemeente, provincie, waterschap, regering en Europees Parlement. Regering moet dus Tweede Kamer worden (default_organisations 658). In default_organisations staat trouwens als type vaak governement. Moet natuurlijk government zijn.
  7. reproduceerbaar Petitionaris kan niet op tabje ondertekenaars klikken om wijzigingen door te voeren als er duizenden ondertekenaars zijn omdat er dan een heeeeel lang scherm met alle ondertekenaars wordt getoond. Limiteren op 250 per keer? of 1000? Zoveel als het systeem aan kan, maar niet ongelimiteerd in ieder geval.
  8. reproduceerbaar De start van een petitie-link met de code uit petitions_initiations moet de petitionaris opnieuw naar zichzelf kunnen sturen vanaf petities.nl/start_een_petitie/ Nu wordt er gewoon weer een nieuwe aangemaakt. Dat leidt ook tot vervuiling omdat men het vaker lijkt te doen. De melding 'u heeft al een petitie gestart op dit adres. Die petitie moet afgehandeld of niet ingediend/ingetrokken zijn voordat er met hetzelfde adres weer een petitie gestart kan worden.'
  9. reproduceerbaar Extra tabje 'korte beschrijving' op http://petities.nl/index.php?start_petition=$unique_key$ met een bewerking van het veld $petitions$ $description$
  10. Standaard Startbevestiging-mail over starten petitie zegt (nog) niet dat je de e-mail ook kan gebruiken om later toegang te krijgen tot je petitie. Zie dus Startbevestiging.
  11. reproduceerbaar Alle knoppen om iets te bevestigen werken alleen door erop te klikken, niet door op toetsenbord op return te drukken.
  12. reproduceerbaar Als een nieuwsbericht te kort is om de 'lees verder'-knop te krijgen dan is de link helemaal niet zichtbaar, want die wordt alleen rood in het volgende scherm na 'lees verder'. Een petitionaris probeerde een link toe te voegen door alleen het onderwerp en de url in te voeren, helemaal geen tekst zelfs. Dat werkt al helemaal niet, maar het is wel logisch om te doen. Mogelijke oplossing is om links wel clickable te laten zijn in de eerste x-aantal woorden waarmee een nieuwsbericht in een overzicht zichtbaar is.
  13. er moet een limiet komen op de lengte van de petitienaam, want de 'groene knop' in het nieuwsoverzicht bijvoorbeeld gaat erdoor kapot
  14. een check op petitienamen en beschrijvingen zodat ze niet in hoofdletters kunnen, zoals petitie 251 "Behoud het KRONKELVELD in WIERDENPARK Almere Haven"
  15. (reproduceerbaar) petitionaris ziet nu de ondertekeningen met onder andere de informatie ' bevestigd verborgen bovenaan' Dat laatste is nu een checkboxje, maar kan beter een cijfer (uit een pull-down menu?) zijn. Dan kan de positie van de ondertekenaar in de lijst exact worden bepaald door de petitionaris. Nu kan je de volgorde van 'de top' niet bepalen. Zie ook de wens voor een tabje 'prominenten'.
  16. (reproduceerbaar) Bij het bewerken van de inhoud van de petitie staat een scherm met invulvelden voor urls. Bij de eerste staat: "zustersite url omschrijving link" Maar naast de petitie verschijnt het uiteindelijk als: discussie over deze petitie. Dus in plaats van 'zustersite' moet daar staan 'discussie over de petitie'. En link 1, link 2 en link 3 moeten ook 'extra informatie' heten.
  17. reproduceerbaar Het embedden van YouTube-filmpjes in nieuwsberichten kan alleen via de database.
  18. subdomein wordt nu nog door webmaster in database ingevoerd, zou eigenlijk door petitionaris gekozen moeten worden, misschien combineren met bannertekst laten kiezen
  19. reproduceerbaar Postcode in geval van loket Nederland automatisch invullen op 2511 CR en voor andere loketten ook automatisch invullen lijkt me. Nu vult menn eigen postcode in. Om dat te voorkomen onder het tabje 'petitionaris' ook het woordje 'uw' voor organisatie, naam, adres en zo. Alles wat daar voor de invulvelden staat. Onder het tabje 'petitie': petitie-naam, kort internetadres, gericht aan, verwachte datum van overhandiging, petitielokatie (postcode), zustersite over petitie, links naar extra informatie, http://, omschrijving en ook moet duidelijk worden gemaakt dat het e-mailadres publiek zal worden gemaakt.
  20. (reproduceerbaar) de feedback op afgewezen petities is niet zichtbaar, zoals bijvoorbeeld: "- petitie heeft naam van petitionaris, niet van het onderwerp van de petitie - vergelijkbare petitie is al actief, zie pgb.petities.nl" bij petitie 231, dat was wel het plan, hadden we afgekeken van petitions.pm.gov.uk
  21. reproduceerbaar petitieteksten hebben nu geen maximaal aantal woorden, oplossing om alleen een karaktertellertje mee te laten lopen maar geen harde controle. Wel een waarschuwing in het rood 'lange petitietekst' na submitten. Aantal karakters baseren op het gemiddelde in database nu (ReindeR: uitzoeken).
  22. reproduceerbaar Geen handig, sorteerbaar nieuwsoverzicht van alle nieuwsberichten op petities.nl/nieuws (waar een RSS-feed van moet komen) een nieuwsoverzicht vergelijkbaar met het petitie-overzicht, maar dan naam-> titel, inleverdatum -> datum, petitionaris -> bron (date_until veld kan genegeerd worden). Misschien nog een extra criterium 'behorend bij petitie' of iets dergelijks.
  23. (ongetest) lokatie van de geadresseerde bij indienen petitie, dat staat er nu niet bij
  24. lijst met ondertekenaars moet voor de petitionaris goed afdrukbaar zijn, zoals dat voorheen ging met Johan's scriptje. Alleen wel mooie URL, want men blijkt dat mee af te drukken... johan.deds.nl komt er nu onder elke pagina...

wensen voor petities/petitionarissen

1. HTML-opmaak in voortgangsbericht mogelijk maken
  2. Het formulier vraagt eerst om de informatie onder het 2e tabblad 'petitie' in te vullen, maar iemand die braaf eerst tabblad 1 wil bewaren krijgt de error "* U heeft de petitie nog geen naam gegeven. * De petitie naam is niet uniek."
  3. Als een petitie nog door een loket goedgekeurd moet worden dan staat er 'in concept' bij, maar ze kunnen ondertussen niets wijzigen. Dat zou dan 'wacht op publicatie door petitieloket'
  4. Als geadresseerden voor de petitie ook branche-organisaties mogelijk maken, met een zelf in te vullen veld
  5. Makkelijk exporteren van de ondertekenaars naar een spreadsheet of iets dergelijks. Nu is het lastig om een print te maken van alle ondertekenaars.
  6. In het bewerkscherm voor petitionarissen ook ondertekenaars laten zien die hidden=1 hebben als waarde
  7. Ondertekenaars geven aan voor petitionaris wat ze kunnen: "Ja, ik heb ervaring met het spreken voor groepen", "Ja, ik kan een huiskamer-bijeenkomst organiseren", "Ja, ik heb ervaring met het te woord staan van journalisten (geef mijn contactgegevens door)", "Ja, ik ben professioneel expert op dit terrein."
  8. Het makkelijk maken om een actiewebsite te maken van de huidige petitiepagina, inclusief eigen stylesheet op eigen url.
  9. Dat de communicatie tussen petitionaris en loket publiek is onder 'voortgang' is niet duidelijk voor de petitionaris en zal uiteindelijk ook voor ondertekenaars die het tekenen verwarrend zijn. Dat moet anders.
  10. Plaatje uploaden door petitionaris om te tonen bij 'petitionaris' in de marge rechts naast de petitie. Kan een logo zijn, een portretfoto of een illustratie. Evenveel pixels breed als de Google-map.
  11. Petitionaris wil lijst ondertekenaars op (gedeelte van) naam kunnen doorzoeken. Of iemand al getekend heeft. Eigenlijk ook andere functies, zoals zoeken wie er dubbel hebben getekend, zelfde naam etc. Alles voor makkelijker onderhoud van de lijst ondertekenaars.
  12. Extra, door de petitionaris geformuleerde vragen, met checkboxjes: "bent u lid van Natuurmonumenten?" bij de ijmeeropen-petitie.
  13. Bounceverwerking automatiseren:
  • bij versturen van bevestigingsmail, de foutmelding (user bestaat niet, over quota, out of office, etc) verschijnt dan bij opnieuw ondertekenen met zelfde adres na het versturen van de ondertekening. Deze ondertekeningen kunnen dan ook effectief opgeruimd worden na verloop van tijd.
  • na versturen van voortgangsbericht, deze ondertekenaars krijgen de voortgangsmail later nog een keer en als het maar niet lukt dan worden ze ook niet opgenomen in de lijst die overhandigd wordt
  • iemand uitnodigen die een bekend defect adres heeft resulteert in feedback daarover zodat de uitnodiger het adres kan herstellen
  • als bezorging wel lukt, maar er komt een bericht terug (dank je wel, ik lees het later, goeie actie zeg, dank je, ben op vakantie, ik lees dit adres nooit, etc.) dan wordt de eerste x regels daarvan bewaard en de petitionaris kan die bekijken via het beheersscherm en erop reageren. Bijvoorbeeld door te besluiten later een mail te laten sturen (terug van vakantie) of iemand niet mee te laten tellen, want leest geen e-mail meer voor het als burgerinitiatief ingediend zal worden ofzo.
  1. Het versturen van de voortgangsberichten moet verder geautomatiseerd worden, nu is interventie van Johan nodig. De alerts over de statusverandering "te behandelen" (12), "in behandeling" (3) en "afgehandeld" (4) die naar iedereen gaan moeten ook nog geautomatiseerd worden. En van de nodige waarborgen en checks voorzien. Grote mailings blijven handwerk. Als petities groot worden moeten er dus ook bellen gaan rinkelen, mails gestuurd naar technisch verantwoordelijken.
  2. Het printen van de lijst met ondertekenaars inclusief de verborgen ondertekenaars moet ook nog geautomatiseerd, nu een script dat Johan op het laatste moment activeert. Zou eigenlijk automatisch beschikbaar moeten komen na het veranderen van status in 'te behandelen' (12).
  3. Plaatjes in nieuwsberichten. Nu kan het alleen via database. Zie [3] als resultaat. Dat moet petitionaris ook zelf kunnen.
  4. concept-petitie wissen mogelijk maken, bijvoorbeeld bij voortgang - ondertekenbaar een optie voortgang - verwijder deze petitie maken.
  5. extra tabje 'prominenten' naast extra tabje 'analyse' of 'statistiek'. De prominenten mogen wel een link hebben naar hun eigen website, blog, wikipedia-lemma, organisatie of wat dan ook. Iemand die als prominent wordt aangemerkt moet daar eigenlijk per e-mail wel een berichtje over ontvangen, zodat die persoon zich ervan bewust wordt en ofwel kan protesteren ertegen of zich lenen voor de campagne.
  6. petitionaris ook als meervoud, naar aanleiding van vuurwerk.petities.nl. Men wil het vaak met anderen doen, de interface moet daar dan rekening mee houden
  7. ondertekeningen in een numerieke rangorde kunnen zetten, de waarde sort_order van signatures kan nu wel alle waarden nemen, maar website zet die waarde alleen op 0 of 1 nu.
  8. verwijderen van ondertekeningen onder een andere tab als die van rangorde, dat kan per ongeluk fout gaan
  9. bij verwijderen van ondertekening een reden opgeven uit pull-down menu of invoeren in een klein veld, de standaardmail nu is heel bot.
  10. bij petities ook een pinnetje/vlaggetje bij de exacte lokatie op basis van coordinaten mogelijk, was een wens van ijmeeropen.petities.nl. Coordinaten hebben geen postcode, want in het water...
  11. betere check op naamveld, want jeugdzorg petitie was rotzooi.
  12. overnemen van een concept-petitie makkelijk maken. Mensen die een idee hebben voor een petitie, maar er geen verantwoordelijkheid voor willen dragen als petitionaris, kunnen dan petities aanbieden in de 'concept'-bak, waar ze uitgevist worden door anderen. Misschien een aparte tab ervoor maken,'adopteer'. Daar komen ze in terecht als vanuit de concept-fase. Als petities te lang in concept staan krijgen de petitionarissen de vraag om ze ter adoptie aan te bieden of in te trekken. Die kunnen dan al wel getekend worden, maar blijven relatief onzichtbaar in 'ter adoptie' staan, maar wel de petitie met de meeste steun bovenaan.

nog doen om ondertekenaars te trekken

1. onder het vakje om te uitnodigen het adres van de uitnodiger met een aangevinkt checkboxje ervoor, zodat iedereen zelf ook een uitnodiging krijgt
  2. Uitnodigers feedback geven over de uitnodigingen. Een enkele e-mail een week later waarin een lijst staat achter alle uitnodigingen een melding welke aan zijn gekomen, welke terug en welke ondertussen al getekend hebben. Opnieuw uitnodigen kan dan niet meer via petities.nl, want een adres kan maar 1 keer een uitnodiging krijgen. De onbezorgde uitnodigingen krijgen erachter de toevoeging 'adres bestaat niet' of 'mailbox is vol'. Als er iets anders terug is gekomen: out of office reply of al die andere ongebruikelijke teksten, dan een link naar een pagina waar die tekst getoond wordt.
  3. In de standaardmails de naam van de petitie noemen in de subject, bij de uitnodiging en bevestiging
  4. Linken vanaf andere websites naar petities makkelijk maken, niet alleen de gemeentesites, maar ook Hyves, Buurtlink, Facebook, etc. Buurtlink werkt met postcodes, dus daar zouden we petities op basis van postcode kunnen 'insteken' met behulp van ofwel een iFrame of een banner (met live erin aantal ondertekenaars). Zie ook de widgets zoals YouChoose.net ze gebruikt. Nu is het heel lelijk zoals het bijvoorbeeld bij Groningen.nl staat. Almere moet nog een loket integreren op de eigen site lijkt het.
  5. Bij uitnodigen vrienden ook complete adressenboeken uploaden mogelijk maken, zoals Facebook dat doet, maar dan wel een extra scherm waar je enkelingen die je niet wil mailen kan afvinken.
  6. Herinneringsmail naar ondertekenaars om te bevestigen na een week. In de e-mail uitgebreide instructies met wat te doen als het technisch te moeilijk is. Bijvoorbeeld de e-mail doorsturen naar iemand anders. Bij de stopstalken-petitie tekent een derde niet, 10% is normaal.
  7. De andere petities in het land, zoals op de petities.startpagina.nl vermeld, ook vermelden in het overzicht door ze een eigen entry te geven in de database. Klikt men op zo'n petitie elders, dan gaat men naar de bijbehorende website elders. Wel in het overzicht een aanduiding dat het petities elders zijn, bijvoorbeeld door [externe petitie] toe te voegen na de titel. Ander lettertype, gewoon dunne zwarte letters in plaats van dik en groen.
  8. Grafische en statistische informatie over de ontwikkeling van een petitie, zoals op Petition Point.com of YouChoose.net. En bij elke petitie vermelden hoeveel ondertekenaars nog moeten bevestigen.
  9. In de uitnodigingsmail de naam van de 'uitnodiger' clickable naar de pagina waar diens ondertekening te zien is.
  10. Petitie moet goed afdrukbaar zijn op een A4tje, liefst met extra regels waar men kan ondertekenen op papier. Dan kan men ermee langs de deuren gaan bij wijze van spreken.
  11. Ondertekenaars die een x aantal weken de bevestigingsmail niet beantwoorden nog een extra e-mail sturen, met een Reply-to naar de webmaster, zodat ze ook kunnen klagen dat het niet lukt om op de link te klikken, dan doe ik dat voor ze.
  12. Na het ondertekenen een melding met de hoeveelste ondertekenaar je bent en link naar de pagina waar die ondertekening staat (als die openbaar is ten minste)
  13. Ook sortering van ondertekenaars mogelijk maken op datum en woonplaats. Eventueel ook op (achter)naam en misschien functie. Om te kijken of 'mensen zoals jijzelf' al ondertekend hebben (sociale druk).
  14. misschien de tab 'niet behandeld' en de sorteericoontjes en zo voort nog niet tonen bij loketten waar er nog geen 'niet behandelde' petities zijn. Ook als er geen nieuwsberichten zijn geen 'nieuws van het loket' tonen. Mogelijk ook elders op de site nog dergelijke redundante informatie als n=0?

wensen om ondertekenaars te trekken

1. RSS-feeds
  2. Expiration meegeven aan het 'hidden'-veld. Bijvoorbeeld aanvinken 'verberg mij na overhandigen van petitie'.
  3. Bij uitnodigen alvast een eerste check doen op de syntax van de geadresseerden. Er gaan nog steeds veel mails naar @opendomein.nl omdat de syntax niet klopt, maar die aan de bounces te zien makkelijk te repareren zouden zijn geweest. Bijvoorbeeld met een extra scherm waarin men dat kan corrigeren. Bijvoorbeeld twee kolommen, met links het adres en de naam van de geadresseerde en rechts een open veld erachter om een adres te corrigeren. "Uw uitnodiging gaat naar onderstaande adressen, maar x ervan lijken niet correct:" (lijst verdachte adressen) "Deze adressen lijken wel goede e-mailadressen: (lijst deugdelijke adressen). Zijn er misschien kant en klare modules met deze functionaliteit op internet te vinden?
  4. de voorpagina 'levendig' maken door in een kolom onder 'zoek' te tonen welke ondertekenaars vandaag hebben bevestigd, de laatste 20 namen (met plaats, tijd, functie etc.) en daaronder een link naar 'meer ondertekenaars'. Of misschien de kolom die er nu staat verlevendigen door per petitie de laatste 5 ondertekenaars te laten zien bijvoorbeeld. Mooi zou ook een extra pagina zijn met heel veel blokjes die makkelijk uit de database te trekken zijn. De ondertekenaars van de afgelopen dag, de petitie met de meeste activiteit, etc.
  5. Ondertekenaars de mogelijkheid geven een e-mail te ontvangen met hoeveel/welke van de uitgenodigden al ondertekend hebben als extra optie bij het uitnodigen. Een vinkje met 'laat me weten als een van deze genodigden ondertekend heeft'. In die e-mail met de melding dat er iemand al ondertekend heeft komt dan ook een lijst met degenen die niet ondertekend hebben.
  6. Opmerkelijke herhaaldelijk voorkomende fout van gebruikers is het geven van een commentaar in het vakje voor het uitnodigen van anderen. Men voelt behoefte om wat commentaar te geven, dus misschien een standaardveld maken dat naar de petitionaris gaat? Die verzamelt het, zoekt het uit, schrijft terug, wat dan ook. Een mailformpje voor feedback. Na bevestigen en uitnodigen een mogelijkheid berichten aan petitionaris te sturen door ondertekenaar, die verschijnen dan in de lijst 'ondertekeningen' in de 'wijzig petitie'-interface van de petitionaris. Als de petitionaris ze aanvinkt kunnen ze bij het afdrukken van de petitie ook getoond worden.
  7. trackbacks bij nieuwsberichten: "Eigenlijk zijn referrers ook wel iets voor op de wenslijst: die kunnen namelijk ook realtime door de website verwerkt worden. Dan kunnen we zo ook tonen bij een petitie ('de volgende websites schrijven over/linken naar ons')."
  8. petitionaris moet aan kunnen geven hoeveel mensen op papier ondertekend hebben, dat getal verschijnt dan als extra informatie naast de petitie, boven het plattegrondje 'plus xxx ondertekeningen op papier' als er een waarde is voor dat veld

defecten voor petitieloketten

1. als er petitie op 'ondertekenbaar maken' wordt gezet krijgt de lokettist niet altijd een e-mail erover. Niet als er al een e-mail eerder is gestuurd over een petitie. Misschien ook elke week een e-mail sturen met een overzicht van hoe het loket ervoor staat?
  2. bij het doorgeven van een petitie van loket naar loket krijgt het ontvangende loket nu nog geen automatische mail. Ook zou er in de interface een duidelijke doorgeeffunctie moeten zitten?
  3. op loketniveau is er ook een {nieuws +] balkje bijgekomen, maar omdat de nieuwsberichten op dat niveau geen petitienummer krijgen blijven ze onzichtbaar (komen wel in database). Op petitieniveau kan je 'toon op home' zetten, zo was het bedoeld. Maar dit is uitnodigender voor loketten om nieuwsberichten te schrijven, onderhouden. Die optie ontbreekt, maar wordt niet standaard meegegeven. Zou wel moeten. Op petitieniveau dan nieuws uitsluitend voor petitie in kwestie. Wat helemaal volledig zou zijn is om ook aan te kunnen geven bij welke petitie(s) het bericht ook getoond moet worden, maar dat is voor lokettist mogelijk weer verwarrend.
  4. reproduceerbaar Als een petitie de status ondertekenbaar maken heeft, dan kan het loket niets wijzigen. Vaak wel nodig, kleine taalcorrecties enzo. Er staat nu gek genoeg "De inhoud van uw petitie kunt u niet meer aanpassen. Aanpassen van de inhoud is enkel mogelijk bij petities met status In concept. De inhoud van de petitie mag immers niet wijzigen nadat iemand deze heeft ondertekend."
  5. een petitie is niet zichtbaar voor ondertekenaars als het de status 'te behandelen' heeft. Waarschijnlijk omdat het tabje 'te behandelen' niet bestaat voor de buitenwereld, wel voor loketten. Maar als je de rechtstreekse link ernaar weet kan je de petitie wel vinden en ondertekenen. Petitie zou ondertekenbaar moeten blijven tot het moment dat het loket de petitie de status 'in behandeling' heeft gegeven.
  6. petitionarissen gebruiken nogal eens het mailformulier om een loket te bereiken, zonder aan te geven over welke petitie het gaat of iets dergelijks. Dat moet opgevangen worden in de beheerspagina. Het communiceren met het loket moet daar makkelijker zijn (met een archief) zonder dat het openbaar is, zoals onder de 'voortgang'-tab. Daar schrijft men soms ook persoonlijke informatie, zoals telefoonnummers en dergelijke, in de veronderstelling dat het niet openbaar is.

wensen voor petitieloketten

1. een makkelijk op te roepen lijstje met petitionarissen, petitienamen, beschrijvingen, wijziglinks en vooral de e-mailadressen, telefoonnummers etc. om te copy-pasten voor het doorsturen van mails vanuit de helpdesk en om aan journalisten te geven
  2. zie e-mail GTW-25141-796. Petitieloket wil petitie archiveren in archief van gemeente. PDF-A, XML of andere open standaard? 'Bewaar als PDF' na sluiten petitie. PDF wordt 's nachts uitgerekend en klaargezet.
  3. Bij nieuwe petities die geen loket hebben een standaardmail naar info@ gemeente (ReindeR: stel tekst standaardmail op)
  4. Webrichtlijnen conform maken
  5. Bewerken van petities in fase 'ondertekenbaar maken' weer mogelijk, om typfouten en afkortingen te herstellen
  6. Bij contact opnemen met loket moet je ook makkelijk aan kunnen geven over welke petitie het gaat, bijvoorbeeld als men contact zoekt met een petitionaris zonder te tekenen (als een petitie nog niet ondertekenbaar is kan je nu ook niet in contact komen met een petitionaris)

wensen voor journalisten

1. journalisten vinden het vreselijk om in steeds grotere mate afhankelijk te zijn van professionele communicatiemedewerkers van de overheid (bron: pagina 109/110 De Krant Moet Kiezen [4]) en via petities.nl kunnen ze rechtstreeks nieuws vinden via de petitionarissen, maar dat wordt nu slecht gefaciliteerd. Voorstel is om een speciale inlog te maken voor journalisten die aangeven dat ze hun e-mailadres en telefoonnummer vrijgeven voor petitionarissen (zichtbaar in het beheersscherm?) voor bepaalde petities (op postcode en sleutelwoorden die in $description moeten voorkomen (extra motivatie voor petitionaris om tags te gebruiken). Als ze inloggen dan kunnen ze bij de voor hen interessante petities het rechtstreekse e-mailadres en telefoonnummer van de petitionaris direct naast de petitie lezen.

vergt redactie

1. Consistent iedereen eraan herinneren dat ze info@petities.nl aan hun whitelist toevoegen als ze spamblock diensten gebruiken die testen of de mail van een mens komt.
  2. Klacht van een gepensioneerde leraar: "Ik moest ondertekenen, maar dat lukte niet. (computeranalfabeet). Ik vermoed nu dat het aanklikken van ‘handtekening’ voldoende was." Inderdaad, het is geen ondertekenen, het is alsof je ondertekend door je naam in te vullen en te klikken... Iets anders formuleren!
  3. De tagcloud activeren! Het goed afstellen van de cloud zodat er inderdaad betekenisvol verschil in fontsize is van de tags vergt wat gesleutel, vandaar even op de lange termijn gezet. Onder andere eerst eens mooie tags in de database maken door adm. medew. om te zetten in administratief medewerker enzo.
  4. Google Maplet maken van de petities-kaart en toevoegen aan de directory met dat soort kaarten
  5. Studie maken van foutmeldingen op de website en kijken of stommiteiten van gebruikers nog beter opgevangen kan worden.

om te controleren

1. Checken of petitionaris wel e-mail krijgt als overhandigingsdatum nadert (kan ReindeR ook doen)

algemene wensen

1. petitionarissen consequent op allerlei momenten vragen om donateur te worden van de stichting Petities.nl. Slechts een tientje. Machtigen mag ook. Makkelijk via petitiepagina. Als er meer loketten zijn ze een institutioneel donateurschap aanbieden. Iets van €150 per jaar ofzo. Binnen elk loket pagina over donateurschap met als PDF af te drukken factuur voor de afdeling administratie en een overzicht van de betalingen tot nu toe.
  2. een pagina met petities.nl-beeldmateriaal downloads, logo's en dergelijke als eps, ai en od formaten.
  3. geen uitnodigingmails naar functionele adressen: info, postmaster, webmaster, service etc. (en melding erover bij uitnodigingsformulier)
  4. google webmastertools inschakelen? door google2387e6a2de8cbe31.html een goede 200 te laten geven en een goede 404, nu klaagt Google met: "We hebben vastgesteld dat uw pagina met de foutmelding 404 (Bestand niet gevonden) de status 200 (Geslaagd) weergeeft in de koptekst." een 404 geeft immers de home.
  5. logo is nu niet klikbaar met handjesaanwijzer, terwijl de hele balk wel naar home leidt. Suggestie van bezoeker om daar een transparant gebied van te maken. Zie e-mail 2 april #LPI-61119-488
  6. Betere zoekfunctie (geavanceerd zoeken) waarmee je ook in bijvoorbeeld concept-petities kan zoeken, waarmee je ondertekenaars kan vinden die meerdere petities hebben getekend en zo verder.
  7. Onder elke pagina een dun regeltje "mogelijk gemaakt dankzij hosting van de vereniging Open Domein, wordt lid of doneer!" ook op colofon-pagina oproepen tot doneren (met doneermodule) en lid worden. Ook in de laatste mails aan petitionarissen, bij overhandigen petitie, oproepen lid te worden en te doneren aan stichting of vereniging.
  8. Ook op de colofon-pagina oproepen om aan de stichting te doneren en oproep aan vrijwilligers om te solliciteren
  9. Om het werk van webmaster@petities.nl te verlichten moet het ook mogelijk worden voor vrijwilligers om de e-mail te lezen en te beantwoorden via een webinterface zonder dat e-mail gewist kan worden (zoals bij Gmail zeg maar). Workaround: van elke binnengekomen mail een kopie maken in een andere mailbox.
  10. Persoonsgegevens van afgelopen petities automatisch wissen na laatste fase. Alleen de gegevens die op de publieke website staan behouden. Dit is goed om te melden in de laatste e-mail die de ondertekenaars krijgen over de laatste status van de petitie: "De petitie is overhandigd aan die en die overheid, uw gegevens zijn dus niet meer nodig en worden nu gewist. Dank u wel voor uw vertrouwen in petities.nl. Als u opnieuw een petitie gaat ondertekenen moet u uw gegevens opnieuw invoeren."
  11. uploaden van plaatjes in een nieuwsbericht, plaatjes toevoegen bij newsitems werkt niet vanuit interface voor petitieloket of petitionaris, misschien ook een upload-formulier voor mensen om bestanden voor de petitionaris te uploaden die om te zetten zijn tot nieuwsbericht bij een petitie. Denk aan een video of een ingescand krantenknipsel. Want het nadeel van linken naar elders is de linkrot.
  12. een rechtstreekse url naar een pagina om de website te doorzoeken, zoals petities.nl/zoek die ik aan mensen kan geven als ze iemand willen opzoeken in de website. Wie heeft hun uitgenodigd om te ondertekenen? Ondertekenaar wil graag controleren of zijn/haar ondertekening eronder staat. Bij kleine, trage petities heel makkelijk, maar 1000+ hype petities niet te doen, want de ondertekening verschijnt niet op basis van tijdstip van bevestiging maar ondertekening. Is dan al dagen eerder en dus pagina's eerder. Of de zoekfunctie betere resultaten laten geven? De link naar die persoon zou eigenlijk ook mooi in de standaarduitnodigingsmail kunnen, die persoon is al in de lijst ondertekenaars te bewonderen.
  13. een lokettist moet een petitie zelf aan een ander loket kunnen richten als een petitie aan het verkeerde adres/loket is gericht, nu wordt een petitie gemotiveerd afgewezen in plaats van doorgezet naar het juiste loket. Met andere woorden, het doorgeven van een petitie van het ene loket naar het andere makkelijker maken, nu moet webmaster in database de target_organisation_id en de office_id aanpassen. Bij het doorschuiven naar een ander loket moet het nieuwe loket er ook een mailmelding over krijgen natuurlijk. Is nu nog niet zo urgent, maar als er meer petitieloketten komen wel.

ter discussie

• Google Maps omruilen voor OpenStreetMap? [5]
  • Functie/zelfbeschrijvingsveld verplicht invullen, misschien? Testen bij een enkele petitie?
  • de namen van ondertekenaars wel clickable, maar door petitionaris laten bevestigen om spammers te voorkomen of valse motivatie (petities.nl als linkpot) te voorkomen.
  • Periodiek e-mails naar petitionaris om te vragen om updates bij de petitie te zetten. Bijvoorbeeld: zijn er berichten in de pers verschenen? Automatiseren of aan loket overlaten? Afhankelijk van ervaring van loketten.
  • andere vormen om een petitie te importeren, van andere petitiesites, vanuit een spreadsheet enzo.
  • ook tekenen vanaf GSM, met 06-nummer en SMS of voice-menu
  • het koekel-maps-kaartje uitgebreider te gebruiken, ook zicht op het terrein in plaats van een plattegrond, inzoemen op de lokatie enzovoort bijvoorbeeld. In te stellen door de petitionaris? Naar aanleiding van http://stopbomenkap.petities.nl
  • de 'preview'-knop in het scherm van de petitionaris naar beneden, naast 'bewaar'-knop. Ook een 'bewaar & preview'-knop.

TODO content

1. extra FAQ: "hoe kan ik aan een petitie persoonlijk commentaar toevoegen? Na het ondertekenen krijgt u een bevestigingsmail met daarin het e-mailadres van de petitionaris. Die kunt u commentaar terugschrijven. Als u nog niet getekend heeft kan ik eventueel een e-mail van u doorsturen aan de petitionaris. Ook kunt u iets van commentaar kwijt in het functie-veld bij het ondertekenen. Als u het niet eens bent met een petitie kunt u een tegen-petitie starten. "
  2. extra drempel inbouwen, voor een petitie live kan gaan zijn er 5 (lokaal) of 10 (nationaal) ondertekeningen nodig van vrienden die de conceptversie steunen, zo komen er geen petities met maar 1 ondertekening en is er een discussie geweest over het concept. Betere petities als resultaat. De uitzondering is wanneer het om iets actueels gaat. Aan het loket om te beoordelen of het in het nieuws is.
  3. Extra FAQ: "voor de zoveelste keer een veel te ingewikkeld systeem is geconstrueerd. Waarom niet gewoon één invulformulier als was het van papier en dan klick voor verstuurd en klaar is Kees?"
  4. Duidelijker maken in fase 1 (petitie) wat er in fase 2 en 3 (bevestigingsmail, opties voor bevestigen) allemaal gaat gebeuren. Nu worden mensen ervan weerhouden om te tekenen omdat ze denken dat heel erg persoonlijke gegevens ook openbaar worden. Niemand krijgt die te zien, alleen bij het overhandigen de ontvanger en de petitionaris.
  5. reproduceerbaar TITLEs van pagina's zijn niet descriptief, alles is petities.nl
  6. een filmpje maken van het starten van een petitie
  7. een filmpje maken van het ondertekenen van een petitie (tonen op de voorpagina in een loop)
  8. ondertekenaars op ideeën brengen voor mensen die ze uit kunnen nodigen. In een pop-up laten zien we ze kennen en aanwijzingen geven op basis waarvan die kennissen potentiële geïnteresseerden zijn. Of ze al eens eerder hebben ondertekend. Als ze een set ondertekenaars hebben samengesteld, die kunnen bewaren voor later.
  9. periodiek, bijvoorbeeld wekelijks, een geanomiseerde .csv export als .zip aanbieden ter download met geanomiseerde ondertekeningen zodat de statistiek-fanaten ermee kunnen spelen. Welke query is ervoor nodig?
  10. achter elk in te vullen veld een [?] die kort uitleg geeft en met een link naar handboek voor lange uitleg
  11. naamloze, lege petities systematisch opruimen
  12. contact zoeken met de petitionarissen van de concept-petities waar geen leven in zit
  13. "Iemand heeft u uitgenodigd om de petitie "Alle stemmen tellen in de Tweede Kamer" te ondertekenen. Klik <http://petities.nl/index.php?view=petitions&key=25293f2761d658cc70c19515861842d712751bdc>hier om de petitie te bekijken." is nu de standaardmail voor uitnodigingen. Komt niet goed over in bepaalde (web)mail-readers.
  14. 'voortgang' velden voor 1.0 petities in database met terugwerkende kracht invullen
  15. Petitionarissen helpen met het bouwen van een gemeenschap rondom een petitie, op z'n minst met verwijzingen in het handboek naar services elders.
  16. Tom Steinberg's advies indachtig moet er op elke pagina een verwijzing staan naar een volgende actie die een burger kan ondernemen, volledig pad waarbij de burger bepaalt waar zhij afhaakt en er niet een scherm met 'bedankt en tot ziens' is dat het einde van de interactie bepaalt.
  17. Tom Steinberg's advies doorvoeren dat er op elke pagina een mogelijkheid moet zijn om contact op te nemen. Met petitionaris, petities.nl of gemeente.
  18. Privacybeleid op de site (en in standaardmails?) uitleggen, dat alleen de gegevens die nodig zijn om de petitie te tonen bewaard worden en dat de rest gewist wordt.
  19. Websites presenteren op basis van: nieuwste - populairste - actiefste - grootste - in voorbereiding etc.?
  20. het woord 'moeten' zoveel mogelijk vervangen door een vriendelijker alternatief
  21. checken of er niet gewisseld wordt in aanspreekvorm, overal u en niet je (ook in de standaardmails)
  22. pagina's met welkomstinformatie voor nieuwe loketten complementeren, zoals petitiecriteria en petitieloket
  23. values voor postalcode in petitions invullen in database, zodat ze verschijnen op petitieskaart
  24. database opschonen zodat de tagcloud geactiveerd kan worden
  25. duidelijk maken aan petitionarissen met eigen URL/campagne, dat ze de petities.nl diensten goed kunnen gebruiken en integreren in hun website, zoals 1miljard.nl had moeten doen.
  26. nieuws@petities.nl mailinglist uitbreiden met de hele mailinglist van redactie-adressen en vereniging van secretarissen, andereoverheid, etc. etc.
  27. english.petities.nl en petitions.nl met een vertaling van de hele website in het Engels voor de bezoekers die het Nederlands niet zo machtig zijn
  28. [Wikipedia over petities] completeren met statistieken over petities in het verleden: hoeveel handtekeningen, door wie en wat was het campagnebudget?
  29. berekenen hoe lang men er gemiddeld over doet om te ondertekenen, van klikken op uitnodiging in e-mail (server logfiles) tot de timestamp van de bevestigingsuitnodiging (database) en die tijd opnemen in de standaardmail met de uitnodiging: "ondertekenen duurt gemiddeld 48 seconden" oid.
  30. berekenen hoeveel van de handtekeningen tot nu toe het resultaat zijn van een uitnodiging per e-mail (meer dan 90%?) en wat de succesrato is van uitnodigingen versturen (1 op 10?)
  31. analyse maken van de 'prestaties' van de verschillende petities, visualiseren in curves met hoeveel ondertekeningen per dag bijvoorbeeld. Eigenlijk kan iedereen dit wel doen als we de database met geanonimiseerde ondertekeningen ter download aanbieden.
  32. wat is de kruisrelatie tussen de petities? Als er een populaire petitie is met 100 ondertekeningen per dag, hoeveel druppelen er dan door naar andere petities?
  33. een petitionaris moet andere petities aan kunnen bevelen via de bevestigingsmail of het scherm waar de bevestiging op staat "de petitionaris van deze petitie denkt dat u waarschijnlijk de petitie(s) ... ook wilt steunen"
  34. Een standaard-nieuwsbrief waarin allerlei statistische gegevens worden opgesomd zoals "Hoeveel mensen hebben ondertekend", "welke postcodegebieden het meest voorkomen" en allerlei andere data die we uit de database kunnen trekken. Een nieuwsbrief die er dan uitgaat bij elke 100 ondertekeningen. Zo blijven mensen betrokken bij de petitie.
  35. knipselmap met artikelen over petities.nl klaarzetten

'"`UNIQ16a869f2e45b5e5d-norobots-00000000-QINU`"'